אחות בית ספר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
אחות מבצעת טיפול עיניים לתלמידים בבית ספר תלמוד תורה, 1939

אחות בית ספר היא אחות המועסקת בבית ספר או במוסד חינוכי. תפקידה הוא לקדם בריאות בקרב תלמידי בית הספר, גישור בין תחום החינוך לבריאות, מתן עזרה ראשונה בעת הצורך, ומתן חיסונים. אחיות בית הספר בדרך כלל מתמחות בתחום של בריאות ציבורית.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל על פי תקנון משרד הבריאות לכל בית ספר יש אחות קבועה המספקת תיאום בין בית הספר לבין שירותי הבריאות השונים המוענקים לתלמידים[1]. בעבר בכל בית ספר היה באופן קבוע אחות[2] אולם לאחר מהלך הפרטת שירותי אחיות בתי הספר הלך מספרן והצטמצם[3].

לפי הנחיות משרד החינוך, משרד אחות בית הספר צריך להיות ממוקם בחדר הכניסה במבנה בית הספר ולהכיל ציוד לרבות ארון תרופות, מרחב נעול לאחסון הרשומות הרפואיות ועוד[4].

רפורמות ושינויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 הופרטו שירותי אחיות בתי הספר בישראל. בעקבות ההפרטה, שירות זה הועבר לידי האגודה לבריאות הציבור ולאחר מכן לידי חברת נטל"י[5].

לאורך השנים חלה ירידה במספר האחיות המועסקות במערכת החינוך. בשנת 2008 היה היחס בין מספר האחיות למספר התלמידים אחת ל-4,000 עד 6,000 תלמידים וזאת על אף שהתקן שנקבע על ידי משרד הבריאות הוא אחות אחת ל-1,500 תלמידים[6]. בין הסיבות לצמצום תקנים לאחיות בתי ספר במערכת החינוך נכללת צמצום התקציבים להפעלת האחיות[7]. בעקבות צמצומים אלה יישובים מסוימים בארץ נותרו ללא מענה אחות בית ספר, והשירותים שבאופן מסורתי ניתנו על ידי האחיות הועברו לאחריות גורמים אחרים כגון טיפת חלב[8].

התקיימה מחלוקת בין משרד האוצר למשרד הבריאות אודות היקף תפקיד האחיות, בעוד משרד הבריאות סבר כי על האחיות למלא תפקיד נרחב ומשמעותי בחיי בית הספר והקהילה, במשרד האוצר סברו כי ניתן להסתפק בתפקיד בהיקף מצומצם לביצוע פעולות מוגדרות בלבד בבית הספר, כגון חיסונים[8][9].

ביוני 2023 משרד הבריאות פירסם הנחיות חדשות לפיהן אחיות בתי הספר לא יבצעו בדיקות גדילה, שקילות או חיסונים בבית ספר שבו אין חדר המוקצה לאחות. ההנחיות הן תוצאה של ביקורת ציבורית בעקבות מקרי שיימינג לילדים[10]. בנוסף, בעקבות מקרה שבו ילד חוסן פעמיים, נוספה הנחיה שלפיה בעת מתן חיסונים תהיה נוכחת בבית ספר האחות הקבועה המשויכת לאותו בית הספר. הנחיה נוספת שניתנה היא שניתן לחסן גם בחודשי חופשת הקיץ.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אחות בית ספר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא בריאות ובנושא חינוך. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.