Redis

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Redis
Redis
מפתח Salvatore Sanfilippo
מחזור חיים 2009–הווה (כ־15 שנים)
גרסה אחרונה 7.2.4 (9 בינואר 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה חוצה-פלטפורמות
נכתבה בשפות C
סוג רישיון BSD
קוד מקור https://github.com/redis/redis עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה מסד נתונים In-Memory
מסוג NoSQL
redis.io
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Redis הוא מסד נתונים מסוג NoSQL הפועל בזיכרון (In-Memory) ומבוסס קוד פתוח, והוא בין מסדי הנתונים הפופולריים ביותר בקטגוריית מסדי הנתונים הפועלים בשיטת המפתחות מקבוצת NoSQL.

Redis מאפשר פתרון בעיות מורכבות באמצעות אופטימיזציה של מבנה הנתונים והפקודות המבוצעות באופן מהיר ובפשטות. אף על פי שכל מסד הנתונים מאוחסן ב־RAM, הוא עדיין מאפשר גיבויים ויציבות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח מסד הנתונים החל ב-2009 על ידי סלבאדור סנפיליפו ( Salvatore Sanfilippo) כפרויקט קוד פתוח. המימון למסד הנתונים נעשה בין 2010 ל-2015 על ידי חברת Pivotal Software וחברת VMware. החל מיוני 2015 הוא ממומן על ידי חברת רדיס הישראלית. סנפיליפו עבד עבור רדיס עד שהודיע על עזיבתו ב-2020. רדיס גייסה עד היום סכום בהיקף של 347 מיליון דולר, מעסיקה כ-800 עובדים ברחבי העולם, ושוויה האחרון גבוה מ-2 מיליארד דולר. לחברה יותר מ-8,000 לקוחות משלמים, והיא הודיעה כי היא מתכננת הנפקה ציבורית בקרוב.[1]

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Redis מבוסס על שליפת הנתונים על בסיס "מפתח-ערך" (key-value) המאפשר שליפת נתונים באופן מהיר ביותר מתוך מאגרי נתוני עתק (Big data).

אחת התכונות המרכזיות של Redis היא היותה מערכת שיכולה להיחשב כאחסון וכמטמון בו זמנית. היא תוכננה כך שהנתונים תמיד נקראים מהזיכרון המרכזי במחשב, אך גם מאוחסנים על דיסק בפורמט שאינו מתאים לגישה אקראית לנתונים. הנתונים המעוצבים שהותאמו לפורמט הרלוונטי נבנים מחדש לזיכרון רק לאחר הפעלה מחדש של המערכת.

שפות נתמכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז גרסה 2.6, Redis תומך בהרצת סקריפט בצד השרת בשפת Lua.

בנוסף להרצת סקריפט בצד השרת קיימים עבור Redis קליינטים בעשרות שפות תוכנה שונות ביניהן: C‏, C++‏, C#‏, Clojure‏, Common Lisp‏, D‏, Dart‏, Go‏, Java‏, JavaScript‏ (Node.js), Lua‏, Objective-C‏, Perl‏, PHP‏, Python‏, R[2]‏, Rust‏, Scala‏, Smalltalk‏, Tcl.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Redis בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברקוביץ', אורי (2021-04-07). "רדיס הישראלית מכפילה את השווי ל-2 מיליארד דולר". Globes. נבדק ב-2021-10-25.
  2. ^ Lewis, B. W. (5 ביולי 2015). "rredis: "Redis" Key/Value Database Client". The Comprehensive R Archive Network. נבדק ב-2019-04-03. {{cite web}}: (עזרה)
ערך זה הוא קצרמר בנושא מחשבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.