היטל פיתוח – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין
Maximilian (שיחה | תרומות)
קטגוריה. (אולי יש טובות יותר)
שורה 19: שורה 19:


[[קטגוריה:ויקיפדיה: ערכים של משתמשים חדשים|09 2010]]
[[קטגוריה:ויקיפדיה: ערכים של משתמשים חדשים|09 2010]]
[[קטגוריה:מסים]]

גרסה מ־01:08, 3 בספטמבר 2010

בישראל, היטל פיתוח הוא תשלום חובה שנדרש מבעל מקרקעין או מחוכר לדורות, על ידי רשות מקומית ו/או תאגיד מים וביוב, בזמן הנחת תשתית מוניציפאלית ו/או בטרם מתן היתר בנייה. היטלי הפיתוח נועדו לממן הנחת תשתיות מוניציפאליות, ובכללן כבישים ומדרכות, תעלות תיעול וניקוז מי גשמים, צנרת הולכת מים, וצנרת הולכת ביוב. כאן יופיע תאור הערך.

המקרים בהם יש לשלם היטל פיתוח

קיימים שני מקרים עיקריים בהם נדרש בעל מקרקעין, הנישום, לשלם היטל פיתוח. המקרה הראשון מתרחש כאשר מונחת לראשונה תשתית עירונית בסמוך לחלקה שבבעלות הנישום. החיוב המוטל על הבעלים עשוי לכלול חיוב בגין שטח הקרקע בלבד, במקרים בהם לא קיים מבנה, והוא עשוי לכלול חיוב הן על רכיב הקרקע, והן על רכיב השטח הבנוי. המקרה השני בו יוטל היטל פיתוח על בעל המקרקעין הוא עם הגשת בקשה למתן היתר בנייה. במקרה זה, בו קיימת בד"כ כבר תשתיות מוניציפאלית הגובלת בחלקה, יחוב בעל המקרקעין בתשלום היטל עבור רכיב הבנייה בלבד, בעוד שההיטלים בגין רכיב הקרקע שולמו בד"כ קודם לכן, בעת הנחת התשתית.

סוגי היטלי הפיתוח

קיימים 4 סוגים עיקריים של היטלי פיתוח:
1. היטל סלילה נועד לממן סלילה של כבישים ומדרכות.
2. היטל תיעול נועד לממן הנחה של תעלות ניקוז מי גשמים.
3. היטל ביוב נועד לממן הנחה של תשתית לניקוז ביוב.
4. היטל צנרת מים נועד לממן הנחה של צינורות הולכת מי שתייה.

תעריפים ודרכי חישוב

תחשיב היטל הפיתוח נעשה בדרך השונה מחיובים מוניציפאליים אחרים. התשלום המוטל על כל בעל נכס נגזר על פי תעריף קבוע, המוכפל במספר המ"ר של חלקת המקרקעין, והן של מספר המ"ר הבנויים על החלקה. קביעת התעריף נעשית על ידי כל רשות ורשות בנפרד. בכדי לקבוע מהו התעריף עבור כל מ"ר, עורכת כל רשות מקומית תחשיב, הלוקח בחשבון את כלל הבנייה העתידית הצפויה ברשות, ואת העלות הכוללת של הנחת התשתיות, ומחלצת את התעריף על ידי חלוקה של כלל העלויות, בכלל השטחים הצפויים להיבנות.