אקלים מונסון טרופי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  אקלים מונסוני טרופי (Am)

אזור אקלים מונסון טרופי הוא סוג של אקלים המוגדר על ידי הקלימטולוג הגרמני, ולדימיר קפן ב'שיטת קפן לסיווג אקלימים' כסוג של 'אקלים טרופי' והוא מסומן באות (Am). האקלים מונסון הוא הנדיר ביותר מבין סוגי האקלים הטרופי. באקלים זה יש ממוצע חודשי טמפרטורות מעל C°‏ 18 בכל חודשי השנה. אקלים מונסון טרופי הוא האקלים המפריד בין האקלים משווני טרופי (Af) לבין האקלים הסוואני הטרופי (Aw/As).

בניגוד לאקלים המשווני (Af), שהמשקעים יורדים בכל השנה, האקלים המונסוני (Am), לעומת זאת, מאופיין בעונות רטובות ויבשות, הנובעות משינוי עונתי ברוחות, כך שעיקר המשקעים יורדים בקיץ (אמצע יוני עד ספטמבר) בצורה גדולה, ובמקרים מסוימים יכול להגיע ל־1000 מ"מ לחודש. בנוסף הוא מתאפיין בחודש אחד שהוא היבש ביותר (בסוף החורף, ומתרחש כמעט תמיד בסביבות היום הקצר ביותר בשנה), עם פחות מ־60 מ"מ של משקעים, אך יותר מ־125 מכלל המשקעים השנתי. (שלא כמו באקלים סוואנה טרופי). בנוסף, אקלים מונסון טרופי נוטה לראות פחות שינויים קיצוניים בטמפרטורות במהלך השנה מאשר אקלים סוואנה טרופי.

גורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האקלים מושפע מרוחות מונסון שמשנות כיוון בהתאם לעונות השנה, מצב נוסף שבו נוצר אקלים מסוג זה הוא, כאשר רוחות מזרחיות גורמות למספיק ממטרים בזמן חודשי "החורף" על מנת למנוע מהאקלים להפוך לאקלים טרופי של עונה רטובה ועונה יבשה. זהו המקרה למשל בג'קרטה שבאינדונזיה וכן בנסאו, בירת איי הבהאמה.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סערת מונסון טרופי מעל העיר בידהנגר שבהודו.
נוף מסן חואן, פוארטו ריקו.

אקלים מונסון טרופי מצויים בעיקר בדרום ומרכז אמריקה. עם זאת, הוא נמצא גם באזורים של דרום אסיה, דרום מזרח אסיה, אפריקה (בפרט במערב ובמרכז אפריקה), באיים הקאריביים, וצפון אמריקה.   

ערים בולטות עם אקלים מונסון טרופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקלים מונסון טרופי בוויקישיתוף