אסטריקס (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסטריקס
Astérix
שם ספר אסטריקס
הופעה ראשונה אסטריקס הגאלי
יוצרים רנה גוסיני ואלבר אודרזו
גילום הדמות כריסטיאן קלוויאר, קלוביס קורניאק, Olaf Wijnants, רוג'ר קארל, Édouard Baer עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מין זכר
מקצוע לוחם
נטייה טוב
מומחיות טקטיקה ותחבולנות
סגנון לחימה תגרות ידיים, אגרוף וסיוף בחרב קצרה
אזרחות גאלי
דמויות קשורות
משפחה אטארקס (דודן)
חברים אובליקס, מבריקס ואשפיקס
אויבים יוליוס קיסר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסטריקסצרפתית: Astérix, בתרגום לאנגלית: Asterix) הוא גיבור סדרת ספרי הקומיקס "אסטריקס", שיצרו הסופר רנה גוסיני והמאייר אלבר אודרזו. אסטריקס הופיע לראשונה בשנת 1959 במגזין "פילוט" הצרפתי.

אסטריקס הוא לוחם גאלי אמיץ, ממולח ורב-תושייה שנוטה להתנדב באומץ לכל הרפתקה.

על פי סקר של חברת סטטיסטה (אנ'), אסטריקס הוא דמות הקומיקס הפופולרית ביותר בצרפת, נכון לשנת 2022.[1]

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שאסטריקס יועד להיות בעל כוחות על אנושיים (כתוצאה משתיית שיקוי הפלא), רצה אודרזו לצייר אותו בסגנון גיבורי-העל המקובל; גבוה, שרירי ומרשים. גוסיני, לעומת זאת, העדיף שאסטריקס יהיה אנטי - גיבור וייעזר בעיקר בתושייה ובתחבולנות. כפשרה הם יצרו את חברו הטוב ביותר של אסטריקס, אובליקס, שהוא גדל גוף ובעל כוח על אנושי באופן קבוע.[2][3]

מקור שמו של אסטריקס הוא משחק מילים על המילה "כוכבית", שבצרפתית נהגית כ"אסטריסק" (astérisque).[4] גוסיני גם ציין שזהו יתרון שהשם מתחיל באות A, משום שהוא יופיע תמיד בין הראשונים (בסידור אלפביתי).

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסטריקס נולד בשנת 85 לפני הספירה, בכפר גאלי חסר שם בארמוריקה, לאביו אסטרונומיקס ואמו פרלין.

כבר בילדותו היה אסטריקס חברו הטוב ביותר של אובליקס, שבשל ביישנותו לא היה מקובל בחברה. גם בבגרותם השניים נשארו חברים קרובים.

בזמן שהעלילה מתרחשת אסטריקס הוא כבן 35, צייד ולוחם, ועדיין גר באותו כפר חסר שם - שכעת הוא הכפר הגאלי היחיד שעדיין לא נכבש על ידי הצבא הרומי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כובעו של אסטריקס

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסטריקס הוא אדם נמוך וקטן גוף. הוא חובש קסדה מקושטת בכנפיים, שאותה הוא מסיר רק כאשר הוא אוכל או ישן.[5] אסטריקס לובש חולצה שחורה עם חגורה ירוקה ועליה נדן צהוב שבתוכו חרב קצרה, שבה כמעט אינו משתמש. אסטריקס לובש מכנסיים אדומים ונועל נעליים חומות. שערו ושפמו של אסטריקס הם בלונדינים אך גבותיו שחורות.

דמותו של אסטריקס על קיר בסנט טרוידן, בלגיה

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסטריקס הוא לוחם אמיץ, ממולח ורב-תושייה. הוא חכם וערמומי ותמיד מוכן להתנדב לכל משימה, כולל למסעות רחוקים ברחבי העולם. הוא מצליח להיחלץ מכל צרה בעזרת כושר האלתור שלו, תושייתו ואומץ ליבו. הוא נאמן מאוד ואוהב את חבריו.

עם זאת, אסטריקס הוא מעט כעסן וחסר סבלנות, ומתקשה להודות שטעה או לקבל את דעתם של אנשים אחרים. הוא רב עם אובליקס לעיתים קרובות, אך בדרך כלל הם משלימים במהירות.

מערכות יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברו הטוב ביותר של אסטריקס הוא אובליקס, והשניים כמעט אינם נפרדים. אסטריקס מעריך מאוד את אשפיקס, כהן העץ של הכפר, ומתייעץ איתו לעיתים קרובות. הוא מכבד את דגוליקס, ראש הכפר, אך לא מהסס להביע את דעתו בפניו. אסטריקס גם מיודד עם מבריקס, כלבו של אובליקס, אך לעיתים הוא מסרב לקחת אותו למסעות, כי לדעתו הוא "קטן מדי".

אסטריקס הוא למעשה האסטרטג של הכפר והמוח מאחורי ההתרחשויות. הוא מנותק מעט משאר בני הכפר; הוא כמעט ולא משתתף בקטטות התכופות בכפר, ולא נסחף אחרי שאר התושבים.[6] הוא מעין משקיף מהצד, שבדרך כלל נותן זווית מבט מחויכת על חייהם של שאר בני הכפר. לעיתים הם מרגיזים אותו בטיפשותם, אך בדרך כלל הוא מקבל זאת ברוח טובה. הוא מחבב אותם ונאמן להם מאוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Favorite comic book character France 2022, Statista (באנגלית)
  2. ^ האתר הרשמי של אסטריקס (באנגלית)
  3. ^ Peter kessler, The complete guide to Asretix, עמ' 16-17
  4. ^ גל ונטורה, עושים צחוק: קומיקס רב-גילאי בספרי אסטריקס של גוסיני ואודרזו, היסטוריה ותאוריה
  5. ^ אסטריקס מגלה את אמריקה
  6. ^ לדוגמה, בספר אסטריקס באחוזת האלים או אסטריקס והסכסכן מרומא.