הגבנה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Idioma-bot (שיחה | תרומות)
שורה 32: שורה 32:


[[en:Curd]]
[[en:Curd]]
[[bat-smg:Varškie]]
[[bg:Извара]]
[[bg:Извара]]
[[cs:Tvaroh]]
[[cs:Tvaroh]]
שורה 37: שורה 38:
[[es:Cuajada]]
[[es:Cuajada]]
[[fi:Rahka]]
[[fi:Rahka]]
[[fr:Caillé]]
[[hi:दही]]
[[hi:दही]]
[[id:Tahu susu]]
[[id:Tahu susu]]
שורה 42: שורה 44:
[[it:Cagliata]]
[[it:Cagliata]]
[[ja:カード (食品)]]
[[ja:カード (食品)]]
[[kn:ಮೊಸರು]]
[[lt:Varškė]]
[[lt:Varškė]]
[[nl:Wrongel]]
[[nl:Wrongel]]

גרסה מ־20:35, 14 במאי 2010

עוגת גבן בלגית

הגבנה הוא תהליך בו יוצרים גבן מחלב. תהליך ההגבנה מהווה חלק מתהליך יצירת גבינות.

ניתן לבצע שני סוגים של הגבנות - אנזימתית וחומצית.

  • הגבנה אנזימתית - שימוש באנזים הגבנה (בדרך כלל מסוג כימוזין או פפסין) על מנת לשנות את מבנה החלבון שבחלב. האנזים חותך את חלבון החלב מסוג "קזאין" וגורם לחלבונים להיקשר זה לזה וליצור רשת סיבית.
  • הגבנה חומצית - שימוש בחומצה על מנת להוריד את ערך ההגבה (pH) של החלב למינימום אשר בו חלבוני החלב משנים את צורתם (עוברים דנטורציה) (קשור ל - PKa). שינוי צורתם של החלבונים חושף בהם אזורים הנוטים להיקשר זה לזה וכך נוצרת רשת סיבית חלבונית.

גיבון כמבחן לכשרות החיה

במקרא הותרו לאכילה רק יונקים שיש להם סימני טהרה: בעלי חיים שהם מפרסי פרסה ומעלי גרה (ויקרא יא ג-ז; דברים יד ו-ח). בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה :" חלב למאי ניחוש לה אי משום איחלופי טהור חיור טמא ירוק ואי משום איערובי ניקום דאמר מר חלב טהור עומד חלב טמא אינו עומד (לה ע"ב). ולפי באורו של הרב עדין שטיינזלץ: "חלב, למה נחשוש בו? אם משום שיחליפו חלב טהור בחלב של בהמה טמאה - והרי חלב טהור לבן הוא וחלב טמא יש לו צבע ירוק? ואם תערובת של חלב טמא בו - נעמיד אותו (כמו שעושים גבינה) ונראה, שאמר החכם: חלב טהור עומד ונעשה גבינה חלב טמא אינו עומד!

כמו כן, בחיבורו של אסף הרופא מובא תהליך גיבון החלב כסימן נוסף להבחנה בין בהמות וחיות טהורות לטמאות; לפי קריטריון זה רק חלב של יונקים טהורים מגבן ואילו חלב של טמאים אינו מגבן. בדיקה זו התקבלה על ידי הרמב"ם להלכה ועליה מבוססים הלכות שונות בשולחן ערוך ובשאר הפוסקים.

תהליך הגיבון בחלב פרה, כבש, עז וג'אמוס מוכר עוד משחר ההיסטוריה האנושית, פרופ' זהר עמר וד"ר דוד אילוז מהמחלקה ללימודי ארץ-ישראל וארכאולוגיה שבאוניברסיטת בר-אילן בשיתוף של ד"ר עוזי מרין מהמעבדה לחקר החלב, מינהל המחקר החקלאי, מכון וולקני, בדקו את תקפותו של מדד גיבון החלב כאמצעי מבחין בין יונקים טהורים לטמאים, ועד כמה ניתן לסמוך על מדד זה באופן מעשי.

לצורך בחינת מדד זה נבדק חלב של יונקים שונים בשתי שיטות. הראשונה, נעשתה מיד לאחר החליבה באמצעות אנזים ראנין כפי שמקובל בשיטה המסורתית. השנייה נעשתה במעבדה במכשיר האופטיגרף (Optigraph), המאפשר קבלת בדיקות מהירות הקרשה וחוזק הגבן. הדיגום והאנליזות בוצעו בשתי חזרות בחלב היונקים השונים ומפרטים שונים.

תוצאות הבדיקה הראו על יצירת גבן בחלב של פרה, עז, כבשה, ג'אמוס, יחמור אירופאי, אייל אדום, יעל וג'ירף – המוגדרים כבעלי חיים טהורים. לעומת זאת, לא נוצר גבן מהיונקים הבאים המוגדרים כבעלי חיים טמאים: חלב סוסה, נאקה, אלפקה, ארנבון, קוף, כלבה, חזירה וחלב אם (אדם).

המחקר חושף בין היתר את העובדה שלא ניתן לייצר גבינת גמלים בשיטה המסורתית הרגילה (בניגוד לפרסומים מסחריים שונים) והדבר מתאפשר רק על ידי ערבוב עם חלב בהמות טהורות או באמצעות תוספים אחרים, עובדה שכבר מופיעה במקורות הלכתיים קדומים.

לקריאה נוספת

  • זהר עמר דוד אילוז עוזי מרין , גיבון חלב: קריטריון כשרות להבחנה בין בעלי חיים טהורים לטמאים, "בדד - בכל דרכיך דעהו - כתב-עת לענייני תורה ומדע", אוניברסיטת בר-אילן

קישורים חיצוניים