רב-מכר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏לקריאה נוספת: הוספת קישור למאמר
MondalorBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: az:Bestseller
שורה 37: שורה 37:
[[en:Bestseller]]
[[en:Bestseller]]
[[ar:أكثر مبيعا]]
[[ar:أكثر مبيعا]]
[[az:Bestseller]]
[[bg:Бестселър]]
[[bg:Бестселър]]
[[ca:Supervendes]]
[[ca:Supervendes]]

גרסה מ־16:11, 23 במרץ 2010

רב-מכר הוא ספר פופולרי, שנמכר בעותקים רבים. בדומה ל"שובר קופות" בקולנוע ו"אלבום זהב" במוזיקה.

לעתים מתייחס המושג "רב-מכר" לאופיו של הספר, כזה שנכתב בסגנון שנועד להפוך אותו לרב-מכר, ובמקרה כזה הספר מקבל את הכינוי "רב-מכר" גם לפני שמימש זאת בהיקף המכירות שלו.

רשימות רבי-מכר

רשימות של רבי-מכר, שנוצרות לפי מדגם של חנויות ספרים, מתפרסמות בעיתונים. ברשימות אלה מחולקים רבי-המכר לשתי קטגוריות בסיסיות: סיפורת (fiction) וספרי עיון (non fiction). חלוקות נוספות הן לפי קהל היעד: מבוגרים וילדים.

בצפון אמריקה (וייתכן גם בעולם) הרשימה הידועה ביותר היא של העיתון ניו יורק טיימס.

היקף המכירות שמביא להכללת ספר ברשימת רבי-המכר תלוי במדינה ובשפה שבה נמכר הספר. בבריטניה ספר נחשב לרב מכר כאשר נמכרים ממנו בין 4,000 ל-25,000 עותקים בשבוע. בקנדה מספיק מכירה של 5,000 עותקים בשבוע, כדי להיחשב לרב-מכר.

בארצות הברית נהוג להדפיס ספרים חדשים בכריכה קשה, ואת אלה מתוכם שהפכו לרבי-מכר להדפיס גם במהדורה זולה יותר בכריכה רכה, פעמים רבות על נייר באיכות נמוכה. בישראל לא נהוגה הבחנה כזו.

הצטרפותו של ספר לרשימת רבי-המכר היא מקדם מכירות מובהק, ולכן המוציאים לאור נוהגים לציין זאת בפרסומת לספר ועל עטיפת הספר.

בעיתונות הישראלית החל בשנת 1993 מוסף הספרים של "הארץ" לפרסם רשימת רבי-מכר. ב-1997 החל גם "ידיעות אחרונות" לפרסם רשימה כזו. ביוני 2009 חדלה העיתונות הישראלית מלפרסם את טבלאות רבי המכר, לאחר שרשת סטימצקי הפסיקה למסור נתוני מכירות‏‏[1].

היסטוריה

הספר ייסורי ורתר הצעיר (גרמנית: Die Leiden des jungen Werthers) מאת גתה, שפורסם בגרמניה בשנת 1744, נחשב כיום לרב-המכר המודרני הראשון - מיד עם פרסומו הוא נקרא ברחבי אירופה וארצות הברית. למרות שכיום הסופרים עושים רווח נאה מספרים שהם רבי-מכר, לא כך היה עם גתה (בספר "ייסורי ורתר הצעיר"), שכן באותו זמן לא הייתה נהוגה שיטת התמלוגים.

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים