אפמריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספֵירת ניווט - מעין גלובוס המציג גרמי שמיים
דף שער של מגזין ἐφημερίς, שיצא בווינה בשנת 1792

אֶפֶמֶרִיס[1]אנגלית: Ephemeris וברבים Ephemerides, ביוונית: ἐφημερίς, משמעו בלטינית "יומן" או "לוח שנה") הוא מושג באסטרונומיה המגדיר מיקום בשמיים של גרם שמים או לוויין עבור זמן נתון מסוים (או טווח של זמנים).

במאות קודמות לעידן הטכנולוגי היו יוצאות טבלאות מודפסות של ערכי מיקום, במרווחים קבועים של תאריך ושעה. אפמריס מודרני בדרך כלל מחושב אד-הוק על ידי מודל מתמטי המדמה את תנועת גרמי השמיים או הלוויינים המחושבים ומודל מתמטי של כדור הארץ ותנועתו. אף על פי שחישוב זה היה אחד השימושים הראשונים של מחשבים, אפילו בימינו עדיין יוצאות טבלאות אפמריס מודפסות שכן הן שימושיות כאשר מחשב היודע לחשב אפמריס כזה אינו קיים או תקול.

אפמריס מודרני[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרמי שמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור שימושים מודרניים, אפמריס ממומש על ידי תכנה, מייצר מיקומים של כוכבי לכת, הלוויינים שלהם, אסטרואידים, כוכבי שביט עבור כל זמן נתון.

אפמריס אופייני כזה יכול לכסות תקופה של כמה מאות שנים בעבר ובעתיד. זה העתידי ניתן לחישוב עקב מודלים מתמטיים מודרניים מדויקים יחסית של גרמי שמיים ואופי תנועתם. יחד עם זאת, ישנם תופעות עצמאיות אשר אינן מקבלות מענה מתאים בחישובי אפמריס. גורמי אי הוודאות המשמעותיים ביותר במיקומי גרמי שמיים, נובעים מפרטורבציות של מספר אסטרואידים אשר חסר מידע מדויק בנוגע מסלולם והמסה שלהם, וכתוצאה מכך השגיאה בחישוב ההשפעה שלהם על המערכת. מדי כמה שנים צריכה מעבדת הסילון של NASA ‏(JPL) לפרסם נתוני אפמריס מעודכנים עם תיקונים שחושבו לאחר שילוב מידע ממדידות חדשות.

אפמריס של מערכת השמש חיוני לנווט חלליות ולתצפיות חקר חלל על כוכבים, ירחיהם, וגלקסיות.

GNSS[עריכת קוד מקור | עריכה]

לווייני מערכות GNSS, כגון GPS, משדרים אפמריס אלקטרוני המכיל נתוני מסלול בו משתמשים המקלטים. אפמריס של מערכת GPS תקף ברמת דיוק סבירה למשך כ-2 שעות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפמריס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניקוד אפשרי אחר הוא אֵפֵמֵרִיס
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החלל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.