בטאזואיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", בטאזואיד (באנגלית: Betazoid) הא גזע חייזרים דמויי-אדם, שמקורם בכוכב הלכת בטאזד (באנגלית: Betazed), החבר בפדרציית הכוכבים המאוחדים.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחינה חיצונית, בטאזואידים כמעט ואינם נבדלים מבני אדם; ההבדל היחיד הוא שקשתית עיניו של בטאזואיד היא קצת יותר גדולה מאשר של בן-אדם, ושחורה לגמרי[1]. המוח הבטאדואידי מכיל את ה-paracortex, שהיא האונה אשר מוקדשת ספציפית לטלפתיה. בטאזואידים הם אמפתיים וטלפתיים - הם יכולים לתקשר באופן טלפתי עם בטאזואידים אחרים (ואף עם מספר חייזרים מגזעים אחרים), ויכולים לחוש את הרגשות של מגוון רחב של מינים. כלאי בטאזואידים-אנושיים (כמו דיאנה טרוי), לעומת זאת, הם רק אמפתיים, ולא טלפתיים (אם כי הם עדיין מסוגלים לתקשר באופן טלפתי עם בטאזואידים מלאים, ועם אלה הקרובים מאוד אליהם; כלומר, דיאנה טרוי והאימזדי (imzadi) שלה - אהבת האמת הראשונה שלה ויליאם רייקר; וכן עם אמא שלה).

בעוד שרוב הבטאזואידים מפתחים בהדרגה את היכולות הטלפתיים שלהם, במהלך גיל ההתבגרות, אחוז קטן מהאוכלוסייה נולד עם יכולות טלפתיים מלאים, למרות שאף אחד לא יודע בדיוק למה. לבטאזואידים שנולדים כך כמעט תמיד קשה לנהל חיים תקינים - שכן הם מופצצים כל הזמן עם מחשבות של אחרים סביבם, ועליהם כל הזמן להסיח את דעתם, על מנת לחסום "התקפות טלפתיות" מבחוץ, שלא נגמרות לעולם. תם אלברון סבל ממצב זה[2]. כמו כן, בטאזואידים יכולים להיוולד ללא כל יכולת טלפתית - גם כן מצב נדיר, שעלול להוביל להתנהגות סוציופטית. לון סודר הוא בטאזואיד ללא יכולות טלפתיות[3].

תדירות שנת רע"מ אצל בטאזואידים היא שונה מאשר של רוב דמויי-האדם.

מאחר שביכולתם לחוש את הרגשות של האחר, ולפעמים גם את המחשבות, התרבות של הבטאזואידים התפתחה להיות כנה לגמרי וחסרת פרטיות; למשל, טקסי החתונה שלהם נערכים בעירום. הבטאזואידים חשים שלא-בנוח בנוכחות גזעים אשר את מחשבותיהם הם אינם יכולים לקרוא, לרבות הפרנגי (אשר המוח שלהם שונה מאשר של רוב דמויי-האדם), משני-צורה (אשר אין להם "מוח" - אין בגופם איבר האחראי על המחשבות ועל התפקודים המנטליים שלהם), והברין.

החברה הבטאזואידית כוללת היררכיה מורכבת של מעמד אצולה (תארים אשר אינם מעניקים פריווילגיות מעמדתיות בפועל). לדוגמה, השגרירה הבטאזואידית לואקסנה טרוי - תוארה הרשמי הוא: בת של הבית החמישי, מחזיקה בגביע הקדוש של ריקס, יורשת הטבעות הקדושות של בטאזד. בני האצולה, בדרך כלל, מתארסים בגיל מוקדם מאוד.

תקופת ההיריון לנשים בטאזואידיות היא בדרך כלל 10 חודשים. בסביבות גיל 40, נשות בטאזד נכנסות לתקופה של תשוקה מינית מוגברת, הנקראת "השלב". האינטנסיביות של החשק המיני של האישה מוכפל פי 4, לכל הפחות, במהלך "השלב".

בשלב מסוים, היה זה אופנתי עבור נשים בטאזואידיות ללבוש פיאות מסולסלות, אשר בתוכן כלואות חיות קטנות. המנהג, אשר היה אכזרי כלפי החיות, הופסק כאשר אישה אחת התקוממה נגדו.

משמעות המילה הבטאזואידית "אימזדי" (imzadi) היא "אהוב (ה)". בספרות לא-קאנונית של "מסע בין כוכבים" המשמעות הורחבה ל-"אהוב (ה) ראשון (ה)" או בקיצור: "הראשון/הראשונה". פירוש זה מסביר מדוע דיאנה טרוי קוראת לוויליאם רייקר "אימזדי", כאשר הם נפגשים לראשונה מזה שנים בפרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" - "Encounter at Farpoint".

במשך רוב שנות הריצה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", דיאנה טרוי מדברת במבטא מאוד ייחודי. בראיונות לתקשורת, שנערכו במהלך צילומי העונה הראשונה, מתגלה כי המבטא נוצר על ידי מרינה סירטיס, כאשר נתבקשה לשנות מבטא מזרח-אירופאי על מנת ליצור "מבטא בטאזואידי" ברור, והיא שילבה אותו במבטא עברי. עם זאת, כאשר מאז'ל בארט לוהקה לתפקיד לואקסנה טרוי, אימה של דיאנה, מאחר שהיה לה מבטא אמריקאי, מוסבר כי המבטא הזה של דיאנה - מקורו באביה (האנושי), ולא באימה. עם זאת, לאורך השנים, השימוש של טרוי במבטא פחת בהדרגה; כמו כן, כאשר איאן טרוי מופיע בסופו של דבר (בפרק "Dark Page"), הוא מדבר במבטא אמריקאי.

בטאזד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכב הלכת בטאזד הוא חבר בפדרציית הכוכבים המאוחדים.

כאשר סגן ויליאם רייקר הוצב על בטאזד, הוא נעשה מעורב רומנטי עם הסטודנטית לפסיכולוגיה דיאנה טרוי[4][5].

כנס תערוכות הביאנלה ההסכמים, קונגרסים הבין כוכביים, התקיים על בטאזד בשנת 2366.

אגם קטריה שעל בטאזד היה אחד המקומות האהובים של דיאנה טרוי[6]. מפלי ג'נרן הוא מפל הממוקם על פני הכוכב.

על פי ספרות שאיננה-קאנונית, בשנה האחרונה של מלחמת הדומיניון, בטאזד נכבש על ידי הדומיניון. הג'מהאדר והקרדאסים החזיקו בכוכב במשך ארבעה חודשים, עד ששוחרר על ידי כך שהבטאזואידים ביצעו הקרנה רגשית טלפתית נגד הג'מהדאר.

כמו כן, על פי ספרות שאיננה-קאנונית, בטאזד שמופיע ביקום המראה הוא כוכב המונח בהריסות: האוכלוסייה המקורית נמחקה כמעט כולה, על ידי ארצנים, אשר חששו מאוד מטלפתיה מכל סוג שהוא. המעטים ששרדו - התחזו לבני אדם על כדור הארץ.

דמויות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Betazoid Physiology
  2. ^ הפרק "Tin Man" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990-04-23.
  3. ^ הדמות הופיע בשלושה פרקים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", בעונות 2-3.
  4. ^ הפרק "Encounter at Farpoint" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987-09-28.
  5. ^ הפרק "Ménage à Troi" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1990-06-10.
  6. ^ הפרק "All Good Things..." של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1994-05-23.