VAR (כדורגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלוגו המופיע על צגי השידור בעת שימוש במערכת שיפוט המסך (ה-VAR)

שופט מסך[1]אנגלית: Video Assistant Referee, או VAR) או שופט וידאו, הוא שופט כדורגל, הסוקר החלטות שנעשו על ידי השופט הראשי, תוך שימוש בקטעי וידאו ובדיבורית אישית עבור תקשורת. בשנת 2018 שופטי מסך צורפו לחוקי המשחק על ידי התאחדות הכדורגל הבינלאומית (IFAB) לאחר ניסויים במספר תחרויות גדולות.[2]

ההליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיפוט וידאו באמצעות צג צידי.

ישנם ארבעה סוגי החלטות שיפוטיות שניתן לסקור על ידי שופט מסך.[3]

  • הבקעת שערים, והאם הייתה עבירה במהלך בישולם.
  • החלטות על בעיטות עונשין.
  • החלטות על שליפת כרטיס אדום ישיר (החלטה על כרטיס צהוב שני אינה עילה לסקירה על ידי שופט הווידאו).
  • טעות בזיהוי בשליפת כרטיס אדום או צהוב.

הסטנדרט עבור שינוי ההחלטה המקורית של השופט, הוא אם הייתה "שגיאת שיפוט ברורה", שלפעמים מורחב ל"שגיאת שיפוט ברורה ומובֶנת מאליה".[4]

התהליך מתחיל כאשר שופט הווידאו ועוזריו סוקרים את המהלך הנידון על צגי וידאו הנמצאים בחדר התפעול, עם סיוע של מפעיל ההילוכים החוזרים. התהליך יכול להיות יזום על ידי השופט המבקש את הסקירה, או על ידי שופט הווידאו המבצע "בדיקה" כדי לראות אם הוא צריך להמליץ על סקירה של השופט. אם שופט הווידאו לא מוצא כלום במהלך הבדיקה, אז התקשורת עם השופט מיותרת, ואז הבדיקה מכוּנה "בדיקה שקטה". אם שופט המסך מאמין שיש טעות ברורה בשיפוט, הוא יצור קשר עם השופט לגבי השיפוט הזה. השופט יכול אז (א) לחלוק על עצתו של שופט הווידאו, או (ב) לבצע "סקירה על המגרש" על ידי הליכה למקום על הקווים המיועד לכך, המכונה "מקום לסקירת השופט", כדי לסקור את הווידאו עם העזרה של עוזר הסקירה. השופט רשאי להפסיק את המשחק כדי לשנות החלטה שיפוטית, או כדי לבצע "סקירה על המגרש", אבל הוא לא אמור לעשות זאת כאשר אחת הקבוצות נמצאת באמצע מהלך התקפי.

הדרך הרשמית לבקש שיפוט מסך (או סקירת וידאו) היא כשהשופט מורה על עצירת המשחק ומניח ידו על האוזניה, במצב שכזה מתבצעת סקירת וידאו. במידה ולא מתגבשת החלטה על ידי שופטי המסך, השופט המרכזי מסמן צורת מלבן עם האצבעות (צורה המסמלת מסך וידאו) על מנת שייגש ויבחן את האירוע בעצמו בקשה זו מקדימה הן "סקירה על המגרש" והן שינוי של החלטת השיפוט המקורית. שחקנים אשר דורשים שיפוט מסך על ידי סימון צורת המלבן מוזהרים על ידי כרטיס צהוב. שחקנים הנכנסים לאזור שבו השופט מבצע "סקירה על המגרש" גם כן מוזהרים על ידי כרטיס צהוב, ואיש צוות בכיר העושה זאת יודח.

ישנן הנחיות, שהן השופט והן שופט המסך צריכים לנהוג לפיהן, כשמבצעים סקירת וידאו. לדוגמה, בהילוך איטי יש להשתמש רק עבור עבירות של "נקודת מגע", כגון עבירות גופניות ונגיעה בכדור ביד. קצב הצפייה צריך להיות רגיל כדי לקבוע את עוצמת העבירה, או אם הנגיעה בכדור ביד הייתה מכוונת.[5] במקרה של סקירה של שער, החלטות על בעיטת עונשין, והחלטות על כרטיס אדום, על מנת למנוע הזדמנות ברורה להבקעת שער, הסקירה צריכה לכסות את כל פרק הזמן מתחילת ההתקפה, מהרגע שבו הקבוצה התוקפת השיגה את הכדור או התחילה מחדש לשחק.[6] שאר סוגי הסקירות מכסות רק את האירוע עצמו.

שופט המסך חייב להיות שופט כדורגל פעיל או שופט לשעבר.[7]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בשיפוט מסך נעשה לראשונה באופן בינלאומי במוקדמות מונדיאל 2018 במשחק של נבחרת צרפת נגד נבחרת אוסטרליה. היה שימוש בשיפוט מסך גם בטורניר עצמו ברוסיה ואף במשחק הגמר, בו הוכרעה שריקת פנדל. ברוסיה עצמה נעשה שימוש בשלבי חצי גמר הגביע הרוסי בכדורגל.

המערכת הופעלה בעונת 2018/2019 בליגת האלופות החל משלב הנוקאאוט.

בישראל, בטרם יצאה לדרך עונת 2018/2019 בליגת העל, הוחלט על הכנסת המערכת לשימוש בשלב הפלייאוף של העונה.[8] ב-8 בפברואר 2019 הופעל לראשונה פיילוט למערכת במשחק ליגה א' דרום בין הכח רמת-גן למכבי שעריים שנערך באצטדיון וינטר,[9] ולראשונה במשחק רשמי בליגת העל ב-16 במרץ 2019, במפגש שפתח את הפלייאוף העליון והפגיש בין מכבי תל אביב להפועל חדרה באצטדיון נתניה.[10]

באליפות אירופה בכדורגל, שיפוט המסך החל ביורו 2020. בניגוד למונדיאל או לרוב הליגות באירופה, שופטי המסך לא היו נמצאים באצטדיון או בניידת מיוחדת אלא ישבו בתוך משרדי אופ"א בשווייץ. כמות שופטי המסך גדלה - היו 7 כאלה בכל משחק, כשאחד מהם הוא שופט המסך הראשי ובאחריותו לדבר עם שופט המשחק. יתרה מכך, בכל משחק היה שופט נבדל ייחודי. כמו כן, היה שופט שכל תפקידו הוא לדעת כל הזמן אם המהלך שמתרחש כרגע הגיע אחרי מסירה לשחקן בנבדל. כך הצליחו להוריד את זמן הבדיקה לאחר שער.[11]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא VAR בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האקדמיה ללשון העברית קבעה: מהיום אל תאמרו VAR, אמרו "שיפוט מסך", באתר הארץ, 26 בנובמבר 2019
  2. ^ "Historic step for greater fairness in football". International Football Association Board. 3 במרץ 2018. אורכב מ-המקור ב-2018-07-21. נבדק ב-3 במרץ 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Video Assistant Referees (VARs) Experiment – Protocol (Summary)". IFAB. 26 באפריל 2017. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2017-04-27. נבדק ב-26 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Podcast, Planet Futbol. "Howard Webb on video replay and its future in soccer". SI.com. נבדק ב-26 באפריל 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "VIDEO ASSISTANT REFEREES (VARs) - Implementation handbook for Competitions". IFAB. נבדק ב-3 במרץ 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ אתר למנויים בלבד Ben Rumsby, ‏Video technology will not make football a mistake-free sport, warns referee chief Mike Riley, The Telegraph, 7 January 2018
  7. ^ Platt, Oli (18 בינואר 2018). "What is VAR? The video assistant referee system's World Cup & Premier League future | Goal.com". Goal (באנגלית). נבדק ב-3 במרץ 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ משה שיינמן, מערכת ה-VAR תיכנס לשימוש בישראל בפלייאוף הקרוב, באתר ynet, 16 ביולי 2018
  9. ^ יאיר קטן, היסטוריה: חגיגת VAR בישראל, באתר ynet, 8 בפברואר 2019
  10. ^ ליגת העל: מכבי תל אביב ניצחה 0:2 את הפועל חדרה, באתר וואלה!‏, 16 במרץ 2019
  11. ^ מה למדנו? המגמות המסתמנות ביורו, באתר ynet, 20 ביוני 2021