הרכב מוזיקלי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
Yonidebot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: מוזיקלי;
שורה 42: שורה 42:
[[ro:Ansamblu muzical]]
[[ro:Ansamblu muzical]]
[[ru:Музыкальный коллектив]]
[[ru:Музыкальный коллектив]]
[[yi:מוזיקאלישע טרופע]]
[[yi:מוזיקלישע טרופע]]

גרסה מ־12:34, 11 בספטמבר 2010

המונח "להקה" מפנה לכאן. לערך העוסק בעדת בעלי חיים, ראו להקה (זואולוגיה).
המונח "אנסמבל" מפנה לכאן. לערך העוסק בצוות שחקנים בעלי תפקיד שווה, ראו אנסמבל (משחק).

הרכב מוזיקלי הוא המונח לתיאור קבוצה של מוזיקאים המתאגדים כדי לנגן מוזיקה. ההרכבים במוזיקה ממויינים על פי מספר המוזיקאים המשתתפים בהם ועל פי מגוון הכלים בו הם מנגנים, כמו כן הם ממוינים על פי הז'אנר המוזיקלי אותו הם מנגנים.

מוזיקה קלאסית

המונחים דואט, שלישייה, קוורטט, קווינטט, סקסטט, ספטט, אוקטט ונונט משמשים כדי לתאר הרכבים מוזיקליים המורכבים משניים, שלושה, ארבעה, חמישה, שישה, שבעה, שמונה או תשעה מוזיקאים (בהתאמה). קוורטט נפוץ במיוחד הוא רביעיית מיתרים, הוא מכיל שני כינורות, ויולה וצ'לו. ישנה גם חמישיית מיתרים - הרכב דומה לרביעיית מיתרים, רק ששם מוכפלת גם הויולה, או הצ'לו. חמישיית פסנתר היא בדרך כלל חמישייה המכילה רביעיית מיתרים ופסנתר. עוד הרכב נפוץ מאוד במוזיקה הקלאסית הוא חמישיית כלי נשיפה, המכילה חליל, אבוב, קלרנית, בסון וקרן יער.

הרכב גדול יותר המכיל יותר כלים הוא התזמורת. תזמורת קטנה נקראת תזמורת קאמרית, שבה יש אותם כלים כמו שתזמורת הסימפונית, רק שבה מכל כלי יש אחד, בעוד שתזמורת גדולה תקרא תזמורת סימפונית. תזמורת סימפונית יכולה להכיל עשרות ואף יותר ממאה כלי נגינה, והיא מחולקת לסקציות (מחלקות): כינורות, ויולות, צ'לים, קונטרה-בסים, כלי נשיפה מעץ, כלי נשיפה ממתכת וכלי הקשה. כמו כן, ישנה הסינפונייטה, זוהי תזמורת קטנה יותר מהתזמורת הסימפונית, אך גדולה יותר מן התזמורת הקאמרית.

תזמורת מיתרים היא תזמורת המורכבת רק מכלי מיתר (קלאסיים בדרך כלל), כלומר: כינורות, ויולות, צ'לים וקונטרה-בסים.

ג'אז

בג'אז, שלישייה סטנדרטית תהיה מורכבת מפסנתר, תופים ובס (גיטרה בס או קונטרה-בס). קוורטט "סטנדרטי" בג'אז יהיה מורכב משלישייה סטנדרטית וחצוצרה (שם כללי בג'אז לכלי נשיפה).

הרכבים גדולים במיוחד המנגנים ג'אז (מקבילים לתזמורת הסימפונית) נקראים ביג-בנד, בעוד שהרכבים צנועים יותר (מקבילים לתזמורת הקאמרית) נקראים קומבו (הרכב נקרא קומבו כאשר הוא מכיל יותר מ-9 מוזיקאים, אחרת הוא נקרא נונט).

מוזיקה קלה

במוזיקה קלה (רוק, פופ וכדומה) הרכב נקרא להקה והוא בדרך כלל לא מכיל יותר מ-6 מוזיקאים (למרות שישנם יוצאי דופן). להקות רוק ופופ מורכבות בדרך כלל מזמר, גיטרה מובילה, גיטרת ליווי, גיטרה בס, מערכת תופים ולעתים גם קלידים. לעתים אחד מחברי הלהקה שר ומנגן באחד הכלים (בדרך כלל גיטרה) בו זמנית.

רצוי להפריד בין להקות "אורגניות", שנולדו מיוזמת החברים בהן, ובין להקות "יזומות", שהן תוצר של המפיקים או חברות התקליטים המממנות אותן. בין להקות הרוק הפופולריות ו/או המשפיעות מקובל למנות את "הביטלס", "הרולינג סטונז" וה"פינק פלויד", שלושתן להקות בריטיות שהחלו את פעילותן בשנות ה-60. בשנות ה-90 נחשבה להקת "נירוונה", מסיאטל, ארצות הברית, ללהקה המשפיעה ביותר.

במוזיקה אלקטרונית פחות נפוצים הרכבים מוזיקליים.