ולדיסלב השלישי, מלך פולין והונגריה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MastiBot (שיחה | תרומות)
Rubinbot (שיחה | תרומות)
מ בוט משנה: sv:Vladislav III av Polen
שורה 45: שורה 45:
[[ru:Владислав III (король Польши)]]
[[ru:Владислав III (король Польши)]]
[[sk:Vladislav III. (Poľsko)]]
[[sk:Vladislav III. (Poľsko)]]
[[sv:Vladislav III]]
[[sv:Vladislav III av Polen]]
[[uk:Владислав III Варненчик]]
[[uk:Владислав III Варненчик]]
[[zh:瓦迪斯瓦夫三世]]
[[zh:瓦迪斯瓦夫三世]]

גרסה מ־04:34, 12 באוגוסט 2010

ולדיסלדב מווארנה, ציור מאת יאן מטייקו

ולדיסלב השלישי מווארנה (31 באוקטובר 1424 - 10 בנובמבר 1444, וארנה, בולגריה של ימינו) היה מלך פולין משנת 1434 ומלך הונגריה בין 1440 ועד מותו בקרב וארנה.

שם

ולדיסלב השלישי ידוע בפולנית כ-Władysław Warneńczyk, בסלובקית, בולגרית וצ'כית כולדיסלב הראשון; בהונגרית כאולשלו הראשון (I. Ulászló); ובליטאית כולדיסלובאס השלישי.

ביוגרפיה

ולדיסלב היה בנו הבכור של ולדיסלב השני מפולין (יאגיילו) ושל אשתו הרביעית, סופיה מהאלשאני. הוא עלה לכס המלוכה בגיל עשר והוקף מיידית בקבוצת יועצים בראשות החשמן זבינגייב אולשניקי, שהיה מעוניין להמשיך לחזק את אחיזתו בחצר המלך. חרף זאת, השליט הצעיר ואימו האמביציוזית היו מודעים להתנגדות לשלטונם. למרות ההסכם שנחתם בין יאגיילו והאצולה הפולנית להבטיח את ירושת בניו, האופוזיציה העמידה מועמד אחר לרשת את הכתר, פרידריך השני מברנדנבורג, שהיה מאורס (משנת 1425, בהיותו בן 12) לטוענת לכתר, בתו של יאגיילו מנישואיו השניים, הנסיכה הדוויג (יאדוויגה). אולם מותה מהרעלה של הנסיכה הדוויג טרם מימוש הנישואין (ככל הנראה ידה של סופיה הייתה במעל) סיכלה את שאיפות האופוזיציה.

מלכתחילה סבל ולדיסלב מבעיות בשלטונות. טקס ההכתרה שלו הופרע על ידי אחד מאציליו, שפיטקו ממלשטין. למחרת לא התקיים טקס מחווה לתושבי קרקוב, בשל סכסוך בין פרנסי העיר על מקומם בפמליה. את המדיניות של המלך החלש הכתיב למעשה החשמן זביגנייב אולשניצקי. בשנת 1438 התכנס הפרלמנט בפיוטרקוב טריבונלסקי והכריז על כך שלמלך בן ה-14 היה רוב של תומכים, אך הדבר לא חיזק את שלטונו.


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.