A Love Supreme – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Thijs!bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: ro:A Love Supreme
מ ←‏הקלטת היצירה: ויקיזציה
שורה 20: שורה 20:


==הקלטת היצירה==
==הקלטת היצירה==
היצירה הוקלטה ב[[אולפן הקלטות|אולפנו]] של [[טכנאי קול|טכנאי הקול]] [[רודי ואן גלדר]] ([[:en:Rudy Van Gelder|Rudy Van Gelder]]), שהקליט את ענקי הג'אז של [[שנות ה-50 של המאה ה-20|שנות החמישים]] ו[[שנות ה-60 של המאה ה-20|השישים]] של המאה העשרים. למחרת, [[10 בדצמבר]] 1964, הוקלטה גרסה שונה של החלק הפותח "הודיה" עם ה[[סקסופון|סקסופוניסט]] [[ארצ'י שפ]] וה[[קונטרבס|קונטרבסיסט]] [[ארט דייוויס]]. שם האלבום משמש [[מנטרה]] מוזיקלית חוזרת לאורך "הודיה" ובסופה הנגנים גם שרים את המנטרה (בחלק מהביצועים). החלק האחרון, "מזמור", תואם את מילות שיר ההקדשה שחיבר קולטריין, המצורפות לאלבום. החופש ההרמוני המתבטא באלבום מתפתח ביצירותיו הבאות של קולטריין.
היצירה הוקלטה ב[[אולפן הקלטות|אולפנו]] של [[טכנאי קול|טכנאי הקול]] [[רודי ון גלדר]], שהקליט את ענקי הג'אז של [[שנות ה-50 של המאה ה-20|שנות החמישים]] ו[[שנות ה-60 של המאה ה-20|השישים]] של המאה העשרים. למחרת, [[10 בדצמבר]] 1964, הוקלטה גרסה שונה של החלק הפותח "הודיה" עם ה[[סקסופון|סקסופוניסט]] [[ארצ'י שפ]] וה[[קונטרבס|קונטרבסיסט]] [[ארט דייוויס]]. שם האלבום משמש [[מנטרה]] מוזיקלית חוזרת לאורך "הודיה" ובסופה הנגנים גם שרים את המנטרה (בחלק מהביצועים). החלק האחרון, "מזמור", תואם את מילות שיר ההקדשה שחיבר קולטריין, המצורפות לאלבום. החופש ההרמוני המתבטא באלבום מתפתח ביצירותיו הבאות של קולטריין.


== תגובות על האלבום ==
== תגובות על האלבום ==

גרסה מ־12:01, 25 בפברואר 2010


שגיאות פרמטריות בתבנית:אלבום

פרמטרים [ תאריך אלבום, אלבום אחרי, מפיק, ז'אנר, שם האלבום, אלבום לפני, amg, תאריך אלבום לפני, תאריך אלבום אחרי ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

A Love Supreme
אלבום אולפן מאת רביעיית ג'ון קולטריין
יצא לאור 1965
הוקלט 9 בדצמבר 1964
מקום הקלטה Van Gelder Studio עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז הניסיוני, מוזיקה דתית, קטע כלי, פוסט-בופ, ג'אז מודאלי, בלוז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 33:02
חברת תקליטים Impulse! Records
הפקה Michael Cuscuna, בוב ת'יל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היצירה A Love Supreme הוקלטה על ידי רביעיית ג'ון קולטריין ב-9 בדצמבר 1964 בניו ג'רזי. האלבום, המייצג חתירה לזיכוך רוחני, מוגדר לרוב בין אלבומי הג'אז המשובחים בכל הזמנים. האלבום מורכב מסוויטה בעלת ארבעה חלקים: הודיה (Acknowledgement), הכרעה (Resolution), התמדה (Pursuance) ומזמור (Psalm).

הקלטת היצירה

היצירה הוקלטה באולפנו של טכנאי הקול רודי ון גלדר, שהקליט את ענקי הג'אז של שנות החמישים והשישים של המאה העשרים. למחרת, 10 בדצמבר 1964, הוקלטה גרסה שונה של החלק הפותח "הודיה" עם הסקסופוניסט ארצ'י שפ והקונטרבסיסט ארט דייוויס. שם האלבום משמש מנטרה מוזיקלית חוזרת לאורך "הודיה" ובסופה הנגנים גם שרים את המנטרה (בחלק מהביצועים). החלק האחרון, "מזמור", תואם את מילות שיר ההקדשה שחיבר קולטריין, המצורפות לאלבום. החופש ההרמוני המתבטא באלבום מתפתח ביצירותיו הבאות של קולטריין.

תגובות על האלבום

האלבום מוגדר לרוב בין אלבומי הג'אז המשובחים בכל הזמנים. [1],[2] בין היתר דורג במקום ה-47 ברשימת 500 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון. האלבום משמש השראה ליצירותיהם של אמנים רבים אחרים. ג'ון מקלפלין וקרלוס סנטנה חידשו את היצירה באלבומם Love Devotion Surrender משנת 1973. הזמר וויל דאונינג (Will Downing) הקליט שיר R&B המבוסס על "הודיה", בשיתוף עם אליס קולטריין (Alice Coltrane אלמנתו של ג'ון). שיר זה דורג במקום ה-14 במצעד הפזמונים הבריטי לשנת 1988. האמנים הבלגים פבריציו קסול וקריס דפורט הוציאו בשנת 1995 אלבום וריאציות על היצירה הנקרא Variations on A Love Supreme. ברנפורד מרסליס (Branford Marsalis) כיסה את היצירה באלבומו Footsteps of our Fathers משנת 2002. זמר הג'אז קורט אלינג שר את "הכרעה" באלבומו Man in the Air משנת 2003.

בשנת 2002 הוציאה חברת התקליטים Impulse! Records אלבום כפול הכולל את הקלטת האולפן המקורית, שני ביצועים חלופיים ל"הודיה" ול"הכרעה" ובנוסף ביצוע חי של הסוויטה משנת 1965 בעיר אנטיב שבריביירה הצרפתית. בביצוע חי זה מסתיימת "התמדה" בסולו קונטרבס ייחודי ומרגש באורך שמונה דקות, בביצועו של ג'ימי גריסון.

ב-9 באוקטובר 2004 בוצעה היצירה במלואה במועדון הגדה השמאלית בתל אביב על ידי הרכב בראשותם של אהרל'ה קמינסקי ואבישי כהן, לציון ארבעים שנה להקלטת האלבום.

רצועות האלבום

  1. "Part 1: Acknowledgement" – הודיה - 7:47
  2. "Part 2: Resolution" – הכרעה - 7:22
  3. "Part 3: Pursuance" – התמדה - 10:45
  4. "Part 4: Psalm" – מזמור - 7:08

שמות הנגנים

ובביצוע החלופי שהוקלט למחרת ליצירה הפותחת "הודיה":

לקריאה נוספת

  • Ashley Kahn, A Love Supreme: The Story of John Coltrane's Signature Album, foreword by Elvin Jones, 2002 for the first edition, Viking Penguin, USA, ISBN 0-670-03136-4