באטמוביל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבאטמוביל מהסרט "באטמן" של טים ברטון מ-1989.

באטמובילאנגלית: Batmobile) היא מכונית בדיונית אשר משמשת את באטמן ונוצרה במיוחד בשבילו, נראתה לראשונה בחוברת הקומיקס Detective Comics #27. לבאטמוביל היו מספר רב של עיצובים שנעו בין מכונית ספורט דמוית עטלף ועד לטנק.

בשנות ה-60 של המאה ה-20 הוצגה הבאטמוביל הראשונה במדיה המצולמת, כאשר נראתה כמכונית פורד רגילה ועליה סימנים מזהים כמכונית עטלף בסדרת הטלוויזיה של שנות ה-60. המכונית תוכננה כעשור לפני הסדרה, בשנת 1954, בעוד הסדרה שודרה בשנים 19661968. הבאטמוביל של הסדרה כללה פטנטים רבים בהם מסורים, לייזרים, רקטות, מחשב, טלפון, פצצות עשן ועוד.[1]

אחד העיצובים הפופולריים ביותר בקרב המעריצים הוא זו של הבאטמוביל (שהתבססה על שלדת Impala ומנוע של שברולט קורבט) מהסרט "באטמן" (1989) של הבמאי טים ברטון.[2] מכונית זו הייתה ממוגנת ירי וכללה פטנטים כגון שריון מתקפל, זוג מקלעים, רובה חבלים והפעלה בשלט רחוק. המכונית המשיכה גם לסרט באטמן חוזר וכללה עוד פטנטים כגון גליל מתכת היוצא מגחון הרכב ומאפשר לבאטמוביל לבצע סיבוב של 180 מעלות במקום. בסרט זה, אחרי שהפינגווין השתלט על הבאטמוביל וגרם למשטרה לרדוף אחריה, באטמן מצליח לבסוף לנטרל את שליטת הפינגווין אך כאשר הוא נמלט מהמשטרה דרך סימטה צרה, הוא נאלץ להפעיל מוד מצב חירום שהופך את הבאטמוביל למעין אופנוע רקטי אך בתהליך משיל חלקים ניכרים ממעטפת המכונית ומחייב בפועל את בנייתה מחדש.

בסרטי ההמשך של ג'ואל שומאכר מופיעות מכוניות באטמוביל חדשות:

  • ב"באטמן לנצח" לבאטמוביל שהוצג בסרט, היו שלושה ספויילרים, כשהספויילר שניצב בגג הרכב היה יכול להתפצל לשניים. כמו כן, היה לו בחזית כבל עם וו תפיסה שמאפשר לו לנסוע על קירות ולסובב את הגלגלים ב90 מעלות.
  • הבאטמוביל שהוצג ב"באטמן ורובין" היה בעל מכסה מנוע חצי שקוף עם אורות מסתובבים בתוכה. בסרט באטמן היה יכול לשלוט על האופנוע של רובין מרחוק באמצעותו.

ב"באטמן - הסדרה המצוירת" הבאטמוביל היא רכב מרוצים עתידני בצבע כחול כהה, שנקנה על ידי ברוס ויין מממציא ומכונאי שפשט את הרגל. הבאטמוביל מאורכת ומדוגמת בכנפוני עטלף מאחור וממוגנת נגד כדורים. לבאטמוביל פטנטים שונים שנועדו להגן עליה ולסייע לבאטמן בלוחמה בפשע. בעונות המאוחרות של הסדרה הוחלפה הבאטמוביל ברכב מרוצים שחור וקצר, אך שאינו ממוגן ירי. בסרט האנימציה "באטמן והארלי קווין" הוחזר הבאטמוביל הראשון של הסדרה.

ב"באטמן: הדור הבא" הוצג באטמוביל שהיה רכב רחף עתידני.

בסדרה "הבאטמן" הוצג באטמוביל בעל טכנולוגיה מתקדמת ובעל שני מקלעים שיוצאים משני צדדיו.

בסדרה "באטמן: האמיצים והנועזים" הוצג באטמוביל שיכול להשתנות למטוס ולרובוט קרב, וכמו כן הוצג הבאטמוביל שהופיע בקומיקס משנת 1941.

בשני הסרטים "באטמן מתחיל" (2005) ו"האביר האפל" (2008) הבאטמוביל מבוססת על רכב שטח צבאי כבד שנועד במקור למטרות סער וגישור. הבאטמוביל משוריינת וכוללת משגר רקטות לצד מערכת ניווט לווייני, מצב הסוואה ומגדש טורבו המאפשר זינוק באוויר. כדי ליצור את הבאטמוביל, נולאן, במאי הסרט, נעזר בתבנית החרטום של מטוס P-38 לייטנינג בשביל מנוע הסילון של הבאטמוביל. גוף הרכב נבנה במשך חודשיים מחומר פוליסטירן מבודד. החומר נוסה במהירויות גבוהות, והמודל הראשוני נכשל. או אז הורכב הרכב עם תוספת מנוע V-8 של שברולט, ציר משאית כתוספת לציר האחורי, צמיגים של רכב שטח ומערכת מתלים של מכוניות מרוץ. תהליך ההרכבה נמשך תשעה חודשים. ארבעה מודלים של הרכב הושלמו, והורכבו עליהם 65 פאנלים של חומר סיבי פחמן. שני דגמים מתוכם היו מיוחדים - הראשון נועד לצילומי התקריב של המדפים המתכווננים, והשני לצילומי הנעת הסילון של הרכב מעל גגות העיר (בעזרת שישה מיכלי פרופאן). עקב הראות המוגבלת מתוך הרכב, הורכבו מצלמות בתוך תא הנהג, ונדרשו לנהגים שישה חודשים כדי להתאמן בנהיגה. במהלך הסרט "האביר האפל" כאשר הבאטמוביל נפגע מרקטה נגד טנקים הוא מפעיל מצב חירום וגלגליו הקדמיים הופכים לאופנוע חמוש במקלעים וברובה חבלים שנשלט באמצעות כתפיו של הרוכב שמסוגל לכופף ולסובב את גלגלי האופנוע לכל כיוון בעוד שהחלק האחורי מפעיל השמדה עצמית. ואופנוע זה גם מופיע בסרט ההמשך "עלייתו של האביר האפל".

בסרטי היקום הקולנועי של DC הוצגה "באטמוביל" חדשה שבעיצובה היא שילוב בין הבאטמוביל כרכב מרוצים עם הבאטמוביל כרכב שטח כבד שמופיע בטרילוגיית האביר האפל. הבאטמוביל של יקום זו מופיעה לראשונה בסרט באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק ומוצגת כמכונית מהירה אך בעלת שריון כבד המאפשר לה לפרוץ דרך קירות. כמו כן היא חמושה בצמד מקלעים כבדים בחרטום ובפטנטים נוספים.

בסרט באטמן, שיצא בשנת 2022, נראית הבאטמוביל כמכונית שרירים מדגם פלימות' ברקודה ששודרגה וכוללת תחמושת. מזכיר במראהו את מראה הבאטמוביל של סדרת הטלוויזיה משנות ה-60.[3]

בסדרה "באטווילס" הבאטמוביל מבוסס על מכונית ספורט. בסוף הפרק הראשון בסדרה מותקנת אצלו בינה מלאכותית שנותנת לו נפש. וכן הוא בעל חגורת אביזרים משל עצמו שיוצאת לו מהחזית ובעלת פטנטים משלה כגון: ירי באטראנגים, ירי גריז, הוצאת רחפן וכו'. בפרק השישי מותקנות אצלו כנפיים בחלק התחתון שנותנות לו יכולת תעופה. יש לו תופסנים בגלגליו שנשלפים ומאפשרים לו לנסוע דרך קירות ותקרות, צמיגים בעלי נסיעה במשטחים מיוחדים כמו חול ושלוליות של חומרים נוזליים שאינם מים וטסות נשלפות בעלות כוח מגנטי. הוא יכול לשלוף זוג גלשנים שמאפשרים לו לשוט על המים. כמו כן הופיעו גם רכב שטח המשמש כגרר ובאטמוביל שהופיע בסדרה משנות השישים עם פטנטים אחרים לגמרי שכללו בין היתר: וו תפיסה שאפשרה לו נסיעה על הקירות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]