אלתית אטלנטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאלתית אטלנטית
אלתית אטלנטית
אלתית אטלנטית
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: סלמונאים
משפחה: סלמוניים
סוג: סלמו
מין: אלתית אטלנטית
שם מדעי
Salmo salar
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אלתית אטלנטית בנורווגיה

אלתית אטלנטית, סַלְמוֹן לָכִיס[2] או סלמון אטלנטי (שם מדעי: Salmo salar) היא מין דג מאכל נפוץ ממשפחת הסלמוניים. הדג חי במימי צפון האוקיינוס האטלנטי ומכאן שמו. הצעירים חיים בנהרות ואגמים בצעירותם ונודדים אל הים בבגרות, אך חוזרים כדי להתרבות. האלתית הופץ בידי האדם גם לצפון האוקיינוס השקט ולניו זילנד.

דג זה מגיע בגיל שנתיים לאורך 71–76 ס"מ ולמשקל 3.6–5.4 ק"ג בבגרות, אך הפרט הכבד ביותר שנמדד שקל 49.4 ק"ג, והפרט הארוך ביותר הגיע לאורך 160 ס"מ. אלתית זו היא אחת מהגדולים בבני הסוג.

צבעה של האלתית כסוף-כחול, ראשה וזנבה שחורים ועם כתמים שחורים לאורך פלג גופה העליון. הצעירים זהובים עם פיות לבנים והם מנומרים בכתמים שחורים וורודים. לאלתית זו הלסת אינה מתארכת בבגרות והיא בעלת שיניים בולטות.

הדג חי במימי האוקיינוס האטלנטי ומתרבה בנהרות ואגמים באירופה ובמזרח אמריקה הצפונית. לאחר 4 שנים בים הם מתחילים לחזור. הם עוקבים אחרי ריח הנהר שלהם וכך מגיעים אליו בנדידה על זרמי הים. כשהם מגיעים הם צריכים לקפוץ במעלה מפלים גבוהים לעבר הנהרות. לאחר ציד אינטנסיבי ופגיעה בבית גידולו של הדג במשך המאה ה-20, הוא נעלם מנהרות רבים בהם הוא חי ולא חזר אליהם.

הדג צד יצורים קטנים יותר לפי גודלו. בצעירותו הוא ניזון רק מפלנקטון ויצורי מים קטנים ובהמשך צד דגים קטנים וחרקי מים שונים. כאשר הוא חוזר לים הוא ניזון מחסילונים, דיונונים, שטצדאים, צלופחוליים ודגי הרינג ואף מביצי סלמונים אחרים. הדג בתורו מושך טורפים כמו טורפים ימיים, ישנן גרינלנדי, תריסניות, לשונון, בקלה וכמה דולפינים.

האדם צד את האלתית האטלנטית בכמויות מסחריות עד שהוא הגיע לסכנת הכחדה במאה ה-20. היום הדג התאושש מהכחדה, אך עדיין ישנם הגבלות על הדיג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלתית אטלנטית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]