ז'וזף קסא-וובו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: yo:Joseph Kasavubu
Xqbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: it:Joseph Kasa-Vubu
שורה 17: שורה 17:
[[fi:Joseph Kasa-Vubu]]
[[fi:Joseph Kasa-Vubu]]
[[fr:Joseph Kasa-Vubu]]
[[fr:Joseph Kasa-Vubu]]
[[it:Joseph Kasa-Vubu]]
[[ja:ジョセフ・カサブブ]]
[[ja:ジョセフ・カサブブ]]
[[kg:Joseph Kasa Vubu]]
[[kg:Joseph Kasa Vubu]]

גרסה מ־15:47, 16 בפברואר 2010

ז'וזף קסא וובו (אנגלית: Joseph Kasa Vubu‏; 1917 - 24 במרץ 1969) היה הנשיא הראשון של הרפובליקה של קונגו (כיום נקראת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו). תקופת שלטונו ארכה 5 שנים, מ-1960 ועד 1965.

קסא וובו צמח משורות ה-ABAKO ‏ (Association des Bakongo) של שבט הבקונגו באגן נהר הקונגו. הוא נבחר לתפקיד הנשיא על ידי האספה הלאומית והיה לנשיא הראשון לאחר קבלת העצמאות מבלגיה ב-30 ביוני 1960.

המדינה הצעירה הייתה טרודה בבעיות פוליטיות וצבאיות קשות, וכן במאבק בתנועות מקומיות בדלניות. הממשלה המרכזית שותקה בשל חילוקי הדעות בין קסא וובו השמרן וראש הממשלה הלאומני פטריס לומומבה.

ב-5 בספטמבר 1960 הודיעו קסא וובו ולומומבה זה על פיטוריו של זה, ביוצרם סבך שהותר רק 9 ימים לאחר מכן כאשר מובוטו ססה סקו תפס את השלטון בברכת קסא וובו. לומומבה נמסר לידי הכוחות הבדלניים באזור קטנגה הדרומי ונהרג שם.

במשך 5 השנים הבאות, היה קסא וובו נשיא מעל שורת ממשלות חלשות. הוא מינה ביולי 1964 את מנהיג הבדלנים הקטנגים מואיז צ'ומבה לתפקיד ראש הממשלה, במטרה לגייס שכירי חרב אירופיים למלחמה במרידות. מובוטו שוב תפס את השלטון וב-25 בנובמבר 1965 הדיח את קסא וובו ונאמניו ומינה עצמו לראש המדינה.