אמפיטריאון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמפיטריאון
Αμφιτρύωνας
תרבות מיתולוגיה יוונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים תבאי עריכת הנתון בוויקינתונים
אב אלקאיוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים Perimede עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אלקמנה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים איפיקלס, Laonome עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

במיתולוגיה היוונית, אמפיטריאוןיוונית: Ἀμφιτρύων) הוא בעלה של אלקמנה, בתו של אלקטריאון מלך מיקנה.

זאוס התחזה לאמפיטריאון ובגד באשתו הרה עם אלקמנה. מאוחר יותר באותו היום כאשר חזר אמפיטריאון מהמלחמה, שכב גם הוא עם אלקמנה וכך נולדו לה תאומים, האחד, הרקולס, בנו של זאוס, והשני, איפיקלס, בנו של אמפיטריאון. שמו של הרקולס ניתן לו כלעג לאשתו של זאוס, הרה, על כך שהוא הילד של בעלה שבגד בה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האל יופיטר (זאוס) מתאהב באלקמנה, אשתו של אמפיטריאון, מלך תבאי. כאשר אמפיטריאון יוצא למלחמה נגד הטלבואים, יופיטר לובש את דמותו, נכנס לביתם, אוכל, מדבר ושוכב עם אלקמנה שבטוחה שזה בעלה שחזר מהמלחמה. יופיטר מאריך את הלילה כדי שיהיה לו כמה שיותר זמן להיות איתה. כל הזמן הזה מרקוריוס, בנו של יופיטר, עומד על המשמר מחוץ לבית, מחופש לסוסיא, עבדו של אמפיטריאון. כשסוסיא חוזר הוא מגלה שיש מחוץ לביתו אדם שנראה בדיוק כמוהו, שבתחבולות משכנע אותו שהוא לא סוסיא ומבריח אותו משם. אמפיטריאון מאשים את אלקמנה בבגידה. יופיטר (מחופש לאמפיטריאון) אומר לאלקמנה שהוא צריך לחזור לפני שהצבא ישים לב להיעדרו, והוא נותן לה גביע זהב והולך. בשובו הביתה לאחר ניצחונו במלחמה, אמפיטריאון האמיתי שומע מסוסיא שכשחזר הביתה הוא ראה עוד סוסיא עומד ליד הדלת ואמפיטריאון לא מאמין לו. כשהם מגיעים הביתה, אלקמנה חושבת שהוא לועג לה, כי לפני רגע הוא אמר לה שהוא צריך ללכת ועכשיו פתאום הוא חוזר. הם רבים, היא מראה לו את הגביע כהוכחה לכך שהוא היה בבית בלילה והוא מאשים אותה בבגידה. אלקמנה יולדת שני בנים בלידה אחת, אחד של אמפיטריאון ואחד של יופיטר. האחד, הרקולס, בנו של זאוס, והשני, איפיקלס(אנ'), בנו של אמפיטריאון. שמו של הרקולס ניתן לו כלעג לאשתו של יופיטר (יונו/הרה) על כך שהוא הילד של בעלה שבגד בה. יופיטר משמיע את קולו מהשמיים בליווי רעמים ומודה במעשיו.

על פי סיפור נוסף במיתולוגיה, שישה מצאצאיו של מסטור, אחיו של אלקטריאון, חמיו של אמפיטריאון, הגיעו למיקנה כדי לתבוע את חלקם בממלכה. כאשר אלקטריאון סירב לדרישתם, הם הניסו את עדרו. התפתח מאבק בינם ובין בניו של אלקטריאון, ובסופו נותר בחיים רק אדם אחד מכל צד. אוורס, שנותר בחיים, מכר את העדר לאמפיטריאון, וזה החזיר את העדר לאלקטריאון, אך בטעות הרג את אלקטריאון כאשר זרק את אלתו לעבר אחת הפרות. אחיו של אלקטריאון מלך במקומו, האשים את אמפיטריאון ברצח והגלה אותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמפיטריאון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.