חוג עם חילוק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Dalmozian (שיחה | תרומות)
טעות שלי - ביטול (ההגדרה נכונה במקורה)
שורה 14: שורה 14:


==דוגמאות==
==דוגמאות==
אם D הוא חוג עם חילוק, אז גם החוג <math>\ D(\!(x)\!)</math> של [[טורי לורן]] מעל D הוא חוג עם חילוק.
אם D הוא חוג עם חילוק, אז גם החוג <math>\ D(\!(x)\!)</math> של [[טורי לורן]] מעל D הוא חוג עם חילוק. אם K/F [[הרחבת גלואה]] [[הרחבה ציקלית|ציקלית]] מסדר [[מספר ראשוני|ראשוני]] p, שהאוטומורפיזם <math>\ \sigma</math> יוצר את [[חבורת גלואה]] שלה, ו- <math>\ \alpha \in F</math> איבר שאינו [[נורמה (אלגברה)|נורמה]] בהרחבה, אז ה[[אלגברה ציקלית|אלגברה הציקלית]] <math>\ K[z | \forall k \in K: zkz^{-1}=\sigma(k), z^p = \alpha]</math> היא אלגברה עם חילוק, ממימד <math>\ p^2</math> מעל ה[[מרכז (תורת החוגים)|מרכז]] F.


[[קטגוריה:טיפוסי חוגים]]
[[קטגוריה:טיפוסי חוגים]]

גרסה מ־13:30, 26 בספטמבר 2010

במתמטיקה, חוג עם חילוק הוא חוג עם יחידה, המקיים דרישה אחת נוספת: לכל איבר שונה מאפס יש הפכי; כלומר, בנוסף לאקסיומות הרגילות, לכל קיים b כך ש- . כל שדה הוא חוג עם חילוק. מאידך, לחוגים כאלה חסרה רק דרישה אחת כדי להפוך לשדות - הקומוטטיביות - ולכן מתארים אותם לפעמים גם במונחים "שדה עם עיוות" (skew field) או אפילו סתם "שדה". הדוגמה הראשונה והמוכרת ביותר לחוג עם חילוק שאינו שדה היא אלגברת הקווטרניונים של המילטון.

חוגים עם חילוק מופיעים באופן טבעי באלגברה בזכות הלמה של שור: חוג האנדומורפיזמים של מודול פשוט הוא חוג עם חילוק. תוצאה זו היא המפתח לתורת המבנה של ארטין-ודרברן, המוכיחה בין השאר שכל חוג ארטיני פשוט הוא חוג של מטריצות מעל חוג עם חילוק (משפט ודרברן-ארטין).

בחוג עם חילוק אין אידאלים חד-צדדיים, ולכן כל חוג כזה הוא פשוט (ולכן פרימיטיבי, ולכן ראשוני). ההיפך אינו נכון: החוגים , כאשר D חוג עם חילוק, הם פשוטים, אבל יש בהם מחלקי אפס. כל תת-חוג של חוג עם חילוק הוא ראשוני (משום שאין בו מחלקי אפס). במקרה הקומוטטיבי, כל חוג ללא מחלקי אפס מוכל בשדה. טענה זו אינה נכונה במקרה הלא-קומוטטיבי: יש חוגים ללא מחלקי אפס, שאינם ניתנים לשיכון בחוג עם חילוק.

בחקירת המבנה של חוגים עם חילוק, נקודת המוצא היא העובדה שהמרכז של חוג עם חילוק הוא שדה, ולכן החוג מהווה אלגברה מעל המרכז שלו. חוגים עם חילוק בעלי ממד סופי מעל המרכז, שהוא שדה F, נלמדים יחד עם שאר האלגברות הפשוטות המרכזיות מעל אותו שדה.

אלגברה לינארית

חוגים עם חילוק קרובים לשדות במידה כזו שאפשר לפתח מעליהם חלקים גדולים של האלגברה הלינארית, לרבות המושגים מרחב וקטורי, מטריצה והעתקה לינארית. כל המודולים מעל חוג עם חילוק הם חופשיים, ויש להם דרגה מוגדרת היטב (בדומה לממד של מרחבים וקטוריים). יוצא דופן חשוב הוא הדטרמיננטה - לא קיימת העתקה כפלית מן המטריצות מעל חוג עם חילוק אל החוג עצמו (אבל ראו דטרמיננטת דודונה).

משפט של ג'וזף ודרברן קובע שאין חוגים עם חילוק סופיים, פרט כמובן לשדות הסופיים.

דוגמאות

אם D הוא חוג עם חילוק, אז גם החוג של טורי לורן מעל D הוא חוג עם חילוק. אם K/F הרחבת גלואה ציקלית מסדר ראשוני p, שהאוטומורפיזם יוצר את חבורת גלואה שלה, ו- איבר שאינו נורמה בהרחבה, אז האלגברה הציקלית היא אלגברה עם חילוק, ממימד מעל המרכז F.