סטטוס חברתי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכות של 84.111.98.8 (שיחה) לעריכה האחרונה של Oyoyoy
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מעמד חברתי''' (בלועזית - 'סטטוס חברתי') הינו מיקומו של האדם במבנה ה[[חברה|חברתי]]. לכל מעמד מערך של חובות ו[[זכויות]] הנקבעות על ידי ה[[נורמה (סוציולוגיה)|נורמות]] ומחייבות אותו ביחסיו כלפי אחרים. מעמדו של הפרט מדריך את [[התנהגות|התנהגותו]] במערכת החברתית המסוימת. הוא מגדיר מי אנחנו וכיצד עלינו להתייחס לאחרים במסגרות שונות.
'''מצב חברתי''' (או בלועזית: '''סטטוס חברתי''') הינו מיקומו של האדם במבנה ה[[חברה|חברתי]] בהקשרים שונים. לכל קבוצת מצב חברתי מערך של חובות ו[[זכויות]] הנקבעות על ידי ה[[נורמה (סוציולוגיה)|נורמות]] ומחייבות את הפרט ביחסיו כלפי אחרים. מצבו של הפרט מדריך את [[התנהגות|התנהגותו]] בכל מסגרת חברתית מסוימת, ומגדיר מי הוא ביחס לאחרים.
מעמד קשור ל[[תפקיד]] ואי-אפשר להפריד ביניהם: המעמד מצביע על מיקום ואילו התפקיד מציין את החלק הפעיל - האופן בו מתנהל האדם במסגרת מעמדו זה. כל מעמד יוצר מערכות יחסים עם בעלי מעמד אחרים דומים ושונים. מערכות יחסים אלה נקראות "מערך תפקיד". למשל, מעמד "רופא" יוצר "מערך תפקיד" עם חולים, אחים ואחיות, עמיתים (רופאים ורופאות), מזכירות וכיוצא בזה. לאותו רופא, אם הוא גם איש משפחה, יש מערך תפקיד למעמד "איש משפחה" - עם אשתו, ילדיו, הוריו, אחיו ואחיותיו וכו'.
המעמד וה[[תפקיד]] הם שני הצדדים של אותו מטבע: המעמד (סטטוס) קובע היכן ממוקם האדם מבלי להתייחס לְמֵה מצפה החברה מאותו אדם, ואילו ה[[תפקיד]], הוא ההתנהגות שהחברה מצפה לה.


מצב חברתי קשור ל[[תפקיד]] ואי-אפשר להפריד ביניהם: המצב מצביע על מיקום ואילו התפקיד מציין את החלק הפעיל - האופן בו מתנהל האדם במסגרת מצב זה. כל מצב יוצר מערכות יחסים עם בעלי מצב אחרים דומים ושונים. מערכות יחסים אלה נקראות "מערך תפקיד". למשל, מצב "רופא" יוצר "מערך תפקיד" עם חולים, אחים ואחיות, עמיתים (רופאים ורופאות), מזכירות וכיוצא בזה. לאותו רופא, אם הוא גם איש משפחה, יש מערך תפקיד למצב "איש משפחה" - עם אשתו, ילדיו, הוריו, אחיו ואחיותיו וכו'. המצב החברתי וה[[תפקיד]] הם שני הצדדים של אותו מטבע: המצב קובע היכן ממוקם האדם מבלי להתייחס לְמֵה מצפה החברה מאותו אדם, ואילו ה[[תפקיד]], הוא ההתנהגות שהחברה מצפה לה.
אחד האמצעים שבעזרתם מבהירים בני האדם אחד לשני מהו המעמד שלהם הוא שימוש ב[[סמלי מעמד (סמלי סטטוס)]]. למשל, סגנון לבוש, סגנון דיבור, אביזרים וכיוצא בזה.


אחד האמצעים שבעזרתם מבהירים בני האדם אחד לשני מהו המצב החברתי הכלכלי שלהם הוא שימוש ב[[סמלי סטטוס]]. למשל, סגנון לבוש, סגנון דיבור, אביזרים וכיוצא בזה.
[[סוציולוג|סוציולוגים]] ממיינים את בני המעמד השונים בכמה דרכים.


==סוגי קבוצות מצב חברתי==
דרך אחת היא מיון המעמד על פי הדרך בה היחיד מקבל אותם.


[[סוציולוג|סוציולוגים]] ממיינים את קבוצות המצב החברתי השונות בכמה דרכים.
*'''מעמד שיוכי''' (סטטוס שיוכי) - מעמד שהפרט משתייך אליו מ[[לידה]] במשך כל [[שנה|שנות]] [[חיים|חייו]]. [[אדם]] משתייך למעמד שיוכי ללא כל מאמץ מצידו, ללא תלות ברצונותיו ואין לו שליטה על כך. דוגמאות: [[גיל]], [[גזע (אדם)|מוצא]], [[צבע עור]], [[מגדר|מין]].


דרך אחת היא מיון המצב על פי הדרך בה היחיד מקבל אותם:
*'''מעמד הישגי''' (ססטוס נרכש) - מוקנה לאדם בהתאם להישגיו, בהתאם למאמציו האישיים, לעתים גם בהתאם לרצונו האישי והוא תלוי במידה מסוימת בתחומים שלאדם יש שליטה בהם. דוגמאות: [[מקצוע|עיסוק]], חריצות ורמת [[השכלה]].
*'''מצב שיוכי''' (סטטוס שיוכי) - מעמד שהפרט משתייך אליו מ[[לידה]] במשך כל [[שנה|שנות]] [[חיים|חייו]]. [[אדם]] משתייך למצב שיוכי ללא כל מאמץ מצידו, ללא תלות ברצונותיו ואין לו שליטה על כך. דוגמאות: [[גיל]], [[גזע (אדם)|מוצא]], [[צבע עור]], [[מגדר|מין]].
*'''מצב הישגי''' (ססטוס נרכש) - מוקנה לאדם בהתאם להישגיו, בהתאם למאמציו האישיים, לעתים גם בהתאם לרצונו האישי והוא תלוי במידה מסוימת בתחומים שלאדם יש שליטה בהם. דוגמאות: [[מקצוע|עיסוק]], חריצות ורמת [[השכלה]].


מיון אחר נעשה על-פי מידת מרכזיות המעמדות במבנה חברתי כלשהו. ניתן להציב את המעמדות השונים על פני ציר, כאשר בקצה אחד נמצא "מעמד בסיסי" ובקצה השני "מעמד עצמאי".
מיון אחר נעשה על-פי מידת מרכזיות המצבים במבנה חברתי כלשהו. ניתן להציב את המצבים השונים על פני ציר, כאשר בקצה אחד נמצא "מצב בסיסי" ובקצה השני "מצב עצמאי":
*'''מצב בסיסי''' - מעמד המשפיע על התייחסות החברה לאותו אדם במרבית תחומי החיים, גם בתחומים שבהם כביכול מצבו אינו קשור. למצבו הבסיסי של אדם מסוים יש השפעה על המצבים האחרים שלו. למשל, בחברה שסועה מבחינה אתנית, המצב הגזעי הוא מצב בסיסי שמשפיע על מרבית תחומי החיים של היחיד באותה חברה.
*'''מצב עצמאי''' - מצב שלו השפעה רק במצב מסוים. למשל, כאשר אדם קונה במכולת, הוא מוגדר באותה עת במצב של "לקוח". מצב זה יפסיק להתקיים ברגע שישלים את קניותיו.


ניתן למיין מצבים חברתיים גם על פי מידת הנורמות סביבם:
*'''מעמד בסיסי''' - מעמד המשפיע על התייחסות החברה לאותו אדם במרבית תחומי החיים, גם בתחומים שבהם כביכול מעמדו אינו קשור. למעמדו הבסיסי של אדם מסוים יש השפעה על המעמדות האחרים שלו. למשל, בחברה שסועה מבחינה אתנית, המעמד הגזעי הוא מעמד בסיסי שמשפיע על מרבית תחומי החיים של היחיד באותה חברה.
*'''מצב מקיף''' - מצב אשר מספר הנורמות הנלוות לו גבוה. למשל, מצב של "אב".

*'''מצב מוגבל''' - מצב אשר מספר הנורמות הנלוות לו נמוך. למשל, מצב של "נוסע באוטובוס".
*'''מעמד עצמאי''' - מעמד שלו השפעה רק במצב מסוים. למשל, כאשר אדם קונה במכולת, יש לו באותה עת מעמד של "לקוח". מעמד זה יפסיק להתקיים ברגע שישלים קניותיו.

ניתן למיין מעמדות גם על פי מידת הנורמות סביבם.

*'''מעמד מקיף''' - מעמד אשר מספר הנורמות הנלוות לו גבוה. למשל, מעמד של "אב".

*'''מעמד מוגבל''' - מעמד אשר מספר הנורמות הנלוות לו נמוך. למשל, מעמד של "נוסע באוטובוס".


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* אלן דה בוטון, '''סטטוס''', תל אביב: ידיעות אחרונות - ספרי חמד, 2006.
* אלן דה בוטון, '''סטטוס''', תל אביב: ידיעות אחרונות - ספרי חמד, 2006.



[[קטגוריה:סוציולוגיה]]
[[קטגוריה:סוציולוגיה]]

גרסה מ־21:16, 20 בינואר 2011

מצב חברתי (או בלועזית: סטטוס חברתי) הינו מיקומו של האדם במבנה החברתי בהקשרים שונים. לכל קבוצת מצב חברתי מערך של חובות וזכויות הנקבעות על ידי הנורמות ומחייבות את הפרט ביחסיו כלפי אחרים. מצבו של הפרט מדריך את התנהגותו בכל מסגרת חברתית מסוימת, ומגדיר מי הוא ביחס לאחרים.

מצב חברתי קשור לתפקיד ואי-אפשר להפריד ביניהם: המצב מצביע על מיקום ואילו התפקיד מציין את החלק הפעיל - האופן בו מתנהל האדם במסגרת מצב זה. כל מצב יוצר מערכות יחסים עם בעלי מצב אחרים דומים ושונים. מערכות יחסים אלה נקראות "מערך תפקיד". למשל, מצב "רופא" יוצר "מערך תפקיד" עם חולים, אחים ואחיות, עמיתים (רופאים ורופאות), מזכירות וכיוצא בזה. לאותו רופא, אם הוא גם איש משפחה, יש מערך תפקיד למצב "איש משפחה" - עם אשתו, ילדיו, הוריו, אחיו ואחיותיו וכו'. המצב החברתי והתפקיד הם שני הצדדים של אותו מטבע: המצב קובע היכן ממוקם האדם מבלי להתייחס לְמֵה מצפה החברה מאותו אדם, ואילו התפקיד, הוא ההתנהגות שהחברה מצפה לה.

אחד האמצעים שבעזרתם מבהירים בני האדם אחד לשני מהו המצב החברתי הכלכלי שלהם הוא שימוש בסמלי סטטוס. למשל, סגנון לבוש, סגנון דיבור, אביזרים וכיוצא בזה.

סוגי קבוצות מצב חברתי

סוציולוגים ממיינים את קבוצות המצב החברתי השונות בכמה דרכים.

דרך אחת היא מיון המצב על פי הדרך בה היחיד מקבל אותם:

  • מצב שיוכי (סטטוס שיוכי) - מעמד שהפרט משתייך אליו מלידה במשך כל שנות חייו. אדם משתייך למצב שיוכי ללא כל מאמץ מצידו, ללא תלות ברצונותיו ואין לו שליטה על כך. דוגמאות: גיל, מוצא, צבע עור, מין.
  • מצב הישגי (ססטוס נרכש) - מוקנה לאדם בהתאם להישגיו, בהתאם למאמציו האישיים, לעתים גם בהתאם לרצונו האישי והוא תלוי במידה מסוימת בתחומים שלאדם יש שליטה בהם. דוגמאות: עיסוק, חריצות ורמת השכלה.

מיון אחר נעשה על-פי מידת מרכזיות המצבים במבנה חברתי כלשהו. ניתן להציב את המצבים השונים על פני ציר, כאשר בקצה אחד נמצא "מצב בסיסי" ובקצה השני "מצב עצמאי":

  • מצב בסיסי - מעמד המשפיע על התייחסות החברה לאותו אדם במרבית תחומי החיים, גם בתחומים שבהם כביכול מצבו אינו קשור. למצבו הבסיסי של אדם מסוים יש השפעה על המצבים האחרים שלו. למשל, בחברה שסועה מבחינה אתנית, המצב הגזעי הוא מצב בסיסי שמשפיע על מרבית תחומי החיים של היחיד באותה חברה.
  • מצב עצמאי - מצב שלו השפעה רק במצב מסוים. למשל, כאשר אדם קונה במכולת, הוא מוגדר באותה עת במצב של "לקוח". מצב זה יפסיק להתקיים ברגע שישלים את קניותיו.

ניתן למיין מצבים חברתיים גם על פי מידת הנורמות סביבם:

  • מצב מקיף - מצב אשר מספר הנורמות הנלוות לו גבוה. למשל, מצב של "אב".
  • מצב מוגבל - מצב אשר מספר הנורמות הנלוות לו נמוך. למשל, מצב של "נוסע באוטובוס".

לקריאה נוספת

  • אלן דה בוטון, סטטוס, תל אביב: ידיעות אחרונות - ספרי חמד, 2006.