ליברליזם כלכלי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
שורה 24: שורה 24:
[[ar:ليبرالية اقتصادية]]
[[ar:ليبرالية اقتصادية]]
[[bg:Икономически либерализъм]]
[[bg:Икономически либерализъм]]
[[bn:অর্থনৈতিক উদারীকরণ]]
[[ca:Liberalisme econòmic]]
[[ca:Liberalisme econòmic]]
[[cs:Ekonomický liberalismus]]
[[cs:Ekonomický liberalismus]]

גרסה מ־08:27, 8 באוגוסט 2010

ליברליזם כלכלי הוא תאוריה כלכלית ליברלית השואפת לצמצם את מעורבות המדינה בתהליכים החברתיים, מתוך ההנחה שהחברה מסוגלת לאזן את עצמה אם תתן ליחיד לפעול לפי האינטרסים שלו. לטענתה לפרט "זכות טבעית" לחיים, וקניין ומכאן נובעת החירות לממשם באופן חופשי בחיים הכלכליים. עקרונות התאוריה נטבעו על ידי הוגי הליברליזם הקלאסי כמו אדם סמית והפיסיוקרטים הצרפתים. כיום השיטה מיוצגת בעיקר על ידי אנשי אסכולת ה"לסה פר".

על פי תפישתם של הראשונים שהחזיקו בתאוריה זו, האדם הוא אנוכי, ומונע בעיקר משאיפה לקידום האינטרס העצמי שלו. כאשר מניחים לאדם לפעול באופן חופשי, טענו חסידי הגישה, מתקיים מנגנון כמו-אבולוציוני המביא לכך שמצבם של כל בני האדם משתפר, כלומר גם אם אינם מודעים לכך, כאשר פרטים פועלים למען תועלתם האישית, הם פועלים גם לטובת האינטרס הכללי (סמית כינה זאת עקרון "היד הנעלמה"). כאשר כל התנאים האחרים שווים (סטריס פריבוס), פעולה חופשית כזו עתידה להניב את התוצאות הטובות ביותר.

התפישה הליברלית בתחום הכלכלי בצורתה הקלאסית נתמכת היום בעיקר על ידי האסכולה האוסטרית, בשינוי מרכזי אחד: האוסטרים מפחיתים בחשיבות הנחת הפעולה האנוכית ומדגישים במיוחד את הפעולה מכוונת המטרה על–פי משנתו של לודוויג פון מיזס.

הערה: המונחים "ליברליזם" ו"ליברליזם כלכלי" משמשים בהוראה שונה והפוכה בארצות הברית, בה ליברליזם כלכלי מזוהה עם עמדות ניאו ליברליות וליברטריאניות המאפיינות את הימין הפוליטי (המפלגה הרפובליקאית והמפלגה הליברטריאנית, על אף שהאחרונה אינה ימנית "קלאסית" בכל התחומים), ואילו ליברליזם מזוהה עם עמדות סוציאל-דמוקרטיות המאפיינות את השמאל הפוליטי (המפלגה הדמוקרטית).

קישורים חיצוניים

ראו גם