בית קדרות (סדרה, 2005)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית קדרות
Bleak House
מבוסס על בית קדרות מאת צ'ארלס דיקנס
סוגה דרמה תקופתית
כותבים אנדרו דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'אסטין צ'אדוויק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים דניס לוסון
אנה מקסוול מרטין
פטריק קנדי
קארי מאליגן
ג'יליאן אנדרסון
צ'ארלס דאנס
אלן ארמסטרונג
טימותי וסט
ברן גורמן
הארי אדן
ארץ מקור הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 15
הפקה
מפיק ניילג'ל סטפורד-קלארק
מפיקים בפועל סאלי היינס
לורה מקי
חברת הפקה BBC עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ון לון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 30 דקות
שידור
רשת שידור BBC One
רשת שידור בישראל BBC Entertainment
פורמט (תמונה) 1080i‏ (16:9)
תקופת שידור מקורית 27 באוקטובר 2005 – 16 בדצמבר 2005
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית קדרותאנגלית: Bleak House) היא סדרת דרמה של ה-BBC בת 15 פרקים, עיבוד לרומן "בית קדרות" מאת צ'ארלס דיקנס שיצא לאור בשנים 1852–1853. ההפקה עתירת הכוכבים שודרה בערוץ BBC One מאוקטובר עד דצמבר 2005, וזכתה לשבחי המבקרים והצופים. סך ההוצאות של ההפקה הסתכמו ב-8 מיליון ליש"ט.[1]

את התסריט כתב אנדרו דייוויס, והפיקו נייג'ל סטפורד-קלארק, סאלי היינס ולורה מאקי. ביימו ג'סטין צ'דוויק וסוזאנה וייט.

הסדרה זכתה בפרס פיבודי לשנת 2005.[2]

בישראל שודרה הסדרה בשם "הצוואה".[3]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאבק על הירושה בתיק "ג'ארנדייס נגד ג'ארנדייס" נמשך שנים רבות, ומרחף מעל ראשיהם של יורשים אפשריים רבים, בגלל מספר צוואות סותרות. ג'ון ג'ארנדייס מבית קדרות הוא אחד המוטבים, והוא מקבל לביתו בברכה את בני הדודים היתומים אדה קלייר וריצ'רד קרסטון, שאף הם יורשים פוטנציאליים, ואת אסתר סמרסון כבת חסותו שתהיה בת לוויה לאדה. ליידי הונוריה דדלוק, הנשואה לברונט סר לסטר, היא גם צד לתיק הירושה. עורך הדין של משפחת דדלוק, טאלקינגהורן, חושד שיש לליידי דדלוק קשר כלשהו עם אדם בשם נימו שמת לאחרונה. הוא מנסה לגלות את זהותו של נימו, ובמקביל ליידי דדלוק בעצמה מנסה בחשאי לגלות פרטים על האיש המת. בינתיים ריצ'רד ואדה מתאהבים זה בזו. ריצ'רד משנה את דעתו שוב ושוב בנוגע לעיסוק שבו יבחר - בהתחלה הוא מחליט להיות רופא, אחר כך עורך דין ואחר כך חייל - אבל הסיכוי להתעשר מהירושה שצפויה להגיע מתחילה לכלות אותו, על אף שג'ון מזהיר אותו שלא יתלה תקוות באפשרות זו. אסתר ורופא צעיר בשם אלן וודקורט נמשכים זה אל זו, אבל אסתר מרגישה שהיא איננה ראויה לו, והוא מקבל משרה כרופא על אונייה.

פקיד במשרד עורכי דין בשם מר גאפי מתאהב באסתר, ומקווה שהיא תחזיר לו אהבה כשהוא יעזור לה לגלות את זהותם של הוריה. הוא מוצא קשר בינה לליידי דדלוק ולאיש המת נימו, שמתברר ששמו האמיתי הוא קפטן ג'יימס הודון. עוד מגלה גאפי צרור מכתבים שכתבה ליידי דדלוק ונמצאים אצל קרוק בעל הבית השיכור של נימו. ליידי דדלוק מבינה שאסתר היא בתה ובתו של קפטן הודון, אותה ילדה לפני נישואיה, ונאמר לה שהיא מתה. היא מתוודה בפני אסתר אבל משביעה אותה לשמור את הדבר בסוד. אסתר נדבקת במחלת האבעבועות וכמעט מתה. היא מחלימה לבסוף אבל פניה נשארות מצולקות. ג'ון מציע נישואים לאסתר והיא מקבלת את הצעתו. הוא משכנע אותה לשמור בסוד את אירוסיהם עד שתהיה בטוחה שהיא רוצה בכך. בינתיים טלקינגהורן צובר לעצמו אויבים. הוא מצליח לנחש את סודה של ליידי דדלוק ומשתמש בכך כדי לגרום לה לעשות כדבריו.

טלקינגהורן נרצח, ואין מחסור בחשודים. האשמה מוטלת על ליידי דדלוק, אבל המפקח באקט מגלה שהורטנז, מי שהייתה המשרתת האישית שלה, היא הרוצחת והיא ניסתה להפליל את ליידי דדלוק. ריצ'רד ואדה נישאים בסתר. הוא אובססיבי בנוגע למשפט, בעידודם של הרולד סקימפול, חברו חסר המצפון של ג'ון ג'ארנדייס ושל עורך הדין הערמומי ווהלס. כתוצאה מכך ריצ'רד נותר חסר פרוטה ובריאותו מדרדרת. המכתבים של הודון - שכתבה ליידי דדלוק בצעירותה ושמגלים את סודה - מתגלגלים לידיו של מלווה הכספים סמולוויד. והוא מוכר את המכתבים לסר לסטר. ליידי דדלוק שחשה אשמה על כך שהונתה את בעלה, בורחת מהבית כדי לא להביא חורבן עליו. סר לסטר לא מספיק להגיד לה שלא אכפת לו מה היה בעברה. הוא לוקה בהתקף לב חמור אבל שולח את המפקח באקט למצוא אותה. באקט מבין בסופו של דבר היכן היא נמצאת - בבית הקברות שם קבור הודון - אבל הם מגיעים מאוחר מדי ואסתר מוצאת את אמה מתה מתשישות ומקור. צוואה נוספת מתגלה שמביאה לסוף המשפט והירושה נופלת בחלקם של ריצ'רד ואדה. אבל מתברר שלא נשאר כלום מהירושה, כי כל הכסף התכלה במהלך השנים על שכר טרחה לעורכי הדין. ריצ'רד מתמוטט, הוא חולה בשחפת ועד מהרה הוא נפטר. אלן מכריז על אהבתו לאסתר, אשר דוחה אותו מפני שהיא חשה מחויבות להינשא לג'ון. אדה ההרה חוזרת לבית קדרות. ג'ון משחרר את אסתר מהאירוסים ביניהם, ביודעו שהיא אוהבת את אלן. אסתר ואלן נישאים וכולם נוכחים בחתונתם.

העיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נמשכת כשמונה שעות ומכסה את רוב הדמויות וקווי העלילה שברומן. דמויות שאינן מופיעות בעיבוד זה הם אשתו של סנגסבי, בעל חנות כלי כתיבה; אשתו ונכדו של סמולוויד, מלווה הכספים; פקיד בית המשפט טוני ג'ובלינג; ג'ליבי פושט הרגל; הדודנים של סר לסטר דדלוק; ומשפחת בגנט, חבריו של הסמל ג'ורג'. הדמות של קלאמב, הפקיד של טלקינגהורן, נוספה על ידי התסריטאי כדי להציג את מניעיו ומעשיו של טלקינגהורן.[4]

רוב קווי העלילה מתוארים כפי שהם ברומן, אם כי מקוצרים במקצת. פרט למקרים שהושמטו דמויות המשנה שמופיעות ברומן. למשל מציאת המכתבים של ליידי דדלוק שונה מזו שברומן, כי הדמויות של טוני ג'ובלין וסמולוויד הצעיר אינן קיימות בסדרה. כמו גם האיחוד בין ג'ורג' לאמו מתרחש ברומן בעזרתה של גברת בגנט, שגם היא אינה מופיעה בסדרה. קו העלילה הנוגע לקנאתה של גברת סנגסבי בבעלה הושמט כליל מהסדרה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים נערכו בהרטפורדשייר, בדפורדשייר ובקנט החל מפברואר 2005 עד יולי 2005. החזית של צ'סני וולד, ביתם של בני משפחת דדלוק, צולמה בקובהאם הול (אנ') שבקנט, כמו גם חזית הבניין ששימש למשרדו של טלקינגהורן.[5] קובהאם הול שימש גם לצילומי פנים של צ'סני וולד כמו המסדרון וגרם המדרגות.[5] אינגייטסטון הול באסקס שימש לצילומי הפנים של "בית קדרות". בתים נוספים שבהם נערכו צילומי פנים או גן כוללים את בולס פארק בהרטפורדשייר, ברומהאם הול בברומהאם שבברדפורדשייר, ובלוטן הו בברדפורדשייר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד Bryony Gordon, ‏'I'm too old for romantic leads', The Telegraph, 11 October 2005
  2. ^ Bleak House (BBC) Winner 2005 | A BBC, WGBH-Boston co-production, in association with Deep Indigo
  3. ^ איתי שטרן, "הצוואה" ב-XTRA HOT, באתר nrg‏, 26 ביוני 2006
  4. ^ Marre, Oliver (27 באוקטובר 2005). "Some bleak news for the Beeb's new Dickens drama". The Independent. נבדק ב-10 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 Kent Film Office. "Kent Film Office Bleak House Film Focus".