Sputnikmusic

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Sputnikmusic
סוג אתר מסחרי
תקופת הפעילות ינואר 2005 – הווה (כ־19 שנים)
מייסדים ג'רמי פרוארדה
בעלות ג'רמי פרוארדה
הרשמה אופציונלי
http://www.sputnikmusic.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Sputnikmusic (ידוע גם כ"Sputnik") הוא אתר אינטרנט המציע טורי ביקורת על אלבומי מוזיקה, חדשות מוזיקה, מאמרים, נתונים, ועוד. האתר, המבוסס על שיטת ויקי, נבדל מאתרים דומים כדוגמת פיצ'פורק, בכך שהוא מאפשר הן למבקרי מוזיקה מקצועיים והן לחובבנים לנהל את תוכן האתר, להוסיף בו טורי ביקורת ולדרג את התכנים בו, בדומה לאתר IMDb.

האתר נחשב למוביל בתחומו וכמקור אמין למידע, וזוכה לחשיפה בעיתונות המרכזית ובאתרי אינטרנט שונים המביאים סימוכין מהאתר.[1][2]

ככלל, צוות האתר נוטה לעסוק באלבומים והוצאות לאור חדשות, אך רשאים לעסוק ולכתוב אודות כל מוצר מוזיקה אשר יצא לאור באופן רשמי. למרות שהאתר מכסה את כל סגנונות המוזיקה, שמים העורכים דגש על אמנים שאינם נמנים עם המיינסטרים כגון סיניק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Sputnikmusic" הושק במקור על ידי ג'רמי פרוארדה (Jeremy Ferwerda) כשלוחה של האתר "Mxtabs", שעסק בטבלטורה לכלים שונים, ו-"Sputnikmusic", שנקרא אז "MusicianForums" היווה עבורו כתובת לביקורת מוזיקה. בימיו הראשונים, התכנים שרווחו באתר היו בעיקר סגנונות כרוק והבי מטאל. ביוני 2006, בעקבות תביעת זכויות יוצרים שהגיש ארגון "Music Publishers' Association" ‏(MPA(אנ')), בטענה לשימוש לא חוקי בטבלטורות, נסגר האתר.[3] ‏"MusicianForums" השתנה ל-"SputnikMusic Forums". מנקודה זו, קיבל האתר שיפור משמעותי בהכנסת תוכן מקצועי והוספת דפים.

צוות האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת לקבוע את זהותם המקצועית של המשתמשים, מחולקות דרגות החשיבות של הצוות לארבעה דרגים שונים[4]:

  • צוות הכותבים (Staff Writers): ‏ 25 כותבים נבחרים המספקים ביקורות מקצועיות ומאמרים תחת חסות האתר.
  • מבקרים תורמים (Contributing Reviewers): משתמשים הזכאים לכתוב ביקורות ולהוסיף מידע, אך אינם נכללים בשקלולים של אתרים כגון Metacritic, ואינם מוכרים ומוזכרים כמבקרי מוזיקה בוויקיפדיה, אך מוכרים ככותבים מוכשרים בעלי יכולת להוסיף מאמרים באיכות גבוהה.
  • כותבים לשעבר (Emeritus): סטטוס המוענק לכותבים שנכללו בעבר ב"צוות הכותבים", אך אינם עוד. מאמריהם מוכרים כ"מקצועיים".
  • משתמשים (Users): כל משתמש שלא כלול באחת מהדרגות לעיל. המשתמש רשאי לכתוב ביקורות, להוסיף מידע, לערוך נתונים ולתרום מאמרים פרי עטו.

מערכת דירוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוג האלבומים באתר פועל על פי סקלה שמ-1.0 (נורא) עד 5.0 (קלאסי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]