טשקנט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Xqbot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: it:Tashkent
MelancholieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: af:Tasjkent
שורה 66: שורה 66:


[[en:Tashkent]]
[[en:Tashkent]]
[[af:Tasjkent]]
[[am:ታሽኬንት]]
[[am:ታሽኬንት]]
[[ar:طشقند]]
[[ar:طشقند]]

גרסה מ־05:20, 25 בנובמבר 2009


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים ריקים [ כתובית, נפה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ מחוז, שנת אוכלוסייה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

טשקנט
Тошкент
סמל טשקנט
סמל טשקנט
סמל טשקנט
דגל טשקנט
דגל טשקנט
דגל טשקנט
מדינה / טריטוריה אוזבקיסטן
ראש העיר Jahongir Abidovich Artykhodzhaev
שפה רשמית אוזבקית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד המאה השלישית עד החמישית לפנה"ס
שטח 327 קמ"ר
גובה 455 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 1,967,879 (1 בינואר 2023)
קואורדינטות 41°18′N 69°16′E / 41.300°N 69.267°E / 41.300; 69.267
אזור זמן UTC +5
http://www.tashvil.gov.uz
מיקום טשקנט באוזבקיסטן
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טַשְׁקֵנְטאוזבקית: Тошкент ; ברוסית: Ташкент ; תרגום מילולי "עיר האבן") היא בירתה של אוזבקיסטן. טשקנט נמצאת במזרח המדינה, והיא בירת המחוז הנקרא על שמה. טשקנט נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי. בשנת 1967 נחרבה העיר בעקבות רעש אדמה בעוצמה 7.5 בסולם ריכטר. בעקבות האסון השקיע הממשל הסובייטי מאמצים רבים בשיקום העיר, בעזרת מיטב האדריכלים. טשקנט שוקמה והפכה לאחת הערים המפוארות ביותר בגוש הסובייטי. כיום מונה העיר כ-2.18 מיליון איש, אם כי מניינים רשמיים אומדים את האוכלוסייה ביותר מ-3 מליון. טשקנט היא אחת הערים המודרניות ביותר מבין הערים המוסלמיות בעולם, והיא מרכז תרבותי וכלכלי חשוב באוזבקיסטן.

גאוגרפיה

טשקנט שוכנת בנאת המדבר הגדולה, מתוך 4 נאות מדבר חשובות שבאוזבקיסטן, למרגלות הרי אלטאי, ליד נהר צ'ירצ'וק.

העיר שוכנת על דרך הסחר הראשית (דרך המשי) שבין סמרקנד לטשקנט.

האזור בו נמצאת העיר פעיל מבחינה טקטונית, והאזור סובל מרעידות אדמה. האחרונה המשמעותית שבהן הייתה בשנת 1966 בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר וגרמה להרס ניכר בעיר.

היסטוריה

טשקנט נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול. בתקופה הטרום-איסלאמית נקראה העיר "צ'אץ'". וכך היא נקראת גם ב"אפוס המלכים", השאהנאמה, שנכתב על ידי המשורר הפרסי פירדוסי.

אדריכלות

עקב הרס המבנים ההיסטוריים שהתרחש בעקבות המהפכה הבולשביקית ב-1917, ומאוחר יותר בגלל רעידת האדמה החזקה ב-1967 נהרסה מרבית המורשת ההיסטורית של טשקנט. אחרי רעידת האדמה הגדולה (1967), ועם בנייתה מחדש נבנו בעיר מבנים מפוארים ובעלי זיקה לתרבויות שונות בעולם כמו התרבות המוסלמית המודרנית, התרבות הסובייטית, ואף התרבות היפנית. בעיר נבנו גנים גדולים ומפוארים להדגשת חוזקו של הממשל הסובייטי (כמו "גן הניצחון","פארק לנין"). מבנים רבים קיבלו אופי מוסלמי (כיפת גג עגולה וכדומה). בתחילת המאה ה-21 נבנו בעיר גורדי-שחקים המטפסים לגובה של כ-50 קומות.

תחבורה

לעיר מערכת תחבורה מתקדמת שכוללת רכבת קלה, רכבת תחתית בעלת תחנות מפוארות, מוניות, ואוטובוסים מתקדמים. מערכת התחבורה בטשקנט לא משקפת את מערכת התחבורה ביתר המדינה, שם התחבורה ישנה ולעתים פרימיטיבית למדי.

חינוך והשכלה

בעיר קיימים מוסדות אקדמיים רבים לחינוך גבוהּ, כמו האוניברסיטה לשפות זרות, האוניברסיטה הלאומית. בעיר למעלה מ-21,000 בתי ספר. ומספר הנרשמים למוסדות החינוך גבוה הוא גדול מאוד.

תקשורת וטכנולוגיה

בעיר פועלים תשעה עיתונים באוזבקית, ארבעה עיתונים באנגלית ותשע הוצאות לאור ברוסית. כמו כן בעיר פועלות תחנותרדיו רבות שביניהן תחנת הרדיו הממשלתית. בעיר ניצב מגדל תקשורת ענק שהוא אחד מסמלי העיר.

כמעט לכל משפחה בעיר יש טלוויזיה ומספר המתחברים לרשת האינטרנט הולך וגדל משנה לשנה. בעיר מתקנים טכנולגיים רבים של חברות שונות כמו IBM, יוניסיס, אפל ופקרד בל, כמו כן בעיר קיימים בתי קפה-אינטרנט רבים.

ערים תאומות

ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.