שוברים שתיקה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏ביקורת: עריכה
ביטול גרסה 8232936 של מלכת אסתר (שיחה)
שורה 12: שורה 12:


==ביקורת==
==ביקורת==
במהלך שנת 2008 מתח בכיר בלתי מזוהה ב[[משטרת ישראל# מחוזות, מרחבים, תחנות אזוריות ותחנות|משטרת מחוז ש"י]] ביקורת על הארגון וטען כי בתקופה שנרשמה הידברות חיובית בין המתנחלים לבין המשטרה באזור חברון: "ארגונים כמו [[בני אברהם]] ושוברים שתיקה, בפעילות המתסיסה שלהם, עלולים לשנות את התמונה. בעבר לא היתה כל בעיה איתם, אבל לאחרונה הכל השתנה. הם הקצינו את פעילותם האקטיבית והמיליטנטית - ועלולים להביא להתלקחות". הביקורת נאמרה לאחר שסיור של שוברים שתיקה שנערך בחברון תחת אבטחה ב-[[25 באפריל]] באותה שנה הפך, לטענת המשטרה, להפגנה בלתי חוקית שבמהלכה נעשה ניסיון להתעמת עם המתנחלים. עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את ארגון שוברים שתיקה, הגיב לטענות באומרו: "גורמי הביטחון הפכו לזרוע המבצעת של היישוב היהודי בחברון. הטענות המופרכות שנשמעות מהם כלפי שוברים שתיקה, באו לתרץ את הכישלון המביך שלהם להגן ולאפשר את הסיורים"<ref>[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3556032,00.html גורם משטרה: השמאל בחברון מסוכן מקיצוני הימין], אפתר וייס באתר [[Ynet]]</ref>. ארגון שוברים שתיקה עתר לבג"ץ בבקשה לאפשר להם לקיים סיורים בחברון.
במהלך שנת 2008 מתחו מספר בכירים ב[[משטרת ישראל# מחוזות, מרחבים, תחנות אזוריות ותחנות|משטרת מחוז ש"י]] ביקורת על הארגון וטענו כי בתקופה שנרשמה הידברות חיובית בין המתנחלים לבין המשטרה באזור חברון: "ארגונים כמו [[בני אברהם]] ושוברים שתיקה, בפעילות המתסיסה שלהם, עלולים לשנות את התמונה. בעבר לא היתה כל בעיה איתם, אבל לאחרונה הכל השתנה. הם הקצינו את פעילותם האקטיבית והמיליטנטית - ועלולים להביא להתלקחות". הביקורת נאמרה לאחר שסיור של שוברים שתיקה שנערך בחברון תחת אבטחה ב-[[25 באפריל]] באותה שנה הפך, לטענת המשטרה, להפגנה בלתי חוקית שבמהלכה נעשה ניסיון להתעמת עם המתנחלים ולעורר פרובוקציות. עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את ארגון שוברים שתיקה, הגיב לטענות באומרו: "גורמי הביטחון הפכו לזרוע המבצעת של היישוב היהודי בחברון. הטענות המופרכות שנשמעות מהם כלפי שוברים שתיקה, באו לתרץ את הכישלון המביך שלהם להגן ולאפשר את הסיורים".<ref>[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3556032,00.html גורם משטרה: השמאל בחברון מסוכן מקיצוני הימין], אפתר וייס באתר [[Ynet]]</ref>

== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
{{ הערות שוליים }}
{{ הערות שוליים }}

גרסה מ־12:14, 5 בפברואר 2010

שוברים שתיקה הוא ארגון של חיילים משוחררים ששם לעצמו מטרה להפיץ בקרב הציבור הישראלי מידע על פעילות צה"ל ומתנחלים בשטחים. הארגון הוקם על ידי מספר לוחמי צה"ל, בני גרעינים ששרתו בגדוד 50 בשטחים, בעיקר בחברון, וחוו לדבריהם חוויות קשות בעת שרותם הצבאי, במיוחד במהלך האינתיפאדה השנייה.

הארגון הוא מוסד ללא כוונת רווח‏‏[1] הרשום ברשם החברות כחברה פרטית בע"מ[2]. הדו"חות הכספיים של הארגון ורשימת התורמים מופיעים באתר הארגון[3]. ספרד, הולנד ובריטניה העבירו סכומי כסף למימון פעולות הארגון ומשרד החוץ מחה על כך בפני המדינות[4]. ארגוני זכויות אדם הגדירו את פעולת הממשלה כ"מתקפה" ודרשו להפסיקה‏‏[5].

הארגון מתייחס למקרים בהם חיילים או מתנחלים נהגו שלא כשורה, ביצעו עוול או התעללו בפלסטינים. בין הפעולות שנעשות לטענת הארגון נכללת ביזה, שחיתות, ירי לא חוקי ופעולות לא מוסריות אשר לטענתם נעשות בשם החוק. לטענת הארגון, מודעים הקצינים הבכירים לפעולות אלו. החיילים מעידים על כך שהפעילות הצבאית הזו שינתה ומשנה אותם ללא הכר. מטרתו של הארגון הינה לגרום לחברה הישראלית להתמודד עם הנעשה בשטחים ולהכיר במחיר הכבד שהחברה הישראלית משלמת, לטענתם, על מציאות זו.

ביוני 2004 הציג הארגון תערוכת צילומים ומוצגים בשם "לוחמים מספרים על חברון" במכללת תל אביב. חוקרי מצ"ח ביקרו בתערוכה ונטלו דוגמאות של המוצגים לבחינה וחקירה.

בשנים האחרונות מארגן הארגון סיורים לחברון. חלק מהסיורים ביישוב היהודי בחברון נערכו במשותף עם אנשי ציונות דתית ריאלית‏‏[6]. בחלק מהסיורים נוצרו התכתשויות עד כדי עימותים אלימים עם תושבי הרובע היהודי, ולא פעם נאלצו חיילי צה"ל להתערב. נושא הסיורים הגיע לו פעם לדיונים בבג"ץ, על הסיורים הוטלו הגבלות מסוימות, בנימוק שהוא מתסיס את האוירה בחברון[דרוש מקור] וגורם לעימותים בין יהודים לפלסטינים, ובתקופות מסוימות הם אף הופסקו לחלוטין.

בדצמבר 2008 העניקה האגודה לזכויות האזרח לארגון את אות אמיל גרינצוויג. חברי ועדת הפרס ציינו בנימוקי הבחירה כי: "בארבע שנות פעילותם, הציגו פעילי שוברים שתיקה באומץ מראה עגומה אל מול פניה של החברה הישראלית. מאות לוחמים אשר שירתו בשטחים רואיינו על ידי שוברים שתיקה ועדויותיהם מובאות כמעט ללא עריכה ותוך שמירה על אנונימיות, במטרה לעודד חיילים לחשוף את הסיפורים. העדויות, על היקפן הנרחב ותכניהן הנוקבים, מרכיבות אמירה אפקטיבית ואמיצה על הקשר הגורדי שבין הפרקטיקה היומיומית של הכיבוש לבין הפרות זכויות האדם בשטחים."

ביקורת

במהלך שנת 2008 מתחו מספר בכירים במשטרת מחוז ש"י ביקורת על הארגון וטענו כי בתקופה שנרשמה הידברות חיובית בין המתנחלים לבין המשטרה באזור חברון: "ארגונים כמו בני אברהם ושוברים שתיקה, בפעילות המתסיסה שלהם, עלולים לשנות את התמונה. בעבר לא היתה כל בעיה איתם, אבל לאחרונה הכל השתנה. הם הקצינו את פעילותם האקטיבית והמיליטנטית - ועלולים להביא להתלקחות". הביקורת נאמרה לאחר שסיור של שוברים שתיקה שנערך בחברון תחת אבטחה ב-25 באפריל באותה שנה הפך, לטענת המשטרה, להפגנה בלתי חוקית שבמהלכה נעשה ניסיון להתעמת עם המתנחלים ולעורר פרובוקציות. עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את ארגון שוברים שתיקה, הגיב לטענות באומרו: "גורמי הביטחון הפכו לזרוע המבצעת של היישוב היהודי בחברון. הטענות המופרכות שנשמעות מהם כלפי שוברים שתיקה, באו לתרץ את הכישלון המביך שלהם להגן ולאפשר את הסיורים".[7]

הערות שוליים

  1. ^ אישור המלכ"ר של שוברים שתיקה
  2. ^ חברת שוברים שתיקה בע"מ, מספר חברה 513564724‏
  3. ^ הדו"חות הכספיים של הארגון משנים 2006-2008
  4. ^ במקרה ההולנדי הועברו הכספים על ידי שגרירות הולנד בישראל כחלק מתקציב השגרירות וללא ידיעת משרד החוץ ההולנדי. ראו:
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרים ריקים [ 5, 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    מדינת ישראל נגד "שוברים שתיקה": דרשה מהולנד להפסיק העברת המימון לארגון, באתר הארץ, 26.7.2009;
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרים ריקים [ 5, 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אחרי הולנד, ישראל דורשת הבהרות מבריטניה על מימון "שוברים שתיקה", באתר הארץ, 29.7.2009
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים
    ארגוני זכויות אדם לממשלה: הפסיקו המתקפה נגד שוברים שתיקה, 1104637, באתר הארץ
  6. ^ סיורים של "שוברים שתיקה" באתר "ציונות דתית ריאלית".‏
  7. ^ גורם משטרה: השמאל בחברון מסוכן מקיצוני הימין, אפתר וייס באתר Ynet

קישורים חיצוניים