אחיינו של הקוסם – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ArthurBot (שיחה | תרומות)
Rubinbot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: pt:The Magician's Nephew
שורה 66: שורה 66:
[[no:Drømmen om Narnia]]
[[no:Drømmen om Narnia]]
[[pl:Siostrzeniec czarodzieja]]
[[pl:Siostrzeniec czarodzieja]]
[[pt:O Sobrinho do Mago]]
[[pt:The Magician's Nephew]]
[[qu:Umup kunchan]]
[[qu:Umup kunchan]]
[[ru:Племянник чародея]]
[[ru:Племянник чародея]]

גרסה מ־14:23, 29 באפריל 2010

אחיינו של הקוסםאנגלית: The Magician's Nephew) הינו ספר פנטזיה שנכתב על יד הסופר האנגלי קלייב סטייפלס לואיס. הספר הוא הספר השישי שפורסם, והראשון בסדרו הכרונולוגי, בסדרת הספרים דברי ימי נרניה. הספר מספר על אירועים שקדמו לאירועי הספר "האריה, המכשפה וארון הבגדים" ומסביר אותם.

תקציר העלילה

תבנית:פרטי עלילה הסיפור מתחיל בשנת 1900 בלונדון, שם נפגשים שני ילדים - דיגורי קירק ופולי פלמר, דיגורי מספר לה שאימו מצויה על סף מוות והשניים נעשים לידידים. בעודם משחקים בעליית הגג של ביתם, הם נכנסים בטעות לחדר העבודה של הדוד אנדרו - דודו של דיגורי. אנדרו הינו קוסם, המפתה את פולי לנסות את טבעת הקסם שלו, הגורמת לה להיעלם לעולם אחר. בנסיון להחזיר את פולי חזרה, דיגורי משתמש בטבעת השנייה אשר מובילה אותו ליער שבין עציו מספר בריכות מים.

דרך בריכות המים שביער, המהוות למעשה שערים בין עולמות, מגיעים הילדים לעולם אחר - הריסות עולם שנקרא צ'ארן, בו נכנסים הילדים לארמון גדול. בארמון פסלי השליטים של העולם הזה ופעמון שעליו כתוב שאין לצלצל בו. דיגורי מצלצל בפעמון, ומעיר את אחד הפסלים - פסלה של ג'דיס, המלכה המכשפה הלבנה, המספרת להם על מלחמת העולם בינה לבין אחותה המכשפה. כדי להימנע מתבוסה היא הטילה קללה שהביאה למותם של כל האנשים ובעלי החיים בצ'ארן. הילדים מנסים להימלט, אולם היא רודפת אחריהם, תופסת בשערה של פולי ומגיעה אחריהם ליער שבין העולמות וללונדון. בלונדון ג'דיס מגלה שכוחות הקסם שלה לא עובדים על כדור הארץ, אולם כוחה הפיזי רב, והיא מחוללת מהומה ברחובות, בין היתר על ידי השתלטות על מרכבה ושבירת עמוד תאורה המואר בגז. הילדים מנסים להשיב את המלכה מלונדון לארצה, ובטעות מצליחים למשוך ליער את המלכה עם עמוד הגז, וכן עגלון בשם פרנק, והסוס שלו, שנקרא סטרוברי.

כאשר הם מגיעים ליער הם עוברים בטעות דרך בריכה אחרת מהבריכה של צ'ארן ומגלים כי הגיעו לעולם חדש ריק לחלוטין- שמתחיל להיברא על ידי אסלן. ג'דיס המכשפה תוקפת את אסלן אולם היא בורחת ממנו. אסלן בוחר כמה חיות והופך אותם לחיות מדברות ונותן להם סמכות לשלוט ביתר החיות. הפנס מתחיל לצמוח והופך לפנס הגז המופיע בתחילת האריה, המכשפה וארון הבגדים. פרנק ואשתו הופכים למלך ולמלכה של הארץ השכנה לנרניה "ארץ המלכים".

אסלן שולח את דיגורי להביא תפוח מיוחד על מנת לכפר על כך שהביא רשע לעולם החדש - המכשפה הלבנה ג'דיס. דיגורי ופולי עפים על הסוס שצימח כנפיים להביא את התפוח מגן מוקף חומה המצוי בראש הר מרוחק. המלכה מגיעה ומנסה לפתות אותם לאכול מהתפוח על מנת לזכות בחיי נצח, או להביא אותו לאימו של דיגורי החולה. המלכה אוכלת מהתפוח בעצמה ומקבלת חיי נצח. דיגורי מקיים את הבטחתו ומביא לאסלן את התפוח.

אסלן מורה לדיגורי לשתול את התפוח ומכתיר את פרנק ואשתו הלן למלך ומלכת נרניה. העץ הגדל מהתפוח נועד להגן על נרניה בעתיד מהמכשפה, ונותן לדיגורי תפוח נוסף על מנת לרפא את אימו.

זרעי התפוח שנזרעים בחצר הבית בלונדון גדלים לעץ, ולאחר שהעץ נכרת, נבנה ממנו ארון הבגדים הקסום.

היער בין העולמות

היער בין העולמות הוא יער דמיוני שמוזכר בספר.

יער זה הוא מקום שמקשר בין עולמות רבים, ואליו מגיעים גיבורי הספר, פולי ודיגורי, לאחר שנגעו בטבעות הקסם הצהובות שנתן להם דודו של דיגורי, אנדרו.

ביער אין בעלי חיים (למעט חזיר ים אחד, שנשלח לשם על ידי הדוד אנדרו), אלא רק עצים רבים, שכל אחד מהם גדל בגומה ובה שלולית מים. כל אחת מהגומות מובילה לעולם אחר. כדי לעבור לעולם שבתוך הגומה משתמשים פולי ודיגורי בטבעות קסם ירוקות (שגם הן ניתנו להם על ידי הדוד אנדרו). ליער השפעה אחרת על כל אדם אשר נכנס אליו. כשפולי ודיגורי מגיעים אליו לראשונה הם מושפעים מהשלווה ומהחמימות שבו, שהם מאבדים זמנית את זיכרונם וכמעט נשארים לנצח לנמנם על הקרקע. לעומת זאת, כאשר המכשפה ג'דיס נכנסת ליער היא מושפעת פיזית והופכת להיות חלשה וחולה. כמו כן, מכיוון שליער השפעה כה טראומטית עבורה, בכל פעם שהיא יוצאת ממנו היא שוכחת שאי פעם הייתה בו.

פרשנות

הספר מהווה אלגוריה נוצרית לספר בראשית וסיפור בריאת העולם (ראה בהמשך).

כמו כן הספר מסביר אירועים שאירעו ב"אריה, המכשפה וארון הבגדים", ומציג תמות של בחירה אלוהית באנשים פשוטים ובכך מתן הצדקה למלוכה - נהג המונית ואשתו הופכים לשליטי נרניה. הספר אינו משאיר ספק באשר למעמדם של הזוג - אשתו של הרכב היא אישה פשוטה המופרעת באמצע מלאכת הכביסה.

הספר, כמו יתר ספרי הסדרה, מהווה ביקורת על המדע והמודרניזציה המובילים את העולם להרס. קללת המכשפה היא משל לפצצת האטום בה נעשה שימוש בעת כתיבת הספר, והרס העולם בספר מהווה אזהרה לחזור לערכים הפשוטים והדתיים של הנצרות - המוצאת את ביטויה בבריאה מחודשת של העולם. תבנית:סוף פרטי עלילה

אלגוריות נוצריות

בדומה לכל ספרי דברי ימי נרניה גם ספר זה רצוף במשלים ואלגוריות נוצריות. הספר כולל תמות של בריאת העולם[1], החטא הקדמון והצורך לכפר עליו[2], פיתוי ותום.

אסלן, המייצג את ישו, בורא בעצמו את העולם, ואין התייחסות לאביו "הקיסר מעבר לים" בהתאם לתפיסת הברית החדשה לפיה ישו עצמו ברא את העולם ובלעדיו לא היה נברא העולם. (יוחנן 1, 3, אגרת אל העברים 1, 10 ואגרת אל הקורינתים 1, 15 - 16).

הערות שוליים

לקריאה נוספת