אורבן לה-ורייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורבן לה-וריה
Urbain Le Verrier
לידה 11 במרץ 1811
סן-לו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 בספטמבר 1877 (בגיל 66)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אסטרונומיה
מקום מגורים צרפת
מקום קבורה בית הקברות מונפרנאס עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות מצפה הכוכבים של פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
בן או בת זוג Lucille Clotilde Choquet עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות שם לידה: Urbain Jean Joseph Le Verrier
תרומות עיקריות
גילוי כוכב הלכת נפטון
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורבן ז'אן ז'וזף לה-וריהצרפתית: Urbain Le Verrier‏; 11 במרץ 181123 בספטמבר 1877) היה מתמטיקאי צרפתי אשר התמחה במכניקה שמיימית – ענף אסטרונומי העוסק בתנועתם של גרמי שמיים. ידוע בעיקר בשל החלק שנטל בגילויו של כוכב הלכת נפטון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לה-וריה נולד בקומונה סיינט-לו שבצרפת, שם למד באקול פוליטקניק. בתחילה, התמחה בכימיה בהדרכתו של לואי ז'וזף גה-ליסאק אך לאחר תקופה קצרה החליף את תחום התמחותו לאסטרונומיה ובפרט למכניקה שמיימית. הוא התקבל לעבודה במצפה הכוכבים של פריז, מוסד בו בילה את מרבית חייו המקצועיים, עד שלבסוף כיהן כמנהלו.

הישגו הנודע ביותר של לה-ורייה הוא תחזיתו של כוכב לכת שטרם היה ידוע באותה תקופה, ושלימים נקרא נפטון, על סמך ניתוח מתמטי של סטיות מן המסלול הצפוי של כוכב הלכת אורנוס. בעידודו של הפיזיקאי פרנסואה ז'אן דומיניק אראגו, מנהל מצפה הכוכבים של פריז באותה התקופה, הקדיש לה-וריה מספר חודשים של חישובים מאומצים שמטרתם הייתה להסביר את הסטיות הקטנות אך השיטתיות במסלולו של אורנוס כפי שתאם את התצפיות ביחס למסלולו כפי שנחזה על ידי תורת הכבידה הניוטונית. מסקנתו, על פיה כוכב לכת שטרם נצפה הוא הגורם לעיוות בצורת המסלול, נמסרה לאקדמיה הצרפתית בתאריך 31 באוגוסט בשנת 1846. לאחר שלא הצליח לעניין את חבריו הצרפתים למצפה בעבודותיו, פנה אל יוהאן גלה, אסטרונום במצפה הכוכבים של ברלין. המכתב הגיע ליעדו חמישה ימים לאחר מכן, בתאריך 23 בספטמבר באותה השנה, וגלה הצליח להשיג את אישורו של מנהל המצפה ולערוך תצפית בהתאם לתחזית שהעביר אליו לה-ורייה. עוד באותו הערב כבר התגלה כוכב הלכת החזוי על ידי יוהאן גלה ועוזרו היינריך לואי ד'ארה, כשתחזיתו של לה-ורייה סוטה במעלה מן המיקום החזוי. על תגלית זו, כינה אותו אראגו "האיש שגילה כוכב לכת עם קצה עטו".

בעקבות הצלחתו הרבה בחיזוי נפטון, ניסה לה-ורייה להסביר בדרך דומה את הסטיות של כוכב חמה ממסלולו וכך חזה את קיומו של כוכב לכת לו ניתן השם "וולקן" על שם האל הרומי וולקן. תחזיותיו של לה-ורייה הובילו לחיפושים רבים במהלך השנים אחר כוכב הלכת החזוי, חיפושים אשר העלו חרס בידי האסטרונומים. הפתרון לבעיה זו הופיע עם פרסום תורת היחסות הכללית של איינשטיין בשנת 1915.

את עשרים וחמש השנים האחרונות לחייו הקדיש לה-ורייה לתיאור מסלוליהם של שמונת כוכבי הלכת, פרויקט אשר הסתיים זמן קצר לאחר מותו מבלי שהספיק לה-ורייה לחזות בסיומו ובהוצאתו אל הדפוס.

קברו של לה-ורייה, עליו מוצב כדור אבן עליו תבליט של גלגל המזלות

לה-ורייה היה נשוי ואב לשני בנים ובת. הוא מת בפריז ונקבר בבית הקברות מונפרנאס.

מחלוקת על זכות הראשונים על גילויו של נפטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

על זכות הראשונים על גילויו של נפטון התעוררה מחלוקת משהתגלה כי במקביל ללה-ורייה, ערך חישובים דומים אף המתמטיקאי הבריטי ג'ון קואוץ' אדמס, אם כי בהיקף מצומצם יותר, והגיע לתוצאות קרובות. אדמס לא הרבה בניסיונות לאשש את חישוביו, פרט לפנייה אל האסטרונום המלכותי של בריטניה דאז, ג'ורג' בידל איירי, אשר סירב להתייחס אליהם ברצינות. משהגיעו לבריטניה הידיעות אודות חישוביו של לה-ורייה, ניסו הבריטים למצוא את כוכב הלכת בעצמם על סמך חישוביו של לה-ורייה, אך לא צלחו בזיהויו.

עם הכבוד שהוענק ללה-ורייה, סערו הבריטים וטענו כי על אדמס ולה-ורייה לחלוק את התואר "מגלי נפטון". איירי הציג את חישוביו של אדמס ובעולם התגבשה ההכרה כי לאדמס זכות ראשונים על הגילוי במקביל ללה-ורייה. עם זאת, מחקר עדכני שערכו היסטוריונים ופורסם בכתב-העת סיינטיפיק אמריקן, גורס כי תיק המסמכים הבריטי שהוצג היה מסולף ומוגזם וכי זכות הראשונים על הגילוי שמורה ללה-ורייה.

זכיות והנצחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Lyttleton, Raymond Arthur, Mysteries of the Solar System, Clarendon, Oxford, UK (1968), Chapter 7

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורבן לה-ורייה בוויקישיתוף