סקסטוס פומפיוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Alexbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: sh:Sekst Pompej
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: uk:Секст Помпей
שורה 47: שורה 47:
[[sv:Sextus Pompejus]]
[[sv:Sextus Pompejus]]
[[tr:Sextus Pompeius]]
[[tr:Sextus Pompeius]]
[[uk:Секст Помпей]]

גרסה מ־15:30, 14 ביולי 2010

מטבע שטבע סקסטוס פומפיוס לציון ניצחונו על אוקטביוס

סקסטוס פומפיוס מגנוס (? - 35 לפנה"ס) היה איש צבא רומאי שפעל בתקופת הרפובליקה המאוחרת.

תולדות חייו

סקסטוס פומפיוס היה בנו הצעיר של איש הצבא הרומאי הנודע גנאיוס פומפיוס מגנוס. כשיוליוס קיסר חצה את הרוביקון בשנת 49 לפנה"ס ופתח במלחמת האזרחים, פומפיוס האב אולץ להימלט למזרח בעוד שסקסטוס נשאר ברומא יחד עם אמו החורגת קורנליה מטלה.

אחרי שפומפיוס האב הובס בקרב פארסלוס, הוא נמלט יחד עם אשתו וסקסטוס למצרים, שם סקסטוס חזה בבגידתו של המלך תלמי השלושה עשר שרצח את אביו והגיש את ראשו כמתנה לקיסר.

אחרי הרצח קורנליה חזרה לרומא אולם סקסטוס הצטרף למתנגדיו של קיסר באפריקה, מרקוס פורקיוס קאטו ואחיו הבכור גנאיוס פומפיוס. קיסר הביס את קאטו בקרב תאפסוס בשנת 46 לפנה"ס ואת האחים פומפיוס בקרב מונדה בשנת 45 לפנה"ס. גנאיוס פומפיוס הוצא להורג אולם סקסטוס הצליח להימלט ומצא מקלט בסיציליה.

כשקיסר נרצח ברומא באידו של מרץ 44 לפנה"ס על ידי קבוצת קושרים בראשות גאיוס קסיוס לונגינוס ומרקוס יוניוס ברוטוס, הדבר הוביל לפריצתה של מלחמת אזרחים חדשה בין רוצחיו של קיסר לאנשי הטריאומווירט השני, אוקטביוס, מרקוס אנטוניוס ומרקוס אמיליוס לפידוס. ההתפתחויות האלו נתנו לסקסטוס הזדמנות לבנות את כוחו בסיציליה מכיוון שהטריאומווירט היו עסוקים בהבסתם של קאסיוס וברוטוס שהיוו איום גדול יותר מאשר סקסטוס.

בשעה שרוצחיו של קיסר הובסו בקרב פיליפי סקסטוס כבר הפך את בסיסו שבסיציליה למרכז ימי חזק של ציו שממנו הוא ערך פשיטות ועסק בשוד ימי ובכך איים על אספקת המזון לרומא. כל ניסיונותיהם של הטריאמווירט למגרו נכשלו ולבסוף הם חתמו איתו חוזה שלום בעיר מיסנום בשנת 39 לפנה"ס. הסיבה לחתימת חוזה השלום הייתה כוונתו של מרקוס אנטוניוס לצאת למלחמה כנגד האימפריה הפרתית ולשם כך הוא נזקק לגייס את כל הכוחות הצבאיים שאפשר היה להשיג.

במסגרת ההסכם ניתן לסקסטוס השליטה בסיציליה, קורסיקה, סרדיניה והפלופונסוס וגם הרשות להיבחר לקונסול של שנת 33 לפנה"ס, בתמורה התחייב סקסטוס לא לפגוע באספקת המזון לאיטליה ולקבל עבדים בורחים לצבאו. בסופו של דבר סקסטוס לא עמד בהסכם והוא נתבטל.

לאחר התפרקות הברית בין אוקטביוס לאנטוניוס, אוקטביוס ניסה להביס שוב את סקסטוס אולם הוא הובס בקרב מסינה בשנת 37 לפנה"ס. כתוצאה מתבוסתו אוקטביוס העביר את הפיקוד לאיש הצבא הטוב ביותר שעמד לרשותו מרקוס ויפסניוס אגריפה, אגריפה בנה את ציו של אוקטביוס מחדש והביס את סקסטוס בקרב מילאי ובקרב נאולוכוס שנערכו בשנת 36 לפנה"ס, כעבור חודש מתבוסותיו של סקסטוס הצליח אגריפה למגר את כוחותיו לחלוטין וסקסטוס נטש את סיציליה ונמלט למזרח.

סקסטוס נלכד במילטוס והוצא להורג ללא משפט על ידי מרקוס טיטיוס, אחד ממשרתיו של מרקוס אנטוניוס.

קישורים חיצוניים