ארתור דנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארתור פיליפ דנט
Arthur Philip Dent
ארתור דנט מגולם על ידי סיימון ג'ונס בסדרת הטלוויזיה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
ארתור דנט מגולם על ידי סיימון ג'ונס בסדרת הטלוויזיה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
שם ספר מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
שם סרט מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
תוכנית טלוויזיה מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
הופעה ראשונה Fit the First
הופעה אחרונה ועוד משהו...
יוצרים דאגלס אדמס
גילום הדמות סיימון ג'ונס (בגרסאות הרדיו, התקליט והטלוויזיה)
כריס לנגהם (בהצגות)
מרטין פרימןסרט)
מידע
תאריך לידה המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע נוסע, הכנת מזון
כלי נשק דג בבל, מגבת, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy עריכת הנתון בוויקינתונים
חבר בקבוצה פורד
אזרחות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה אקראית (בת)
חברים פורד פרפקט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארתור פיליפ דנטאנגלית: Arthur Philip Dent) הוא דמות בדיונית והפרוטגוניסט הראשי של סדרת הספרים "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה".

בגרסאות הרדיו, התקליט והטלוויזיה של הסדרה גילם סיימון ג'ונס את ארתור. בהצגה משנת 1979 גילם אותו כריס לנגהם. בסרט גילם אותו מרטין פרימן.

עלילה לאורך הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר הראשון בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מדריך הטרמפיסט לגלקסיה

בתחילת הסדרה, פורד פרפקט מציל את ארתור מהרס כדור הארץ על ידי הווגונים, בכך שהוא לוקח טרמפ בחללית הווגונים. כעבור זמן מה הם מושלכים מהחללית, אך אז הם נלקחים באופן בלתי סביר על ידי החללית ליבת הזהב, בתוכה נמצאים טריליאן, זאפוד ביבלברוקס ומרווין. כשהם מגיעים לכוכב הלכת מגרתיאה, בו חושבה התשובה לחיים, היקום וכל השאר, פורד, זאפוד וטריליאן יוצאים אך ארתור נשאר עם מרווין כדי להשגיח על החללית. כעבור זמן מה הוא יוצא משם, ופוגש תושב בשם סְלַרְטִיבַּרְטְפַסְט. סלרטיברטפסט מספר לו על היווצרותו של כדור הארץ. ארתור חובר אל זאפוד, טריליאן ופורד, ומגלה שעכברים שהובאו מכדור הארץ בתמימותה של טריליאן, היו הישויות האדירות שבנו את המחשב שחישב את התשובה לחיים, היקום וכל השאר. הם דרשו את מוחו, אך הוא, זאפוד, טריליאן ופורד בורחים לליבת הזהב בחזרה.

בספר השני בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המסעדה שבסוף היקום

ארתור, זאפוד, טריליאן, פורד ומרווין עוזבים את מגרתיאה והחבורה טסה לעתיד (אך משאירה את מרווין בהווה), למסעדה שבסוף היקום, בזמן שבו היקום נהרס. הם מוצאים את מרווין, שאותו השאירו בהווה. הם חוטפים חללית וחוזרים להווה, אך פורד וארתור ניתקים מהחבורה, ומוצאים את עצמם בחללית של מהגרים. הם טסים לעבר, לכדור הארץ הקדום. ארתור מנסה לגלות את השאלה לחיים, היקום וכל השאר, ומוצא "מה תקבל אם תכפיל שש בתשע?".

בספר השלישי בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – החיים, היקום וכל השאר

ארתור ופורד נפגשים בכדור הארץ הפרה היסטורי, ולפתע מבחינים בספה חוצת ממדים, רודפים אחריה, ולבסוף מגיעים איתה למגרש הקריקט לורדס, יומיים לפני השמדת כדור הארץ. במהלך המשחק, מופיעה חללית, בה יש רובוטים לבנים מכוכב הלכת "קריקיט". תוך כדי טבח בצופים, הרובוטים חוטפים את צנצנת האפר של שער כלשהו. כעבור זמן מה, סלארטיברטפאסט מגיע ומספר לארתור ופורד על כוכב קריקיט, ושעליהם למצוא עמודי פרספקס, פלדה ועץ המחוברים בפרסת כסף ופרסת זהב על מנת שהרובוטים לא ימצאו אותם, על מנת שלא ירכיבו איתם מפתח כדי שלא יוכלו לפתוח מעטפת שבתוכה כלואים תושבי כוכב הלכת "קריקיט".

ארתור מופיע לפתע במקדש על הר, שם הוא פוגש את אגרג'אג. אגרג'אג טוען כי ארתור הרגו בכל אחד מגלגוליו. ארתור בורח, אך כשרץ על מדרון ההר נופל, ותוך כדי הנפילה הוא מגלה את יכולתו לעוף.

הוא מגיע לבית ובתוכו מסיבה, שם פגש גם את פורד וסלארטיברטפאסט. הם מוצאים את חמשת החלקים שעליהם למצוא, אך הם לא הספיקו להגיע אליהם והרובוטים כבר מצאו אותם. טריליאן מצטרפת לארתור, פורד וסלארטיברטפאסט והם עולים על ספינתו של סלארטיברטפאסט. כעת הם מנסים למנוע מהרובוטים (אך לא מצליחים), שלהם את כל חמשת החלקים, להגיע לאסטרואיד ולהכניס אליו את המפתח שמורכב מחלקים אלו, כדי לפתוח את המעטפת שבתוכה כלואים תושבי קריקיט, אך לבסוף הם מגלים שלתושבים כבר אין חשק להשמיד את היקום. כעבור זמן מה תוכנית השמדת היקום נמשכת, ולרובוטים ניתנת הוראה לחבוט בפצצה כדי שתתפוצץ אך אינה מתפוצצת. כשהם חוזרים למגרש הקריקט, ארתור רוצה לזרוק כדור קריקט. לפתע הוא מבין שהכדור הוא הפצצה שהייתה אמורה להשמיד את היקום, וזורקה בטעות לעבר רובוט קריקיטי. דעתו מוסחת והוא מתחיל לעוף, ואז הורס את הרובוט, וכך הפצצה אינה מתפוצצת.

בספר הרביעי בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – היו שלום ותודה על הדגים

ארתור חוזר לכדור הארץ, אשר משום מה עדיין קיים. הוא נוסע בטרמפ לביתו של ראסל, אשר מסיע גם את פנצ'רץ', אחותו, לביתה. ראסל מספר שפנצ'רץ' סובלת מהזיות, לאחר תאונה כלל-עולמית שבגללה התרחשה היסטריה המונית בעקבות ה"הזיה על חלליות צהובות". ארתור מגלה שכל הדולפינים נעלמו מכדור הארץ בגלל התאונה. ארתור חוזר לביתו, ומגלה שבזמן היעדרותו הצטבר המון דואר, ובין השאר קערה שעליה כתוב "היו שלום ותודה...". ארתור מצליח למצוא את פנצ'רץ', ופותח איתה בשיחה, אך היא עוזבת לפני שהוא לוקח ממנה את מספר הטלפון שלה. לבסוף הוא מצליח לאתר אותה שנית, ומוצא שיש ביניהם מספר דברים משותפים. פנצ'רץ' מספרת שמספר דקות לפני ההזיה על החלליות הצהובות, הייתה לה הארה איך להפוך את הכל לטוב יותר, אך לאחר מכן איבדה את הכרתה ואינה יכולה להיזכר שנית בהארה.

הם נוסעים ל"וונקו השפוי", כדי להבין לאן נעלמו הדולפינים. הוא אומר להם להקשיב לדברי הקערה שארתור מצא (ונמצאת גם אצל וונקו ופנצ'רץ'). הם עושים זאת, ואז הם שומעים הודעה קולית שהקליטו הדולפינים, לפיה הדולפינים עזבו את כדור הארץ לפני השמדתו לממדים מקבילים, ושלפני כן שיחזרו את כדור הארץ ההרוס. ארתור מספר לפנצ'רץ' על מסעותיו בחלל, ושניהם מחליטים לעזוב את כדור הארץ. כעבור זמן מה פורד פרפקט מגיע לכדור הארץ, ושלושתם מחליטים לעזוב את כדור הארץ בעזרת החללית שפורד השתמש בה. ארתור ופנצ'רץ' מגיעים לכוכב לכת, בו הם פוגשים את מרווין. מרווין קורא לשלושתם את המסר האחרון של אלוהים לברואיו: "מצטערים על התקלה".

בספר החמישי בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לא מזיק ברובו

עקב תאונה, ארתור מוצא את עצמו בממד אחר, בו כדור הארץ קיים כפלנטה בשם "מה עכשיו". הוא מנסה לשחזר את התאונה, על מנת לחזור לממד הרגיל, ובעקבות כך עף בחלל. הוא מתרסק בכוכב לכת בשם "למואלה" (אך ניצל מההתרסקות), ועד מהרה הופך לתפקיד נערץ של "איש הסנדוויצ'ים". כעבור זמן מה מגיעה טריליאן. טריליאן ילדה ילדה מתרומת זרע של ארתור דנט, לה היא קראה "אקראית". אקראית גדלה להיות ילדה בודדה, מופרעת וחשדנית, וטריליאן משאירה אותה ביחד עם ארתור. בהמשך הספר, ארתור מקבל חבילה מפורד ונמנע מלפתוח אותה, אך אקראית גונבת ופותחת אותה. בתוך החבילה יש גרסה חדשה של "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה": עוף רב ממדי. מדריך זה משתמש בשיטה הנקראת "הנדסת זמן מהופכת" - דהיינו סידור הדברים מהסוף להתחלה - וגורם לכך שברגע בו ינחת פורד בלמואלה, אקראית תכה בו באבן, תגנוב את ספינת החלל שלו ותטוס לכדור הארץ. ארתור ופורד עוזבים את למואלה על גבן של "חיות רגילות בתכלית", חיות שעוברות בין ממדים.

בהמשך הספר מגיעים ארתור, פורד, טריליאן ואקראית למועדון בכדור הארץ, שם אקראית יורה באקדח לעבר ארתור, אך ארתור מתכופף והכדור פוגע באיש שמאחוריו. לבסוף, כדור הארץ מושמד בכל הממדים, על ידי צבא חייזרים.

בספר השישי בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ועוד משהו...

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]