טוברוק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Anaplo (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 36: שורה 36:
|סטטיסטיקות=
|סטטיסטיקות=
}}
}}
'''טוברוק''' (ב[[ערבית]] - طبرق) היא [[עיר נמל]] ב[[חצי אי]] בצפון [[לוב]], ליד הגבול עם [[מצרים]]. בשנת [[2006]] מנתה אוכלוסיית העיר 110,000 איש, והיא הבירה של [[מחוז טוברוק]]. טוברוק הייתה [[הקולוניזציה היוונית|מושבה יוונית]], ולאחר מכן, בימי [[האימפריה הרומית]], הייתה בה [[מצודה]] ששמרה על הגבול בין מצרים ולוב. במשך מאות שנים שימשה טוברוק כתחנת מעבר לאורך דרך החוף ב[[צפון אפריקה]]. ב-1911 סופחה טוברוק על ידי [[איטליה]], ובמהלך [[מלחמת העולם השנייה]] עברה מיד ליד, הוטל עליה [[המצור על טוברוק|מצור]], ונערכו בה קרבות קשים בין [[בעלות הברית]] ובין [[מדינות הציר]]. במלחמה ניזוקה טוברוק, ולאחריה שוקמה ונבנה בה נמל נפט הקשור ב[[צינור נפט]] ל[[שדה נפט|שדה הנפט]] העשיר ב[[סריר]].
'''טוברוק''' (ב[[ערבית]] - طبرق) היא [[עיר נמל]] ב[[חצי אי]] בצפון [[לוב]], ליד הגבול עם [[מצרים]]. בשנת [[2006]] מנתה אוכלוסיית העיר 110,000 איש, והיא הבירה של [[מחוז טוברוק]]. טוברוק הייתה [[הקולוניזציה היוונית|מושבה יוונית]], ולאחר מכן, בימי [[האימפריה הרומית]], הייתה בה [[מצודה]] ששמרה על הגבול בין מצרים ולוב. במשך מאות שנים שימשה טוברוק כתחנת מעבר לאורך דרך החוף ב[[צפון אפריקה]]. ב-1911 סופחה טוברוק על ידי [[איטליה]], ובמהלך [[מלחמת העולם השנייה]] עברה מיד ליד, הוטל עליה [[המצור על טוברוק|מצור]], ונערכו בה קרבות קשים בין [[בעלות הברית]] ובין [[מדינות הציר]]. במלחמה ניזוקה טוברוק, ולאחריה שוקמה ונבנה בה נמל נפט הקשור ב[[צינור נפט]] ל[[שדה נפט|שדה הנפט]] העשיר ב[[סריר]]. [[ביידה]]


==גאוגרפיה==
==גאוגרפיה==

גרסה מ־04:00, 9 באוגוסט 2010


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים ריקים [ שנת מטרופולין, מחוז, נפה, שנת צפיפות, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת אוכלוסייה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

טוברוק
طبرق‎
מדינה לובלוב לוב
גובה 50 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 110,000 (2011)
קואורדינטות 32°04′34″N 23°57′41″E / 32.076111°N 23.961389°E / 32.076111; 23.961389

טוברוקערבית - طبرق) היא עיר נמל בחצי אי בצפון לוב, ליד הגבול עם מצרים. בשנת 2006 מנתה אוכלוסיית העיר 110,000 איש, והיא הבירה של מחוז טוברוק. טוברוק הייתה מושבה יוונית, ולאחר מכן, בימי האימפריה הרומית, הייתה בה מצודה ששמרה על הגבול בין מצרים ולוב. במשך מאות שנים שימשה טוברוק כתחנת מעבר לאורך דרך החוף בצפון אפריקה. ב-1911 סופחה טוברוק על ידי איטליה, ובמהלך מלחמת העולם השנייה עברה מיד ליד, הוטל עליה מצור, ונערכו בה קרבות קשים בין בעלות הברית ובין מדינות הציר. במלחמה ניזוקה טוברוק, ולאחריה שוקמה ונבנה בה נמל נפט הקשור בצינור נפט לשדה הנפט העשיר בסריר. ביידה

גאוגרפיה

לטוברוק נמל טבעי, מוגן, שמימיו עמוקים. זהו אחד מהנמלים הטבעיים הטובים ביותר בצפון אפריקה על אף שהיעדרם של אתרים חשובים בקרבתו ממעיטה מעט ביכולת לנצלו. העיר מוקפת, למעשה, במדבר דל אוכלוסין, שיושביו הם נוודים. דרומית לעיר ישנו אזור של צוקים, האופייני לקירנאיקה. צוקים אלו מפרידים בין צפון לוב לדרומה.

היסטוריה

המושבה היוונית הקדמונית "אנטיפיגרוס" התקיימה בעבר בשטח בו נמצאת כיום טוברוק, והשם הקלאסי עודו בשימוש לעתים. פירוש השם הוא "מעבר לפיגרוס", היא עיר מינואית עתיקה בכרתים, הסמוכה לטוברוק. בימי האימפריה הרומית הפכה העיר למצודה רומית השומרת על גבול קירנאיקה. לאחר מכן הפכה העיר לתחנה חשובה בנתיב שיירות הגמלים שנעו לאורך החוף.

חשיבות אסטרטגית במלחמת העולם השנייה

בתחילת מלחמת העולם השנייה הייתה לוב מושבה איטלקית. הנמל העמוק, והמוגן באופן טבעי, יכול לשמש כנמל, בשל נתוניו הטבעיים, גם אם היה מופצץ, והיה נגרם לו נזק. כאשר הצדדים הלוחמים היו תלויים באספקה שהגיעה ממרחק של מאות ואלפי קילומטרים, מאירופה, הייתה לקיומו של נמל מסוג זה חשיבות עליונה. העיר בוצרה על ידי האיטלקים, בנסיון חדירתם למצרים בשנת 1940. בנוסף לביצורים המלאכותיים שימשו הצוקים שמדרום לעיר כמחסום טבעי. העובדה כי העיר שוכנת על חצי אי, סייעה מאוד לפישוט קווי ההגנה, ולצמצום מספר החיילים שנדרשו להגנה אפקטיבית על העיר.

העיר הייתה ממוקמת כך שתוקפים מן המזרח, מכיוון מצרים לקירנאיקה, היו יכולים לעבור דרכה ישירות לבנגאזי ולחתוך את קווי האספקה לאורך החוף, לאזור דרנה, כאשר מדרום הם מוגנים על ידי הצוקים. לבסוף, במרחק של כ-24 קילומטרים דרומית לעיר שכן שדה התעופה הגדול ביותר במזרח לוב. במהלך המלחמה הוסיפו הבריטים לחשיבות העיר כשהניחו פסי רכבת בינה ובין אל עלמיין. הקו שנוצר היה משמעותי הן בשל שימושו להעברת אספקה והן בשל משמעותו המורלית.

האיטלקים, שהחזיקו בטוברוק עם תחילת המלחמה, פלשו למצרים בנובמבר 1940. כוחות בריטים הדפו את הפולשים במבצע מצפן שהחל בתחילת דצמבר, והעיר טוברוק נכבשה ב-22 בינואר 1941.

המצור על טוברוק

ערך מורחב – המצור על טוברוק

לאחר שהאיטלקים הבינו את המשמעות האסטרטגית של כשלון מתקפתם, הם קראו לסיוע גרמני. גרמניה שלחה יחידה צבאית שכונתה קורפוס אפריקה בפיקודו של ארווין רומל. רומל הצליח להדוף את הבריטים מערבה, ושם את העיר במצור. המצור נמשך 240 יום. המצור היה בתוקף מ-10 באפריל 1941 ועד לרגע שבו הוסר במבצע צלבן, בסוף נובמבר 1941. במאי 1942 שב רומל ותקף, והפעם הצליח לכבוש את טוברוק שנפלה לידיו ב-21 ביוני 1942. מדינות הציר המשיכו להחזיק בעיר עד 11 בנובמבר 1942 כאשר בעלות הברית התקדמו מערבה לאחר קרב אל עלמיין השני. העיר נותרה בשליטת בעלות הברית עד לסוף המלחמה.