ארהרד מילך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: zh:艾爾哈德·米爾希
Broadbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: da:Erhard Milch
שורה 36: שורה 36:
[[bg:Ерхард Милх]]
[[bg:Ерхард Милх]]
[[ca:Erhard Milch]]
[[ca:Erhard Milch]]
[[da:Erhard Milch]]
[[de:Erhard Milch]]
[[de:Erhard Milch]]
[[el:Έρχαρντ Μιλχ]]
[[el:Έρχαρντ Μιλχ]]

גרסה מ־00:38, 4 באוקטובר 2010

ארהרד מילךגרמנית: Erhard Milch;‏ 30 במרץ 1892 - 25 בינואר 1972), גנרל-פלדמרשל בלופטוופה (חיל האוויר הגרמני), סגנו של הרמן גרינג ופושע מלחמה נאצי.

ארהרד מילך (במרכז) עם אלברט שפר (משמאל) ווילי מסרשמיט

ביוגרפיה

ילדות, נעורים וקריירה מוקדמת

ארהרד מילך נולד ב-30 במרץ 1892 בעיר וילהלמסהאפן שבסקסוניה התחתונה. אביו, אנטון מילך, היה יהודי, ואמו קלרה - גרמנייה. אנטון מילך היה רוקח, שניהל בית מרקחת קטן. זמן קצר לאחר הולדתו של ארהרד מילך התגרשו הוריו, וקלרה מילך עברה עם שני בניה להתגורר בברלין. לאחר סיום בית ספר תיכון ניסה ארהרד מילך להתקבל לבית ספר לקצינים של חיל הים, אך מועמדתו נדחתה בשל מוצאו היהודי. הוא התנדב לצבא והחל את שירותו בגדוד תותחים בעיר קניגסברג. בשנת 1912 סיים מילך קורס קצינים והועלה לדרגת לויטוננט (סגן משנה).

במלחמת העולם הראשונה

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה נשלח לחזית המערבית. תחילה היה קצין מטה באגד ארטילרי ולאחר מכן הועבר לחיל האוויר, שם היה תצפיתן אווירי, קצין מודיעין ולקראת סוף המלחמה מונה למפקד טייסת. את המלחמה סיים בדרגת האופטמן (סרן).

בין המלחמות

לאחר סיום המלחמה, התיר הסכם ורסאי לגרמניה להחזיק צבא בן 100,000 איש בלבד (צבא זה כונה "רייכסווהר"). בצבא זה נותר מספר מצומצם מאוד של קצינים (כ-4,000). קצינים רבים אולצו לעזוב את הצבא ומילך היה אחד מהם. לאחר שחרורו מן הצבא יסד מילך יחד עם גוטהרד סשנברג, חברו מהשירות הצבאי, חברת תעופה, אשר הפעילה קו אווירי בין דנציג לריגה. החברה פעלה תחת חסותה של חברת ההובלה "האפאג לויד". בשנת 1924 עבר מילך לחברת התעופה יונקרס. בשנת 1926 התמזגו חברות יונקרס ו-DAL לחברה אחת - לופטהאנזה, וארהרד מילך מונה למנכ"ל החברה המאוחדת. במהלך עבודתו בחברה יצר מילך קשרים עם צמרת המפלגה הנאצית ואף הפך לידידו הקרוב של הרמן גרינג. הוא דאג להקצות אחד ממטוסי לופטהאנזה לרשותו של היטלר והעביר כל חודש כ-1000 מרק מחשבונות החברה לחשבונו הפרטי של גרינג. לאחר עליית הנאצים לשלטון ב-1933 מונה ארהרד מילך לתפקיד המזכיר המדיני במשרד האוייריה. משרד זה הוקם כמסווה לחיל האוויר העתיד לקום (לפי חוזה וורסאי נאסר על גרמניה להחזיק במטוסי קרב). במסגרת תפקידו היה מילך אחראי על רכש המטוסים והחימוש שלהם. באותה שנה הוענקה לו דרגת אוברסט (אלוף משנה). הדרגה הוענקה באופן חשאי, היות שרשמית לגרמניה לא היה חיל האוויר. בשנת 1935 הוא הועלה לדרגת גנרל מיור של הלופטוופה, והפעם באופן רשמי. עלייתו של מילך בסולם הדרגות הייתה מהירה - כבר בשנת 1938 הוא קודם לדרגת גנרל אוברסט.

מוצאו היהודי של מילך

ארהרד מילך תמיד ניסה להסתיר את העובדה כי אביו היה יהודי, אם כי מפקדו, הרמן גרינג, היה מודע לכך. לפי חוקי הגזע הנאצים נחשב מילך למישלינג ולכן היה אמור להיות מסולק מחיל האוויר הגרמני. גרינג מנע זאת, באומרו: "בלופטוופה רק אני קובע מי הוא יהודי ומי לא". בשנת 1935 פתח הגסטפו בחקירה רשמית נגד מילך על מנת לחקור את שורשיו היהודיים. כדי להפסיק את החקירה כתבה אמו של מילך לראש משטרת האגן פריץ היינריך הרמן, כי הוא ואחיו נולדו מרומן מחוץ לנישואין, שניהלה עם דודה המנוח קרל ברויאר. בעקבות מכתב זה הוצאה למילך תעודת לידה חדשה, בה היה רשום ברויאר כאביו הביולוגי. מהלך זה גרם להפסקת החקירה של הגסטפו.[1]

במלחמת העולם השנייה

בתחילת אפריל 1940, לקראת הפלישה הגרמנית לנורבגיה, קיבל מילך תפקיד פיקודי - מפקד הצי האווירי ה-5 (Luftflotte 5). בתפקיד זה השתתף בפלישה לנורבגיה, בלגיה וצרפת. על פעולו בתפקיד זה הוענקה למילך דרגת גנרל-פלדמרשל. בנובמבר 1941 מונה מילך לתפקיד המפקח הכללי של הלופטוופה, במקום הגנרל ארנסט אודט, אשר התאבד, עקב כישלונו בתפקיד זה. במסגרת תפקידו היה מילך אחראי על התעשייה האווירית הגרמנית. בשנת 1944 חבר מילך ליוזף גבלס והיינריך הימלר בניסיון להדיח את גרינג מתפקידו. השלושה ניסו לשכנע את היטלר, כי גרינג הוא האשם הבלעדי בכישלון הלופטוופה בחזית המזרחית. הניסיון נכשל, מה שגרם דווקא להדחת מילך עצמו מתפקיד המפקח הכללי של הלופטוופה. הוא עבר למשרד החימוש, שם עבד תחת אלברט שפר.

לאחר המלחמה

לאחר המלחמה נתפס מילך בידי חיילים בריטים והושם במעצר. בזמן משפטי נירנברג בשנת 1946 שימש כעד במשפטם של פושעי המלחמה העיקריים. הוא העיד מטעם ההגנה, אל מול האישומים כנגד הרמן גרינג. בשנת 1947 הועמד מילך לדין בפני בית דין של צבא ארצות הברית. מילך הואשם בחלק מפשעי המשטר הנאצי כנגד האנושות, ובמיוחד על חלקו בניצול עבודת הכפייה בתעשייה האווירית הגרמנית. הוא הורשע ונידון למאסר עולם. בשנת 1951 הופחת עונשו ל-15 שנות מאסר ובשנת 1954 הוא שוחרר מהכלא. את שארית חייו בילה בעיר וופרטל, שם גם מת ב-25 בינואר 1972.

הערות שוליים

  1. ^ בריאן מארק ריג, החיילים היהודים של היטלר, הוצאת מטר, עמ' 56-57