איגוד המתכננים בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איגוד המתכננים בישראל
מטה הארגון ישראל
תקופת הפעילות 1965–הווה (כ־59 שנים)
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איגוד המתכננים בישראל הוא ארגון המייצג את אנשי המקצוע העוסקים בתכנון ערים ואזורים וסביבה בישראל.

איגוד המתכננים בישראל נוסד בשנת 1965 תחת השם: האיגוד לתכנון סביבתי בישראל והוא מייצג ומאחד את העוסקים בתכנון ערים, אזורים וסביבה בישראל, מהמגזר הציבורי, הפרטי והאקדמי. איגוד המתכננים הוא אחד מהארגונים המקצועיים בתחום התכנון והבנייה המוכרים על ידי משרד הפנים ובחקיקה והוא בין הגופים הממליצים על נציגים למוסדות התכנון, המועצה הארצית, ועדות התכנון המחוזיות, המקומיות והנושאיות. באיגוד חברים מתכנני ערים ואזורים, גאוגרפים, אדריכלים, כלכלנים, משפטנים, סוציולוגים, מומחים למדיניות ציבורית, סטטיסטיקאים ועוד. מטרת האיגוד היא לייצג מבחינה מקצועית את ציבור המתכננים בישראל ולהפיץ את הידע המקצועי בתחום.

הפעילות השוטפת של האיגוד כוללת ערבי ומפגשי עיון ודיון, כנס שנתי מקצועי וסיורים מקצועיים לחברי האיגוד. החברים מקבלים מידע שוטף באמצעות הניוזלטר השבועי "מה בתכנון". בין השאר מתקבל ומופץ מידע גם על פעילויות בחו"ל ומידע מאיגודים מקצועיים אחרים עימם משתף איגוד המתכננים פעולה ובהם: עמותת האדריכלים, ארגון אדריכלי הנוף, האיגוד הישראלי למדעי האזור, מרכז השל, האגודה הגאוגרפית הישראלית והאיגוד הבינלאומי למתכנני ערים ואזורים (ISOCARP) בו איגוד המתכננים רשום כחבר מן המניין. לאיגוד אתר אינטרנט בו קיים פנקס המתכננים, הכולל מידע על החברים.

בנוסף מייצג איגוד המתכננים את ציבור המתכננים בדיונים על הרפורמה בתכנון ומתערב במכרזים ובחוקים אשר עלולים לפגוע באיכות התכנון, או בזכויות המתכנן.

המבנה הארגוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ענייני האיגוד מנהל ועד נבחר. לצד הוועד פועלות מספר ועדות: ועדת קבלה, ועדת ביקורת, בית דין. כיום בראש האיגוד עומדות המתכננות גב' תמי גבריאלי ודר' רחל קטושבסקי. פרופ' ערן רזין משמש כסגן יו"ר האיגוד.

פעילויות קיימות ומתוכננות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפעילויות השוטפות של האיגוד כוללות ערבי ומפגשי עיון ודיון, כנס מקצועי שנתי בשנת 2020 הוא התקיים עיר שדרות וכן סיורים מקצועיים לחברי האיגוד. בין השאר מתקבל ומופץ מידע גם מאיגודים מקצועיים אחרים עמם אנו משתפים פעולה וביניהם: עמותת האדריכלים, מרכז השל, האגודה הגאוגרפית הישראלית, וגם האיגוד הבינלאומי לתכנון ערים ואזורים (ISOCARP) - בה איגוד המתכננים בישראל רשום כחבר מן המניין. בנוסף מוציא הארגון את ביטאון "תכנון" מדי שנה.

אמנת המתכננים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאיגוד המתכננים אמנה המתחייבת לחברה ולקהילה, לצמיחה ולשגשוג, למקום ולמרחב הציבורי, לסביבה ולבריאות הציבור, למגוון תרבותי ולהתחדשות, לניידות יעילה, למחוביות לעיר ולשטחים הפתוחים, לתכנון בר-קיימא, למסגרות החוק ולאיכות השלטון, לשיתוף הציבור, למקצועיות רב-תחומית ולאתיקה וכן לאיכות.

הרפורמה בארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום הארגון פועל בתור ארגון מתנדבים ובשנת 2018 הוצעה לראשונה רפורמה כדי להפוך את הארגון לאיגוד מקצועי זאת למרות שעדיין אין בארץ מספיק בתי ספר ללמוד המקצוע והשתלמות מקצועית מספקת לעומת מדינות אחרות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל האדריכלות הוא שער לכל הנושאים ולכל תחומי המשנה של האדריכלות. הפורטל מציג נושאים חשובים בתולדות האדריכלות, מבנים ואדריכלים בעלי חשיבות, מושגים ומונחים, ומסגרות עם קישורים לתחומים קרובים או חופפים, כגון הנדסה אזרחית, תכנון עירוני ועוד.

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.