אינקלינגס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פונדק העיט והילד (The Eagle and Child,מתורגם לעיתים גם בשם "פונדק הציפור והתינוק") שבו נהגו חברי האינקלינגס להיפגש בערבי שלישי ב-1939.
הפינה של הפאב "העיט והילד" בה נפגשו חברי האינקלינגס. קיימת שם כיום פינת זיכרון לזכרם.

האינקלינגסאנגלית: The Inklings) היו חבורה ספרותית באוניברסיטת אוקספורד, אנגליה. חברי האינקלינגס (בהם כמה מהסופרים המייסדים של סוגת הפנטזיה: ג'.ר.ר. טולקין, ק.ס. לואיס וצ'ארלס ויליאמס) היו ברובם אקדמאים באוניברסיטה. קבוצה זו התקיימה בין שנות ה-30 לבין שנות ה-60 של המאה העשרים.

מאפייני הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנהוג בקבוצות ספרותיות אקדמיות באותה תקופה, היו האינקלינגס כולם גברים. (דורותי סיירס, שלפעמים מוגדרת כחברה באינקלינגס, אכן הייתה חברה קרובה של לואיס ושל ויליאמס, אך לא נכחה אף פעם בפגישות האינקלינגס).

האינקלינגס היו חסידי ספרות מוצהרים, ששיבחו את ערכו של הסיפר בתחום הבדיוני, ועודדו כתיבת הפנטזיה. אף שערכים נוצריים רבים השתקפו בעבודתם של מספר חברים, היו גם חברים אתיאיסטים בקרב חברי הקבוצה. על ייחודם של האינקלינגס כבני קבוצה חברתית, מעיד וורן לואיס, אחיו של ק.ס. לואיס:

למען הדיוק, האינקלינגס היו לא מועדון ולא אגודה ספרותית, על אף שהיו בהם מטבעם של שניהם. לא היו חוקים, נושאי משרות, נושאים לסדר היום או בחירות רשמיות.

וורן לואיס

מטרת הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה העיקרית לפגישות האינקלינגס הייתה הקראת עבודותיהם הלא מוגמרות של החברים ודיונים עליהן. בין הרומנים שהוקראו לראשונה בפני האינקלינגס ניתן למנות את "שר הטבעות" מפרי עטו של טולקין, "Out of the Silent Planet" של לואיס, ויצירתו של ויליאמס "הלאווין". אחד מסיפוריו של טולקין, "מסמכי מועדון הרעיונות"[1] מבוסס על האינקלינגס.

לא כל פגישות האינקלינגס היו רציניות לגמרי; חברי האינקלינגס שיעשעו עצמם בתחרויות, כמו למשל: לראות מי יכול לקרוא את הפרוזה הידועה לשמצה של אמנדה מקיטריק רוז למשך הזמן הארוך ביותר מבלי לפרוץ בצחוק.

עד סוף 1949 התקיימו פעילויות החבורה בדרך כלל בערבי שלישי בחדרי הקולג' של ק.ס. לואיס.[2] האינקלינגס נודעו בכך שהתכנסו מדי פעם בפאב מקומי בשם "העיט והילד" (The Eagle and Child), שנודע גם כ"הציפור והתינוק" (The Bird and Baby), או פשוט: "הציפור". בהתאם לאמונות שכיחות בקרב האקדמאים באותה התקופה, הם לא הקריאו את יצירותיהם בפאב. בשעות מאוחרות יותר התקיימו הפגישות בפאב "השֶׂה והדגל" (The Lamb and Flag), הממוקם מעבר לרחוב, ובשנים מוקדמות האינקלינגס נפגשו גם בפאבים אחרים, אבל "העיט והילד" השאיר את חותמו.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, השם "אינקלינגס" התייחס למועדון דיונים ב"קולג' אוניברסיטה", שנוסד על ידי אדוארד טנגיי לין (Edward Tangye Lean), סטודנט לתואר ראשון באותו הזמן ואחיו של הבמאי דייוויד לין, בשנת 1931, גם כן למטרת הקראה בקול של יצירות לא גמורות. המועדון הורכב מסטודנטים ובעלי תוארי כבוד, ביניהם טולקין ולואיס. כאשר לין עזב את אוקספורד ב-1933, המועדון ננטש, והשם הועבר על ידי טולקין ולואיס לקבוצתם במודלן קולג'.

על הקשר בין שני ארגוני ה"אינקלינגס", טולקין אמר:

למרות שמנהגנו היה לקרוא בקול יצירות ממגוון סוגים (ואורכים!), ארגון זה ומנהגו היו נולדים בעת ההיא גם אם המועדון המקורי לא היה קיים מעולם.

ג'.ר.ר. טולקין.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שמם של האינקלינגס נקראו כמה אגודות ספרותיות, כמו למשל אגודת האינקלינגס באאכן. מרכז מאריון אי. ווייד, הממוקם בקולג' ויטון שבאילינוי, ארצות הברית, מוקדש לעבודתם של שבעה סופרים בריטים, כולל ארבעה מחברי האינקלינגס (ג'.ר.ר. טולקין, ק.ס. לואיס, צ'ארלס ויליאמס ואואן ברפילד) ואת דורותי סיירס. האוסף של המרכז כולל מכתבים, כתבי יד, קלטות אודיו ווידאו, תמונות, יצירות אמנות ועוד.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Carpenter, Humphrey (1979). The Inklings: C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien, Charles Williams and Their Friends.
  • Duriez, Colin; Porter, David (2001). The Inklings Handbook: The Lives, Thought and Writings of C.S. Lewis, J.R.R. Tolkien, Charles Williams, Owen Barfield, and Their Friends.
  • Duriez, Colin (2003). Tolkien and C.S. Lewis: The Gift of Friendship.
  • Glyer, Diana (2006). The Company They Keep: C. S. Lewis and J. R. R. Tolkien as Writers in Community.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נמצא בכרך התשיעי של ההיסטוריה של הארץ התיכונה (אנ'), "מפלתו של סאורון" (Sauron Defeated).
  2. ^ חדרי הקולג' שלו היו בקולג' מגדלן, אחד מ-39 הקולג'ים הקיימים באוניברסיטת אוקספורד.