אזדרכת הודית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאזדרכת הודית
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: סבוננאים
משפחה: אזדרכתיים
סוג: אזדרכת
מין: אזדרכת הודית
שם מדעי
Azadirachta indica
ז'יסייה
Azadirachta indica

אזדרכת הודית (שם מדעי: Azadirachta indica; ידוע גם כעץ הנים) הוא עץ ממשפחת האזדרכתיים. מוצאו מהודו ובורמה, גדל באזורים טרופיים וטרופיים למחצה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו עץ מהיר צמיחה, המתנשא לגובה של 15-20 מטר, ולעיתים נדירות אף ל-35-40 מטרים. האזדרכת הוא ירוק עד, אם כי תחת תנאי עקה חמורה של מחסור במזון ומים) העץ עלול להשליך את רוב או כל העלווה. נוף העץ הוא רחב, הצמרת עגולה או סגלגלה, ומגיעה לקוטר של 15-20 מטרים.

גזע העץ הוא נמוך יחסית וישר, ויכול להגיע להיקף של 1.5-3.5 מטרים. קליפת העץ קשה, מחוספסת או סדוקה, צבעו לבן-אפרפר עד לחום-אדמדם. שכבת העץ שמתחת לקליפה היא לבנה-אפרפרה ומרכז העץ הוא אדום, אך כאשר הוא נחשף לאוויר הופך לחום-אדמדם.

העלים מנוצים באורך 20-40 סנטימטר. העלעלים בעלי צבע ירוק-ירוק כהה (שמספרם מגיע עד ל-31), הם באורך 3-8 ס"ב לערך. העלים העונתיים לרוב אינם נמצאים. עוקץ העלה הוא קצר; העלווה היא בצבע אדמדם-סגלגל. צורת העלים בוגרים היא פחות או יותר אסימטרית, ושוליהם משוננים פרט לבסיס אשר יהיה לרוב טריזי.

הפרחים (לבנים וריחניים) מאורגנים בין הענף לגזע בצורת אשכולות, המגיעים לאורך 25 ס"מ. הפריחה המסתעפת עד שלוש דרגות, נושאת 150-250 פרחים. הפרח מגיע לאורך של 5-6 מילימטרים, ו-8-11 מילימטרים ברוחב. העץ מצמיח במקביל פרחים מושלמים (הרמפרודיטים, נושאים איברים זכרים ונקביים) ופרחים זכריים (פריחה אנדרודיואיצית).

הפרי הוא חד גרעיני בצורת זית, אשר צורתו משתנה מסגלגל מוארך עד לעגלגל וכאשר הוא בשל, הוא מגיע ל-1.4-2.8x1.0-1.5 סנטימטרים. קליפת הפרי דקה, והציפה בעלת טעם מתוק-מר בצבע לבן-צהבהב ומרקמה סיבי. הציפה בעובי 0.3-0.5 סנטימטרים. הקליפה הפנימית לבנה וקשה ומכילה לרוב זרע יחיד אם כי לעיתים נדירות עד שלושה זרעים מוארכים בעלי קליפת זרע חומה, מהם ניתן להפיק את שמן הנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אזדרכת הודית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אזדרכת הודית באתר הרשימה האדומה של IUCN