אקסאי צ'ין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: pnb:اکسائی چن
שורה 32: שורה 32:
[[no:Aksai Chin]]
[[no:Aksai Chin]]
[[pl:Aksai Chin]]
[[pl:Aksai Chin]]
[[pnb:اکسائی چن]]
[[pt:Aksai Chin]]
[[pt:Aksai Chin]]
[[ru:Аксайчин]]
[[ru:Аксайчин]]

גרסה מ־21:01, 5 בספטמבר 2010

בוורוד - שטח המריבה אקסאי צ'ין

אקסאי צ'ין הוא אזור מדבר מלח, לא מיושב ברובו, במשולש הגבולות הודו-סין-פקיסטן, המהווה כחמישית ממחוז ג'אמו וקשמיר. השליטה על השטח נתונה במחלוקת בין הודו ובין סין.

גאוגרפיה

אזור אקסאי צ'ין נמצא מצפון להרי קונלון המערביים ומשתרע על פני 37,250 קמ"ר. הרמה המדברית נמצאת בגובה רב (4,800-5,500 מטר מעל פני הים) וכוללת גם מספר ימות מלח. מבחינה גאוגרפית מהווה האזור חלק מרמת טיבט. חלקו הצפוני של האזור מכונה "מישור סודה" ובו זורם הנהר קרקאש (אנ').

היסטוריה

במהלך שנות ה-50 לא הכירה סין בגבול הבינלאומי (קו מקמהון), שהינו ירושה מהמשטר הקולוניאלי הבריטי שהעניק את השטח להודו. סין טענה שהאזור הינו חלק מטיבט, ולאור טענתה לבעלות על טיבט, טענה סין גם לבעלות על אזור זה. ב-1959 החלו להתרבות תקריות הגבול באזור, והמשבר המרכזי אירע לאחר שהודו גילתה במפות סיניות שסין מחשיבה את האזור בשטחה ואף סללה במקום כביש המוביל לרמת טיבט. הכביש, המחבר בין אזור שינג'יאנג לרמת טיבט מהווה ציר אסטרטגי בראיית סין, והיא הגיבה בתוקפנות רבה לאור המחאה ההודית על סלילת כביש זה. תקריות הגבול באזור גברו לאור הכנסת כוחות של שני הצדדים אל תוך שטח המריבה. ב-20 באוקטובר 1962 פלשו כוחות סיניים לאזור וכבשו אותו. מאז האזור נמצא תחת שליטת סין ומהווה נקודת מחלוקת מרכזית המהווה אבן נגף מרכזית ביחסי שתי המדינות.

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.