אלכסיי פטרוביץ', הצארביץ' של רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסיי פטרוביץ', הצארביץ' של רוסיה
Алексей Петрович Романов
אלכסיי פטרוביץ', הצארביץ' של רוסיה
אלכסיי פטרוביץ', הצארביץ' של רוסיה
לידה 28 בפברואר 1690
מוסקבה, רוסיה הצארית רוסיה הצאריתרוסיה הצארית
פטירה 7 ביולי 1718 (בגיל 28)
מבצר פטרופבלובסקיה, סנקט פטרבורג, רוסיה הצארית האימפריה הרוסיתהאימפריה הרוסית
שם מלא אלכסיי פטרוביץ' רומנוב
מדינה רוסיה
מקום קבורה קתדרלת פטרופבלובסקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג שרלוטה כריסטינה, נסיכת בראונשווייג-לינבורג
שושלת בית רומנוב
תואר הצארביץ' של רוסיה
אב פיוטר הגדול עריכת הנתון בוויקינתונים
אם יבדוקיה לופוחינה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים נטליה אלכסייבנה, הנסיכה הגדולה של רוסיה
פיוטר השני, קיסר רוסיה
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסיי רומנוברוסית: Алексей Петрович Романов‏; 28 בפברואר 1690 - 7 ביולי 1718) היה נסיך רוסי, בן ויורש העצר של פיוטר הגדול. נפטר במעצר.

פטר הגדול חוקר את אלכסיי פטרוביץ׳ בפטרהוף, ציור של ניקולאי גה, 1871, גלריית טרטיאקוב, מוסקבה

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסיי נולד ב-28 בפברואר 1690 במוסקבה לפיוטר הגדול ולאשתו הראשונה, יבדוקיה לופוחינה. ילדותו הושפעה מהיחסים הרעים בין אימו לבין אביו. קיבל חינוך ממורים שהובאו מחוץ לרוסיה. הוא היה תחת השפעתם של בויארים ואנשי הכנסייה שהתנגדו לרפורמות של אביו. בשנת 1703 קיבל הוראה להצטרף לצבא שלחם במלחמת הצפון הגדולה. בשנת 1704 השתתף בכיבוש נרבה. בתקופה זו היחסים בין הבן לאב השתפרו, למרות שבאופן כללי לא הייתה ביניהם קרבה יתרה. בשנת 1708 נשלח לסמולנסק ולאחר מכן למוסקבה במטרה להיות אחראי על חיזוק הביצורים בעקבות צפי למתקפה שוודית. בשנת 1709 נסע לדרזדן להמשך לימודים. עם סיום הלימודים התחתן אלכסיי עם שרלוטה כריסטינה מבראונשווייג-וולפנביטל, בתם של לודוויג רודולף, דוכס בראונשווייג-לינבורג וכריסטינה לואיזה, נסיכת אטינגן-אטינגן. הנישואים נערכו בניגוד לרצונו ובהתאם לדרישת פיוטר הגדול. אשתו הייתה בת למשפחה בעלת קשרים ענפים, אחותה הייתה נשואה לקרל השישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה והנציג הבכיר של משפחת הבסבורג רבת ההשפעה. החתונה התקיימה בטורגאו באוקטובר 1711. בהתאם לתנאי החוזה, שרלוטה עצמה הורשתה להישאר פרוטסטנטית אך ילדיה היו צריכים להחזיק בנצרות אורתודוקסית. הנישואים לא היו מוצלחים מההתחלה. אלכסיי לא התייחס לאשתו באירועים רשמיים. חודש אחרי החתונה הוא החל בטיפול בהסדרת אספקה לכוחות הרוסים שהיו בפולין ובמשך כשנה חי בנפרד מאשתו. מנישואים אלו נולדו שני ילדים - נטליה ופיוטר. שרלוטה נפטרה במהלך לידת הבן.

פרשת הבריחה וחזרה לרוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר פטירת אשתו, הוא קיבל מכתב מפיוטר הגדול ובו אביו דרש ממנו להקדיש יותר זמן לענייני המדינה. בתגובה ביקש אלכסיי מאביו רשות להתנזר. באוגוסט 1716 דרש ממנו פיוטר הגדול להצטרף לחצרו ולצבא ללא דיחוי במידה והוא אכן רוצה להישאר יורש העצר. בתגובה, ברחו אלכסיי ופילגשו לווינה וביקשו הגנה מגיסו של אלכסיי, הקיסר קרל השישי. לאחר תקופה קצרה הם עזבו לנאפולי. ככל הנראה, התכוון אלכסיי להישאר מחוץ לרוסיה עד לפטירת פיוטר הגדול שהיה חולה.

פיוטר הגדול זעם ושלח את פיוטר טולסטוי לווינה. פיוטר טולסטוי הגיע אל הנסיך אלכסיי בנאפולי אך לא הצליח לשכנע אותו לחזור לרוסיה. בסופו של דבר, לאחר מסע הפחדות ושכנועים הסכים אלכסיי לחזור.

בפברואר 1718 בוטל תוארו של אלכסיי כיורש העצר בשל התנהגותו מחוץ לרוסיה. הובטחה לו חנינה, במידה ויגלה את כל האמת על מעשיו והשתלשלות העניינים. בעדותו, אלכסיי ניסה להפיל את על סביבתו ומקורביו אכן נענשו והוצאו להורג, אך הדבר לא הציל את הנסיך. פילגשו, חשפה תחת עינויים בעדותה חשפה את שקריו וסיפרה שהיה מוכן להסתייע בצבא זר לצורך תפיסת השלטון ברוסיה. בפגישה פנים מול פנים אלכסיי הודה שעדותה נכונה. ייתכן שחשש גם הוא מעינויים, כך שאין ביטחון שהעדות נכונה. יחד עם זאת, קיימות עדויות נוספות (למשל מכתבים שנמצאו בארכיון בווינה) שמאששות שהיו מגעים בין הנסיך לבין הממשל בווינה. על סמך העדויות הנסיך נשפט ובהתאם להחלטת בית המשפט נגזר עליו עונש מוות, למרות ההבטחות לחנינה.

הנסיך אלכסיי נפטר במבצר פטרופבלובסקיה ב-26 ביוני 1718. לפי הגרסה הרשמית הוא נפטר מבעיות לב, אך עדויות מהמאה ה-19, חשפו כי הנסיך עבר עינויים, וייתכן שאלה הביאו למותו. קיימת גם סברה שהוא הוצא להורג בחשאי בהתאם לפקודת פיוטר הגדול, אך אין לה סימוכין.

הוא נטמן בקתדרלה במבצר פטרופבלובסקיה. במהלך שלטונו של פיוטר השני בוטלו כל ההאשמות נגדו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]