מרד 1682 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
'''ואסילי גוליצין''' ([[1643]] - [[2 במאי]] [[1714]]) (ב[[רוסית]]:Василий Васильевич Голицын) [[נסיך]] רוסי, בין המדינאים הבולטים וראש הממשלה בתקופת שלטונה של [[נסיכה סופיה]] בשנים [[1682]] - [[1689]].
'''נסיכת סופיה''' ([[27 בספטמבר]] [[1657]] - [[14 ביולי]] [[1704]]) (ב[[רוסית]]:Софья Алексеевна) הייתה בת של [[אלכסיי הראשון, צאר רוסיה|אלכסיי הראשון]] ואחות של [[פטר הגדול]]. במשך 7 שנים הייתה [[עוצר (שליט)|עוצר]] של [[רוסיה הצארית]]
[[תמונה:Sophia Alekseyevna hermitage.jpg|משאל|ממוזער|200px]]


[[תמונה:Grand galitzine.jpg|משאל|ממוזער|200px]]
סופיה הייתה בת של אישתו הראשונה של [[אלכסיי הראשון, צאר רוסיה|אלכסיי הראשון]]. עם פטירת [[פיודור השלישי, צאר רוסיה|פיודור השלישי]] שלא היו לו ילדים, [[פטריארך]] רוסיה ו[[בויאר|בויארים]] הכריזו על [[פטר הגדול]] שהיה אז בן 10 בלבד כ[[צאר]] רוסי. משפחת מילוסלבסקי בראשות סופיה החליטו לערר על החלטה ויזמו [[מרד 1682|מרד צבאי]] ב[[מוסקבה]]. כתוצאה ממרד זה, אחיה [[איוואן החמישי]] התמנה ל[[צאר]] בנוסף ל[[פיוטר הגדול]] וסופיה עצמה קיבלה תפקיד של [[עוצר (שליט)|עוצר]] ליד האחים. מעשית השלטון היה מרוכז בידי המקורב שלה - [[ואסילי גוליצין]].


בשנת [[1676]] השתתף במלחמה נגד [[חאנות קרים]].
==מהלך השלטון==
בתקופת כהונה של [[פיודור השלישי, צאר רוסיה|פיודור השלישי]] מונה למספר תפקידי מפתח בממשל וקיבל תואר [[רויאר|בויארין]]. בתקופת תפקדה [[נסיכה סופיה]] כ[[עוצר (שליט)|עוצר]] התמנה שרמית לראש משרד החוץ. המצב הגאופולטי של [[רוסיה הצארית]] באותה תקופה היה די קשה. למרות חתימת הסכם שלום עם [[האימפריה העוט'ומאנית]] היחסים היו מתוחים, שלום עם [[האיחוד הפולני ליטאי]] היה לא יציב, בשנת [[1682]] החלו פלישות של [[חאנות קרים]] לשטחי[[רוסיה ההצארית]]. הוא היה בדעה שיש לחמם יחסים עם הפולנים. כתוצאה מכך רוסיה ויתרה בשלב זה על שאיפותיה להחזיר לעצמה מוצא ל[[ים הבלטי]]. לאחר [[משא ומתן]] ארוך, בשנת [[1686]] נחתם הסכם של [[שלום נצחי]] עם פולין. בהתאם להסכם זה, [[רוסיה הצארית]] התחייבה להתחיל במלחמה נגד [[אימפריה העוט'ומנית]]. כשלב מקדים, בשנים [[1687]] ו-[[1689]] אירגן שני פשיטות נגד [[חאנות קרים]]. המערכות הצבאיות לא היו מוצלחות וגרמו ל[[אבידות]] משמעותיות. יחד עם זאת, גם תרמו לכך ש[[חאנות קרים]] לא הייתה יכול לעזור לטורקים בלחימה נגד [[פולין]] ו[[אוסטירה]].
במהלך השלטון היו לה מספר השגים:


בשנת [[1689]] [[פטר הגדול]] סילק את [[נסיכה סופיה]] מכל תפקידיה. '''ואסילי גוליצין''' נשלח לגלות ב[[מחוז ארחנגלסק]] ונפטר בשנת [[1714]].
* סיכול מרד מתנגדי [[הרפורמה הדתית ברוסיה]]
* חתימת [[שלום נצחי]] עם [[האיחוד הפולני ליטאי]]
* חתימת [[הסכם נרצ'ינסק]] עם [[סין]]
* פשיטות ל[[חאנות קרים]] בשנת [[1687]] ו[[1689]]. הפשיטות לא היו מוצלחות וגרמו לירידה במוניטין שלה.

==סיום הכהונה==

יחסיה עם כוחות צבאיים המוצבים ב[[מוסקבה]] שהביאו אותה לשלטון היו מסובכים. תוך זמן קצר החל מאבק כוחות בינה לבין נסיך חובאנסקי שהיה בין ראשי הצבא בעיר. בתמיכת הבויארים היא הצליכה להתגבר עליו, אך איבדה את התמיכה שהייתה לה בקרב הכוחות הצבאיים המוצבים בבירה.

בשנת [[1689]], כאשר [[פטר הגדול]] התבגר והגיע לגיל 17 החלו מריבות בינה לבין הצאר הצעיר. ב[[ספטמבר]] [[1689]] היא סולקה מהשלטון והוסגרה ב[[מנזר נובודוויצ'י]] ליד [[מוסקבה]]. לאחר מרד צבאי נוסף בשנת [[1698]] היא הוכרחה להתנזר. נפטרה בשנת [[1704]] והתמנה במנזר.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־16:10, 8 בינואר 2010

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.

ואסילי גוליצין (1643 - 2 במאי 1714) (ברוסית:Василий Васильевич Голицын) נסיך רוסי, בין המדינאים הבולטים וראש הממשלה בתקופת שלטונה של נסיכה סופיה בשנים 1682 - 1689.

משאל

בשנת 1676 השתתף במלחמה נגד חאנות קרים. בתקופת כהונה של פיודור השלישי מונה למספר תפקידי מפתח בממשל וקיבל תואר בויארין. בתקופת תפקדה נסיכה סופיה כעוצר התמנה שרמית לראש משרד החוץ. המצב הגאופולטי של רוסיה הצארית באותה תקופה היה די קשה. למרות חתימת הסכם שלום עם האימפריה העוט'ומאנית היחסים היו מתוחים, שלום עם האיחוד הפולני ליטאי היה לא יציב, בשנת 1682 החלו פלישות של חאנות קרים לשטחירוסיה ההצארית. הוא היה בדעה שיש לחמם יחסים עם הפולנים. כתוצאה מכך רוסיה ויתרה בשלב זה על שאיפותיה להחזיר לעצמה מוצא לים הבלטי. לאחר משא ומתן ארוך, בשנת 1686 נחתם הסכם של שלום נצחי עם פולין. בהתאם להסכם זה, רוסיה הצארית התחייבה להתחיל במלחמה נגד אימפריה העוט'ומנית. כשלב מקדים, בשנים 1687 ו-1689 אירגן שני פשיטות נגד חאנות קרים. המערכות הצבאיות לא היו מוצלחות וגרמו לאבידות משמעותיות. יחד עם זאת, גם תרמו לכך שחאנות קרים לא הייתה יכול לעזור לטורקים בלחימה נגד פולין ואוסטירה.

בשנת 1689 פטר הגדול סילק את נסיכה סופיה מכל תפקידיה. ואסילי גוליצין נשלח לגלות במחוז ארחנגלסק ונפטר בשנת 1714.

קישורים חיצוניים