N.W.A

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
N.W.A
לוגו הלהקה
לוגו הלהקה
מקום הקמה קומפטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות קומפטון, קליפורניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות 1986–1991
1995 – 1998
סוגה מוזיקת היפ הופ, גנגסטא ראפ, היפ הופ החוף המערבי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים רות'לס, Priority, Death Row
פרסים והוקרה היכל התהילה של הרוק אנד רול (2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.nwaworld.com
חברים
Eazy-E
MC Ren
Arabian Prince
ד"ר דרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים לשעבר
DJ Yella
אייס קיוב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

N.W.A. (קיצור של "Niggaz With Attitudes" – בתרגום חופשי, "כושים עם חוצפה") היא להקת גנגסטה ראפ מקומפטון, קליפורניה שזכתה להצלחה רבה בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים. חברי הקבוצה הם DJ Yella,‏ ד"ר דרה ,‏ Eazy-E,‏ אייס קיוב ו-MC Ren.

היסטוריית הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות השמונים הקים אריק רייט (המכונה Eazy-E), שהיה אז סוחר סמים בלוס אנג'לס, חברת תקליטים קטנה בשם "רות'לס רקורדס" (Ruthless Records). בסוף שנת 1986 הוא נפגש עם חברו מבית הספר ד"ר דרה ועם DJ Yella, שבאותה תקופה היו בקבוצת ראפ ידועה בשם "World Class Wreckin' Cru", והציע להם לעבור לחברת התקליטים שלו. אייס קיוב, שהיה אז בלהקת ראפ קטנה בשם C.I.A, היה חבר של רייט מהתיכון וכתב בשבילו שיר גנגסטא ראפ מפורסם בשם "Boyz-n the Hood". בנוסף, הצטרפו לחבורה אנשים אחרים, כגון The D.O.C מהקבוצה Fila Fresh Crew ו-Arabian Prince.

הלהקה שינתה שמה ל"N.W.A." לאחר שחברת HBO סירבה לקנות שיר של אייס קיוב, בגלל השפה הבוטה שבו. בנוסף, הלהקה נתנה לאריק רייט לשיר את אותו השיר ולהיות בראש הקבוצה.

אלבומם הראשון, N.W.A. and the Posse שיצא בסוף 1987, לא הצליח ולא זכה להתעניינות רבה. לאחר מכן MC Ren צורף לקבוצה והוחלט לצמצם את הלהקה ל-5 חברים בלבד, כששאר החברים יתעסקו בצד הטכני של יצירת השירים. האלבום השני של ההרכב, Straight Outta Compton, שיצא ב-1988 בגרסה מצונזרת ובפברואר 1989 בגרסה המקורית, זכה להצלחה מסחררת ונחשב לאחד מאלבומי הראפ הטובים ביותר. האלבום התפרסם במיוחד בגלל שירי המחאה של הקבוצה, כגון "Fuck Tha Police", בו התלוננה הקבוצה על השוטרים באזורם שמטרידים אותם ואחרים ללא הצדקה. בעקבות השיר קיבלה הקבוצה מכתב אזהרה מסגן ראש ה-FBI.

למרות הצלחת הקבוצה, אייס קיוב עזב אותה בסוף שנת 1989, בגלל שטען שהאמרגן היהודי שלהם גונב אותם, והחל בקריירת סולו מצליחה. עזיבתו הכעיסה את חברי הקבוצה, שהוציאו בתגובה ב-1990 מיני-אלבום מצליח בשם 100 Miles and Runnin', שם אומר ד"ר דרה, בתרגום חופשי, "זה התחיל בחמישה אבל אחד לא עמד בזה, אז עכשיו אנחנו ארבעה כי החמישי לא הצליח לעשות את זה".[1] בכך פתחה הקבוצה מלחמת ראפ כנגד אייס קיוב, ובתגובה הוא הוציא שיר מזלזל משלו על הקבוצה, בשם no vaseline באלבומו השני "Death Certificate", שיצא בסוף 1991. השיר נחשב בעיני רבים לאחד משירי הדיס הכי טובים בכל הזמנים בהיפ הופ.

הפרידה של אייס קיוב מהקבוצה לא פגעה בהצלחתה – במאי 1991 שחררה הקבוצה את האלבום האחרון שלה, Niggaz4Life, שהגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד. האלבום דיבר על הגזענות כלפי השחורים בארצות הברית. כמה חודשים מאוחר יותר ד"ר דרה עזב את הקבוצה – דבר שהביא לפירוקה.

פוליטיקה ועימותים עם המשטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה התעסקה ותמכה בזכויות שחורים - שם הלהקה: N.W.A משמעותו niggaz with attitdues (כושים עם חוצפה)[2] נבחר בכוונה בידי Eazy-E.[3] השיר Fuck tha Police הוא אחד משירי הלהקה המפורסמים ביותר. שמו מרמז על תוכנו - שיר מחאה חריף כנגד אלימות משטרתית.[4] הדובר בשיר מקלל את המשטרה על כך שהיא מפלה את השחורים ושוללת את זכויותיהם. הF.B.I אסר לפרסם את השיר,[5] שלחו מכתב ברור לחברי הלהקה שלא לבצע אותו בהופעות ואף איימו על חברי הלהקה באופן אישי.[6] אך חברי הלהקה המשיכו לבצע את השיר ואף הלהיטו את הקהל כנגד המשטרה בהופעותיהם[7] בחיזוק אמרגנם ג'רי הלר טענו שמדובר בחופש הביטוי. מעריצי הלהקה אף תקפו שוטרים והציתו תחנות משטרה.[8]

ב-9 בנובמבר 1989 במהלך הופעה בדטרויט לאחר שאייס קיוב שלהב את הקהל יחד עם כול הלהקה להרים אצבע משולשת לכיוון השוטרים שהשגיחו על האירוע ולשיר את "fuck tha police",[9] המשטרה ערבה לחברי הלהקה ועצרה אותם לעיני המעריצים יחד עם האמרגן ג'רי הלר, על הסתה כנגד המשטרה.[10] לאחר המעצר מעריצי הלהקה הזועמים תקפו שוטרים והתפרעו על תחנות משטרה ואף פצעו אנושות שוטרים[11]. דעת חברי הלהקה על שנאה למשטרה לא פחתה אלא רק גברה והתבטאה באלבום Niggaz4Life שהגיע מקום ראשון במצעד הבילבורד.

אייס קיוב המשיך להוציא שירים נגד המשטרה לאחר שפרש מן הלהקה ואף נעצר מספר פעמים.[12]

גם לאחר התפרקות הלהקה חבריה המשיכו בקריירת הסולו שלהם כנגד המשטרה ובפעילותם בעד זכויות שחורים ונגד אלימות המשטרה.[11]

לאחר פירוק הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר דרה פצח בקריירת סולו מצליחה ב-1992, יחד עם הראפר סנופ דוג, ובמהרה הפך אלבומו "The Chronic" להצלחה. גם MC Ren ו-DJ Yella ניסו להתחיל קריירות סולו , אך ללא הצלחה רבה. Eazy-E החל גם הוא בקריירת סולו מצליחה יחד עם זאת שהוא מגלה ראפרים חדשים. ב-1995 מת מברונכיטיס שנבע ממחלת האיידס שבה נדבק.

בשנת 2002 התכנסו חברי הקבוצה לאלבום מיוחד של ה-N.W.A.‎, בו ניסו לשחזר את הצלחתם, אך הקבוצה התפרקה שוב, בשל סכסוכים בין אייס קיוב לסנופ דוג.

ב-14 באוגוסט 2015 יצא הסרט שמבוסס על הצלחתם. בשנת 2015 הלהקה כולה נכנסה להיכל התהילה של הרוקנרול.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא N.W.A בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "It started with five but yo, one couldn't take it / So now there's four 'cause the fifth couldn't make it"
  2. ^ ארנת כהן, ‏מה הקשר בין מוזיקה לפוליטיקה?, באתר ‏מאקו‏, 12 באוגוסט 2018
  3. ^ How Political Was N.W.A, Really?, Talking Points Memo, ‏2015-08-31 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Adrienne Green, ‘Straight Outta Compton’ Points to What's Missing in Modern Hip-Hop, The Atlantic, ‏2015-08-14 (באנגלית)
  5. ^ alvare3, 1980’s Music Censorship: NWA vs. FBI, Music 345: Race, Identity, and Representation in American Music, ‏2018-05-01 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Suebsaeng, Asawin (2015-08-14). "The FBI Agent Who Hunted N.W.A". The Daily Beast (באנגלית). נבדק ב-2022-01-16.
  7. ^ Facebook, Twitter, Show more sharing options, Facebook, Twitter, Compton Rappers Versus the Letter of the Law : FBI Claims Song by N.W.A. Advocates Violence on Police, Los Angeles Times, ‏1989-10-05 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Kory Grow, Kory Grow, N.W.A's 'Straight Outta Compton': 12 Things You Didn't Know, Rolling Stone, ‏2018-08-08 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Peter Hart, Straight Outta Compton's Censorship Lesson, National Coalition Against Censorship, ‏2015-08-25 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Kory Grow, Kory Grow, How N.W.A's 'Fuck tha Police' Became the 'Perfect Protest Song', Rolling Stone, ‏2020-06-09 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ 1 2 Little Rock FBI investigating NWA students sharing child porn, bestiality through social media, KNWA FOX24, ‏2021-09-01 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Carl Lamarre, Carl Lamarre, Ice Cube Wonders ‘How Long’ Before People ‘Strike Back’ Against Police After George Floyd’s Death, Billboard, ‏2020-05-26 (באנגלית אמריקאית)