קולחוז – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: bs:Kolhoz
Idioma-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: bat-smg:Kolkuozos
שורה 19: שורה 19:


[[en:Kolkhoz]]
[[en:Kolkhoz]]
[[bat-smg:Kolkuozos]]
[[be:Калгас]]
[[be:Калгас]]
[[bs:Kolhoz]]
[[bs:Kolhoz]]

גרסה מ־23:14, 19 במאי 2010

קובץ:442px-Kolkhozianos.jpg
"הצטרף, חבר, אלינו לקולחוז!" כרזת תעמולה סובייטית

קולחוז הוא כינוי למשק שיתופי בברית המועצות. בהתאם לאידאולוגיה הקומוניסטית, שלטונות ברית המועצות כפו על האיכרים, בתקופת הנקראת תקופת הקולקטיביזציה, להתאחד בחוות חקלאיות שיתופיות, בהם הרווחים מתחלקים בין חברי הקולחוז. באופן כללי הקולחוזים נחלו כישלון חרוץ וההשתתפות בהם הייתה שנואה על האיכרים.

המילה "קולחוז" היא קיצור של קולקטיבנויה חוזייסטבו (коллекти́вное хозя́йство), שמשמעותה ברוסית משק שיתופי. בניגוד לסובחוז, שהיה משק חקלאי בבעלות המדינה, חברי הקולחוז לא קיבלו משכורת קבועה אלא התחלקו ברווחי הקולחוז ובתוצרתו.

בתקופת הקולקטיביזציה הוכרחו חלקאים רבים בברית המועצות להתאחד בקולחוזים בניגוד לרצונם ולמכור את התוצרת למדינה במחיר קבוע מראש ונמוך. לשם דוגמה, ב-1948 היה מחיר השיפון הסיטונאי בברית המועצות 335 רובלים ל-100 ק"ג, אך הקולחוזניקים קיבלו עבור אותה כמות 8 רובל בלבד ואף תשלום זה נשחק בשל האינפלציה עד שעמד בתחילת שנות החמישים על כמחצית או שליש מעלות הגידול בפועל. מסיבה זו ואחרות, מרדו באוקראינה האיכרים נגד השלטון בשנים 1930-1933 וגרמו להשמדת אזורים חקלאיים רבים ולשחיטת בהמות (בין השנים 1929 ל-1933 נשחטו יותר ממיליון בהמות. מעל מ-702 בהמות ליום, בממוצע).

במסגרת הקולחוז, כל חבר קולחוז היה מקבל חלק מהרווחים בהתאם לכמות ימי העבודה שהשקיע בקולחוז. אולם חוסר האמון בין חברי הקולחוז גרם לכך שהעבודה בקולחוז נעשתה בעצלתיים והיעילות הייתה נמוכה ביותר. חברי הקולחוז הורשו להחזיק משק ביתי פרטי לצריכה עצמית בלבד עם אדמה בשטח של 4 דונם, בו הורשו לעבוד לאחר שמלאו את מכסת העבודה היומית עבור הקולחוז. במקרים רבים, עיקר התפוקה של הקולחוז הייתה ממשקים פרטיים אלו. במחקרים בשנות השבעים של המאה העשרים התגלה, שהתפוקה במשקים הביתיים הייתה פי 15 מהתפוקה בקולחוזיים.

ראו גם

ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.