ביד חזקה ובזרוע נטויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה הוא מושג ביהדות, המוזכר בתנ"ך במספר מקומות. המושג מייצג את שימושו של האלוהים בכוחו למען העם היהודי.

אזכורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע הדיון על "ביד חזקה ובזרוע נטויה", הגדת רוטשילד

בספר שמות, פרק ו' (פרשת וארא), לאחר תלונתם של עם ישראל על כך שפרעה מכביד את ידו עליהם, לאחר כל פנייה של משה אליו, למשל, הכנת לבנים מבלי שניתן להם תבן, אלוהים אומר למשה כי פרעה עצמו יוציא את עם ישראל ממצרים, ואלוהים יוציא אותם "ביד חזקה ובזרוע נטויה".

בספר דברים, פרק ד', פסוק ל"ד, מופיע המושג כחלק מפנגרמה, משפט הכולל את כל האותיות באלפבית, אחת מהשתיים המופיעות בתורה: "או הנסה אלהים, לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי, במסת באתת ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה, ובמוראים גדלים: ככל אשר-עשה לכם ה' אלהיכם, במצרים - לעיניך" .

בעשרת הדיברות מופיע המושג כהצדקה לדיבר הרביעי על שמירת השבת: ”וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת.” (ספר דברים, פרק ה', פסוק י"ד)

המושג חוזר גם בספר דברים, פרק כ"ו, פסוק ח', בעת הציווי על מעשר הפירות הראשונים (ביכורים): "וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים".

המושג מצוטט גם בהגדה של פסח:

  • בדיון על המשפט: "וַיּוצִאֵנוּ ה' מִמִצְרַים בְּיָד חֲזָקָה, וּבִזְרעַ נְטוּיָה, וּבְמרָא גָּדל, וּבְאתות וּבְמפְתִים"
  • בעת הצגת עשר מכות מצרים
  • באמירת הלל הגדול

משמעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלוהים יראה את כוחו הרב גם לבני ישראל וגם לאומות הגויים, כדי להראות להם את מסירותו לעמו. לשם כך הקשה אלוהים את לב פרעה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]