מסדר סן-מישל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: pt:Ordem de São Miguel
ArthurBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: cs:Řád sv. Michala
שורה 57: שורה 57:


[[en:Order of Saint Michael]]
[[en:Order of Saint Michael]]
[[cs:Řád sv. Michala]]
[[de:Ordre de Saint-Michel]]
[[de:Ordre de Saint-Michel]]
[[eo:Ordeno de Sankta Mikaelo]]
[[eo:Ordeno de Sankta Mikaelo]]

גרסה מ־01:40, 17 ביוני 2010


שגיאות פרמטריות בתבנית:מידע עיטור

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מסדר סן-מישל
Ordre de Saint-Michel
עריכת הנתון בוויקינתונים
פרטים
מדינה ממלכת צרפת
סוג מסדר אבירות
מפקד המסדר מלך צרפת
סטטוס מסדר היסטורי
פטרון המלאך מיכאל
יום 29 בספטמבר
נוסד 1469
בוטל/פורק יולי 1830
הענקות
מספר החברים השתנה לאורך ההיסטוריה
היררכיה
עיטור גבוה יותר מסדר רוח הקודש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסדר סן-מישל (צרפתית: Ordre de Saint-Michel) היה מסדר האבירים של מלך צרפת.

מסדר זה נוסד באוגוסט 1469 בטירת אמבואז שבעמק הלואר על ידי לואי האחד עשר, מלך צרפת בתגובה למסדר גיזת הזהב שנוסד ב-1430 על ידי פיליפ השלישי, דוכס בורגונדיה שהיה יריבו של לואי האחד עשר.

מסדר זה היה המסדר החשוב ביותר בצרפת, ואביריו נשבעו אמונים למלך. הם היו אמורים להיפגש אחת לשנה באולם הגדול של מנזר מון-סן-מישל שבנורמנדי, אך למעשה נפגשו בארמון המלכות בפריז. יום חגו של המסדר היה 29 בספטמבר שהוא יום המלאך מיכאל (מישל בצרפתית). יום זה היה יום חג לאומי בצרפת משום שהמלאך מיכאל נחשב לקדוש מגן של ממלכת צרפת עד 10 בפברואר 1638 כאשר הוחלף במרים, אם ישו על ידי לואי השלושה עשר, מלך צרפת.

אבירי המסדר ענדו עיטור זהב שעליו נראה המלאך מיכאל עומד על צוק (מון-סן-מישל) ומתמודד עם נחש. עיטור זה היה תלוי על שרשרת זהב משובצת בקונכיות צדף שהיה העיטור של העלייה לרגל ובמיוחד של אלה שהלכו לסנטיאגו דה קומפוסטלה. עם ייסודו של המסדר, המאייר המפורסם ז'אק פוקה התבקש לצייר מיניאטורה שבה נראה המלך עומד בראש אביריו.

בתחילה מספר אבירי המסדר הוגבל ל-31, ואחר כך גדל ל-36 כולל המלך. החל ב-1565, בתקופת מלחמות הדת בצרפת מספר האבירים הרשמי גדל ל-50, אולם למעשה המסדר כלל לפעמים אנשי חצר רבים שלא היו אנשי צבא - מה שגרם לירידת יוקרתו. קתרין דה מדיצ'י, אמו של שארל התשיעי, מלך צרפת מינתה למסדר זה את כל מי שחפצה ביקרו. ב-1574 בתחילת מלכותו של אנרי השלישי מסדר סן-מישל כלל גם כ-700 אבירים שעמדו לרשותו של המלך במלחמות הדת.

ב-31 בדצמבר 1578 אנרי השלישי ייסד מסדר חשוב יותר בשם "מסדר רוח הקודש" שאליו השתייכו, בנוסף על המלך, אנשי חצר המלכות ואנשי אצולה חשובים, בעוד שמסדר סן-מישל נשאר על כנו. כל אבירי מסדר רוח הקודש היו גם אבירי מסדר סן-מישל.

על פי צו של לואי הארבעה עשר, מלך צרפת (12 בינואר 1665) עיטור מסדר סן-מישל ניתן באופן מיוחד לסופרים, אמנים ושופטים. בתקופתו של מלך זה לא ענדו עוד את השרשרת. היא הוחלפה בסרט שחור והעיטור הוחלף בצלב זהב מצופה באמייל.

ב-1791 המסדר בוטל, אך נוסד מחדש ב-16 בנובמבר 1816 באמצעות צו של לואי השמונה עשר, מלך צרפת. עיטור מסדר זה ניתן לאנשי מדע, אמנים, סופרים ומשוררים. מספרם הוגבל ל- 100 בנוסף על אבירי מסדר רוח הקודש ואבירים זרים. מסדר סן-מישל בוטל סופית עם מהפכת יולי 1830.