פרובינקיה בריטניה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: en:Britannia (Roman province)
מ תיקון קישור
שורה 13: שורה 13:
קו הגבול התייצב בזמנו של הקיסר [[טריאנוס]], הקיסר [[אדריאנוס]] חיזק את האחיזה הרומאית בפרובינקיה על ידי [[חומת אדריאנוס|ביצור הגבול]] עם סקוטלנד. יורשו [[אנטונינוס פיוס]] יצא למסע כיבושים וייצב את הגבול ב[[חומת אנטונינוס]] אולם גבול זה לא החזיק מעמד והרומאים בסופו של דבר הסיגו את כוחותיהם לגבול שקבע אדריאנוס.
קו הגבול התייצב בזמנו של הקיסר [[טריאנוס]], הקיסר [[אדריאנוס]] חיזק את האחיזה הרומאית בפרובינקיה על ידי [[חומת אדריאנוס|ביצור הגבול]] עם סקוטלנד. יורשו [[אנטונינוס פיוס]] יצא למסע כיבושים וייצב את הגבול ב[[חומת אנטונינוס]] אולם גבול זה לא החזיק מעמד והרומאים בסופו של דבר הסיגו את כוחותיהם לגבול שקבע אדריאנוס.


באופן יחסי בריטניה הייתה פרובינקיה שלווה אולם כמו בשאר העולם הרומאי גם היא סבלה מאותם בעיות של מרידות מושלים ופשיטות של שבטים ברברים. עם הדרדרות מצבה של האימפריה בתחילת המאה החמישית חיל המצב הרומאי לא היה מסוגל להתמודד עם [[שבטים גרמאניים|השבטים הגרמאניים]] ובסופו של דבר הובס על ידם. ידוע שב[[שנת 410]] ביקשו אזרחיה הרומיים של הפרובינקיה את עזרתו של הקיסר [[הונוריוס]] כנגד הפולשים הברברים. באותו זמן הייתה האימפריה המערבית בשלבי התפוררות מתקדמים ובאותה שנה ממש נבזזה רומא עצמה על ידי הוויזיגותים. ידו של הקיסר הונוריוס הייתה קצרה מלהושיע פרובינקיה מרוחקת כבריטניה בזמן שהצבא הרומי לא היה מסוגל להתמודד עם האיומים ביבשת עצמה, ועל כן ענה הונוריוס לאזרחי הפרובינקיה שיאלצו להתסדר בעצמם. בריטניה הייתה ריקה למעשה מכוחות צבאיים רומיים (שהועברו קודם לכן ליבשת כדי להתמודד עם האיום הברברי). היה זה אם כן סופה של הפרובינקיה הרומית בבריטניה.
באופן יחסי בריטניה הייתה פרובינקיה שלווה אולם כמו בשאר העולם הרומאי גם היא סבלה מאותם בעיות של מרידות מושלים ופשיטות של שבטים ברברים. עם הדרדרות מצבה של האימפריה בתחילת המאה החמישית חיל המצב הרומאי לא היה מסוגל להתמודד עם [[שבטים גרמאניים|השבטים הגרמאניים]] ובסופו של דבר הובס על ידם. ידוע שב[[שנת 410]] ביקשו אזרחיה הרומיים של הפרובינקיה את עזרתו של הקיסר [[פלביוס אוגוסטוס הונוריוס|הונוריוס]] כנגד הפולשים הברברים. באותו זמן הייתה האימפריה המערבית בשלבי התפוררות מתקדמים ובאותה שנה ממש נבזזה רומא עצמה על ידי הוויזיגותים. ידו של הקיסר הונוריוס הייתה קצרה מלהושיע פרובינקיה מרוחקת כבריטניה בזמן שהצבא הרומי לא היה מסוגל להתמודד עם האיומים ביבשת עצמה, ועל כן ענה הונוריוס לאזרחי הפרובינקיה שיאלצו להסתדר בעצמם. בריטניה הייתה ריקה למעשה מכוחות צבאיים רומיים (שהועברו קודם לכן ליבשת כדי להתמודד עם האיום הברברי). היה זה אם כן סופה של הפרובינקיה הרומית בבריטניה.


== מנהל ==
== מנהל ==

גרסה מ־22:49, 3 בדצמבר 2009

בריטניה (לטינית: Britannia) הייתה פרובינקיה רומאית שהוקמה בשנת 43 והתקיימה עד לשנת 410..

היסטוריה

ניסיון הפלישה הרומאי הראשון לאיים הבריטיים התרחש בשנת 55 לפנה"ס בפיקודו של יוליוס קיסר לאחר שנה של לחימה באי הוא נכשל בניסיונו לכבשו ונאלץ לסגת בשנת 54 לפנה"ס. הקשרים עם בריטניה התרחבו תחת שלטונו של אוגוסטוס תודות לרומאניזציה של גאליה אולם הוא לא הראה עניין לחזור על ניסיונו של קיסר לכיבוש האי.

בשנת 43 שלח הקיסר קלאודיוס את אולוס פלאוטיוס, בראש ארבעה לגיונות על מנת לכבוש את בריטניה לאחר שקיבל פניה מאחד מראשי השבטים היריבים באי. בריטניה הייתה מטרה אטרקטיבית לרומאים בשל עושרה במחצבים ובעבדים. האי שימש גם כמקלט למורדים מפרובינקיות אחרות, ולא ניתן היה להניחו לנפשו עוד זמן רב. קלאודיוס עצמו ביקר באי לאחר השלמת השלב הראשון של הלחימה, והביא עמו תגבורת המלווה בפילים.

הפרובינקיה החלה לעבור תהליכי רומאניזציה כאשר המרכזים העירונים העיקריים התקיימו בקאמולודונום (כיום קולצ'סטר), וורולאמיום (כיום סיינט אלבנס) ולונדיניום. בשנת 60 פרץ מרד בראשות המלכה בודיקיאה כתוצאה מיחס הרע של התושבים הרומאים אליה, למרות שהמרד דוכא בהצלחה ובמהירות במהלכו מספר יישובים רומאים נחרבו ותהליך הטמעתה של בריטניה בקיסרות התעכב.

בימי שלטון השושלת הפלאבית משלו בבריטניה סדרה של מושלים פעלתניים שהחלו בתהליך הרחבת גבולותיה, תהליך זה הגיע לשיאו בימיו של גניאוס יוליוס אגריקולה שהשלים את כיבוש ויילס והצליח לחדור לשטחה של סקוטלנד תוך שהוא מנחיל תבוסות לשבטים המקומיים. אולם בסופו של דבר שטחה של סקוטלנד ננטש והוא לא נכלל בתחום הפרובינקיה.

קו הגבול התייצב בזמנו של הקיסר טריאנוס, הקיסר אדריאנוס חיזק את האחיזה הרומאית בפרובינקיה על ידי ביצור הגבול עם סקוטלנד. יורשו אנטונינוס פיוס יצא למסע כיבושים וייצב את הגבול בחומת אנטונינוס אולם גבול זה לא החזיק מעמד והרומאים בסופו של דבר הסיגו את כוחותיהם לגבול שקבע אדריאנוס.

באופן יחסי בריטניה הייתה פרובינקיה שלווה אולם כמו בשאר העולם הרומאי גם היא סבלה מאותם בעיות של מרידות מושלים ופשיטות של שבטים ברברים. עם הדרדרות מצבה של האימפריה בתחילת המאה החמישית חיל המצב הרומאי לא היה מסוגל להתמודד עם השבטים הגרמאניים ובסופו של דבר הובס על ידם. ידוע שבשנת 410 ביקשו אזרחיה הרומיים של הפרובינקיה את עזרתו של הקיסר הונוריוס כנגד הפולשים הברברים. באותו זמן הייתה האימפריה המערבית בשלבי התפוררות מתקדמים ובאותה שנה ממש נבזזה רומא עצמה על ידי הוויזיגותים. ידו של הקיסר הונוריוס הייתה קצרה מלהושיע פרובינקיה מרוחקת כבריטניה בזמן שהצבא הרומי לא היה מסוגל להתמודד עם האיומים ביבשת עצמה, ועל כן ענה הונוריוס לאזרחי הפרובינקיה שיאלצו להסתדר בעצמם. בריטניה הייתה ריקה למעשה מכוחות צבאיים רומיים (שהועברו קודם לכן ליבשת כדי להתמודד עם האיום הברברי). היה זה אם כן סופה של הפרובינקיה הרומית בבריטניה.

מנהל

הפרובינקיה הייתה פרובינקיה קיסרית (כלומר שהמושל מונה היה אחראי לקיסר) בדומה לגאליה גם בריטניה הייתה מחולקת למחוזות שמספר היה לפחות 16 ובירת הפרובינקיה הייתה לונדיניום. בתחילה הפרובינקיה הייתה יחידה אחת אולם בראשית המאה השלישית הא חולקה לשתי יחידות: בריטניה עלית שבירתה הייתה לונדיניום ובריטניה תחתית שבירתה הייתה יורק. במהלך הרפורמות המקיפות של הקיסר דיוקלטיאנוס התרחשה חלוקה נוספת, הפעם לארבעה חלקים.

חיל המצב הרומאי בפרובינקיה היה מורכב משלושה לגיונות: הלגיון השני אוגוסטה, הלגיון העשרים ואלריה ויקטריקס והלגיון השישי ויקטריקס.


תבנית:Link FA