גידולו של גדול – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאמרים בהמעיין, שהם המקור לתרגומים אפשריים לעברית
שורה 26: שורה 26:
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*פרופ' [[זאב לב]], "[http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=335 על החרם על 'גידולו של גדול']", '''[[המעיין]]''' תשרי תש"ע.
*פרופ' [[זאב לב]], "[http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=335 על החרם על 'גידולו של גדול']", '''[[המעיין]]''' תשרי תש"ע.
**הרב יעקב גרשון וייס, "תגובה לדברי פרופ' לב ז"ל על הספר גידולו של גדול", '''[[המעיין]]''' ניסן תש"ע, ע' 77-{{כ}}79.
**הרב יעקב גרשון וייס, [http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=368 תגובה לדברי פרופ' לב ז"ל על הספר "גידולו של גדול"], '''[[המעיין]]''' ניסן תש"ע, ע' 77-{{כ}}79.
***הרב נתן קמנצקי, "תגובה לתגובה מאת מחבר גידולו של גדול", '''[[המעיין]]''' ניסן תש"ע, ע' 80-{{כ}}96.
***הרב נתן קמנצקי, [http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan-article.asp?id=369 "תגובה לתגובה מאת מחבר גידולו של גדול"], '''[[המעיין]]''' ניסן תש"ע, ע' 80-{{כ}}96.


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==

גרסה מ־22:29, 31 במרץ 2010

עשייתו של גדול: עיון באירועים בחייהם של גדולי תורה (Making of a Godol, ובתרגום נכון יותר לעברית, היווצרותו של גדול, מתורגם גם גידולו של גדול) הוא שם ספרו של הרב נתן קמנצקי, בנו של אחד מגדולי הרבנים החרדיים באמריקה, הרב יעקב קמנצקי. הספר הוא פרי מחקר והיכרות אישית של שנים, וכולל סיפורים רבים מאוד.

החרמת הספר

על אף שהוא מוקדש לסיפור חייהם של גדולי תורה מפורסמים בדור האחרון בשפה האנגלית, הספר נתקל בחרמות של כמה מגדולי הרבנים החרדיים הליטאים בני זמננו בישראל. הסיבה לחרם היא כי שלא כהרגלם של חיבורים חרדיים העוסקים ב'גדולי התורה', לא נמנע הספר מלהזכיר אפיזודות פחות מחמיאות בחייהם, לפחות מנקודת מבט חרדית מחמירה.

בין הדמויות הזוכות בספר לאזכורים בעייתיים (לדעת השוללים) הוא הרב אהרן קוטלר, ראש ישיבה בדור הקודם באמריקה ואחד מגדולי התורה החרדיים המרכזיים שם. מסופר עליו שכתב מכתבים רומנטיים לארוסתו, ושגער בנוסח: "פרה אדומה, שתוק!" לבחור ג'ינג'י שהפריע לו בשיעור, וכיוצא באלה. נטען כי בני משפחתו של הרב קוטלר הם שהחלו לפעול באופן אקטיבי להחרמת הספר, בטענה שהספר פוגע בכבודו. על אביו של המחבר, הרב יעקב קמנצקי - אף הוא מגדולי התורה של יהדות ארצות הברית - מסופר בין השאר על קריאתו בספרות לועזית חילונית - מעשה פסול מנקודת מבט החרדית המקובלת.

בין הרבנים המחרימים את הספר בישראל מופיע שמו של הרב יוסף שלום אלישיב, הנחשב כיום לגדול התורה המרכזי בציבור הליטאי, וכן הרב אהרן לייב שטיינמן ורבים אחרים.

בצעד קיצוני נשרפו עותקים של הספר בישיבת לייקווד, בידי צאצאיו של הרב אהרון קוטלר.

תגובת המחבר לחרם הרבנים

המחבר ציית לחרם והפסיק את הפצת הספר. בהמשך כתב ספר בשם "אנטומיית החרם" (The Anatomy of a Ban), שאינו מופץ ברבים, המתעד את פרשת החרמת הספר ואת מכתבי התגובה שלו אל גדולי הרבנים. בין השאר טוען המחבר שהליך החרמת הספר לא היה הוגן, שלא היה ניסיון לשמוע את דבריו, ואף דרכו לרבנים המחרימים נחסמה, כך שהם שמעו רק צד אחד. כמו כן נטען, שהמחליטים העיקריים היו בני ביתם של הרבנים ורבנים בדרגה נמוכה שהרבנים סמכו עליהם. החותמים העיקריים אינם קוראים אנגלית, כך שאין ספק שלא קראו את הספר בעצמם, וכי נראה שההחרמה נעשתה על סמך ציטוטים חלקיים מהספר.

בשנת תשס"ה הוציא המחבר 'מהדורה מתוקנת', כלומר מצונזרת, של המקור. גם מהדורה זו הוחרמה על ידי הרבנים החרדיים. לדברי המחבר הדבר נעשה בניגוד להבטחה מפורשת שנתן לו הרב אלישיב שלא יחרים את המהדורה החדשה בלי לדון איתו לפני כן.

לאור החרמות, הספר אינו ניתן להשגה למרות שרבים מעוניינים בו. העותקים שכבר הופצו ונרכשו הם סחורה יקרה בשוק הספרים החרדי. הספר לא תורגם לעברית, ובשל כך עיקר המהומה סביבו מתנהלת בארצות הברית ולא בישראל.

מהדורות הספר

  • Making of a Godol: A Study of Episodes in the Lives of Great Torah Personalities (illustrated) by Noson (Nathan) Kamenetsky. 1398 Pages (2002) ISBN 965-90379-0-2
  • Making of a Godol—Improved Edition, 2 Volume set, by Noson (Nathan) Kamenetsky (2005) ISBN 965-90379-2-9

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים