בנימין צ'ייקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בנימין חייקין
Benjamin Chaikin
לידה 1883
סנט פטרבורג, האימפריה הרוסית
פטירה 1950 (בגיל 67 בערך)
ירושלים, ישראל
לאום יהודי
תחום יצירה אדריכל
יצירות ידועות בניין עיריית חיפה, מלון המלך דוד, מבנים בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בנימין צ'ייקין או חייקיןאנגלית: Benjamin Chaikin;‏ 1883, סנקט פטרבורג23 באפריל 1950, ירושלים) היה אדריכל ישראלי (יהודי בריטי לשעבר), ממתכנני האוניברסיטה העברית בירושלים ומתכננם של מבנים רבים בירושלים ובתל אביב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנימין נולד לדיין הרב משה אביגדור ולטאנה רבקה חייקין.[1] סיים לימודי אדריכלות באנגליה, שם הספיק לתכנן כמה מבנים לפני מלחמת העולם הראשונה, ושירת כקצין בחיל ההנדסה המלכותי במהלכה. עם שחרורו באביב 1920 השתקע בירושלים ופתח בה משרד אדריכלים. הוא נישא לאולגה מירל סלוצקין[2], בתו של אלעזר משה סלוצקין, איש עסקים אוסטרלי שמוצאו מקריצ'ב, ונולדו להם שני בנים. ב-1926 התאלמן, ילדיו עקרו לאוסטרליה והוא נשאר לבדו בארץ. תחילה גר ברחוב הנביאים בירושלים, לאחר מכן עבר למושבה הגרמנית, בה חי כל ימיו בקרב ידידים בריטיים. עם פינוי הנתינים הבריטים בתקופת המרי העברי סירב לעזוב את הארץ.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנונו היה אקלקטי אך מינימליסטי יחסית, והא שילב גישות וצורות של האדריכלות המודרנית והסגנון הבינלאומי עם מאפיינים אדריכליים מזרחיים, שהבולט בהם הוא הקשת.

צ'ייקין היה בין המתכננים הראשונים של מבני האוניברסיטה העברית ובתוכם תיאטרון המעלות. כן היה שותף לתכנון מלון המלך דוד, ובנה את שני בתי הבריאות על שם נתן שטראוס בירושלים ובתל אביב. לזכותו נזקפת גם בניית תחנת הכוח ירושלים בדרך בית לחם (ליד המושבה הגרמנית). חייקין אף תכנן בתים פרטיים בירושלים בתלפיות וברחביה. בחיפה תכנן את בניין העירייה, את בית יורדי הים, את בית-החלוצות ואת בית מושל מחוז ירושלים, אדוארד קית'-רוץ'. על גדת הכנרת תכנן ביחד עם זליג אקסלרוד את בית הלורד מלצ'ט, אלפרד מונד. ביחד עם זליג אקסלרוד תכנן בטבריה את בית החולים על שם שוויצר[3]. צ'ייקין תכנן בניינים נוספים ברחבי הארץ.

נפטר בביתו בירושלים, ונקבר בבית הקברות בשייח' באדר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בנימין צ'ייקין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הוא נולד כ'חייקין' אבל בשל השתקעותו באנגליה הפך את שמו כמקובל באנגלית ל"צ'ייקין".
  2. ^ נדבה הגונה (ידיעה על נישואיהם), דואר היום, 26 באוגוסט 1923.
  3. ^ טבריה אדריכלים רבים לה - ד"ר אסתי ינקלביץ, החוג ללימודי ארץ-ישראל, אוניברסיטת חיפה "ארץ הכנרת", ביטאון רשות ניקוז ונחלים כנרת - בשיתוף איגוד ערי כנרת, גיליון מספר 15, סיון תשע"ו, יוני 2016, עמוד 20