ארמון קיו

ארמון קיו
הארמון בתקופת מלכותו של ג'ורג' השלישי
הארמון בתקופת מלכותו של ג'ורג' השלישי
מידע כללי
סוג בית מגורים שהוסב למוזיאון, ארמון, מוזיאון עצמאי עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת גני קיו עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום לונדון
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים בית וינדזור עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1631
תאריך פתיחה רשמי 1631 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ג'יימס ויאט עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי מנייריזם עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 51°29′02″N 0°17′42″W / 51.4838°N 0.295056°W / 51.4838; -0.295056
www.hrp.org.uk/kew-palace/
(למפת לונדון רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הארמון בשנת 1735. באותה עת היה המבנה מכונה "הבית ההולנדי" ("Dutch House") בשל הגמלונים שעליו.

ארמון קיואנגלית: Kew Palace) ממוקם באזור קיו ברובע ריצ'מונד שעל התמזה שבמערב העיר לונדון בירת הממלכה המאוחדת. השם "ארמון קיו" שימש על מנת לתאר מספר מבנים שהיו באתר, וכיום משמש לתאר מבנה שכונה בעבר "הבית ההולנדי" ולאחר מכן "קוטג' המלכה שארלוט".

ארמון קיו הישן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה הראשון שנשא את השם "ארמון קיו" נבנה בשנת 1631 על ידי סמיואל פורטריי. המבנה היה שייך בעת למשפחת קאפל, והועבר לבעלותו של סאמיול מולינוקס, מזכירו של המלך ג'ורג' השני.

בנו של המלך ג'ורג' השני, פרדריק, נסיך ויילס שכר את המבנה על מנת שישמש כאתר נופש, וסביבו נבנו גנים על ידי האדריכל ויליאם צ'יימברס (לימים, גני קיו).

ארמון המלך ג'ורג' השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה שניצב במקומו של ארמון קיו הישן תוכנן על ידי המלך ג'ורג' השלישי והאדריכל ג'יימס וייאט. עבודות הבנייה החלו בשנת 1802 בסגנון גותי, אולם לאחר טירופו של המלך ג'ורג' ו"כליאתו" בטירת וינדזור סירבה רעייתו של המלך ג'ורג', המלכה שארלוט להתגורר במבנה. בשנת 1828 נהרס המבנה הבלתי גמור על ידי המלך ג'ורג' הרביעי.

ארמון המלכה שארלוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדריק, נסיך ויילס ואחיותיו. ציור משנת 1733 בו מנגנים בני משפחת המלוכה בגן שלפני הבית ההולנדי בקיו, לימים, ארמון קיו. הציור מוצג כיום בגלריה הלאומית.

המבנה הניצב כיום בגני קיו, והידוע בשם "ארמון קיו" היה בית אחוזה שהוקם בסמוך לארמון הישן. המבנה הוקם בשנת 1663 על ידי סוחר הולנדי וכונה לאחר הקמתו "הבית ההולנדי" (באנגלית: Dutch House) בשל גמלוניו. המבנה נרכש על ידי סר ריצ'רד לווט, סוחר עשיר והלורד ראש העיר של לונדון, ובשנת 1734 הוחכר לבית המלוכה. חכירה זו נועדה להיות קצרת ימים, עד שיבנה ארמון חדש.

בשנת 1735 התבקש האדריכל ויליאם קנט לתכנן ארמון בסגנון פלדיאני עבור קיו - מבנה שאמור היה להיבנות במקום בו ניצב הבית ההולנדי, אולם המבנה לא הוקם.

בשנת 1781 רכש המלך למלך ג'ורג' השלישי את המבנה, במטרה להתגורר בו זמן קצר עד שיבנה ארמון חדש בסגנון גותי (לעיל), אולם בשל טירופו של המלך ופרישתו החליט הפרלמנט הבריטי שלא להקים את הארמון, ורעייתו של ג'ורג' השלישי התגוררה בבית ההולנדי עד מותה ב-17 בנובמבר 1818.

בשנת 1837 עם המלכתה של המלכה ויקטוריה, היא העניקה את גני הארמון לציבור הבריטי, אולם שמרה על בעלותה במבנה, על מנת שישמש אותה כבית קיץ. המבנה כונה באותה עת "קוטג' המלכה". ויקטוריה לא ביקרה במבנה ובשנת 1887, בשנת היובל למלכותה, העניקה גם את המבנה לציבור הבריטי.

הארמון כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארמון קיו, עם סיום עבודת השיקום בשנת 2006.

כיום הארמון מהווה חלק מגני קיו, ובמסגרת הגנים בוצעה עבודת שחזור נרחבת למבנה, שהחלה בשנת 1996 והסתיימה בשנת 2006. במסגרת עבודות שיקום אלה הוחלפו חיפויי הקיר של המבנה בשטחי קיר בסגנון אופייני שנארגו על ידי איאן דייל מסקוטלנד. כמו כן נבנתה מעלית באגף המערבי של המבנה, על מנת לאפשר גישה לנכים לקומות העליונות של המבנה, במקום בו עמדו קודם לכן חדרי שירותים בשלוש קומות המבנה. ב-21 באפריל 2006 נערכה במבנה ארוחת ערב ביוזמת צ'ארלס, נסיך ויילס לרגל יום הולדתה ה-80 של המלכה אליזבת השנייה. בחודש מאי 2006 נפתח המבנה לציבור לראשונה מאז החלו עבודות השיקום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארמון קיו בוויקישיתוף