בריאן קוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריאן קוקס
Brian Cox
קוקס בפסטיבל טורונטו, 2016
קוקס בפסטיבל טורונטו, 2016
לידה 1 ביוני 1946 (בן 77)
דנדי, סקוטלנד
שם לידה Brian Denis Cox עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1965
עיסוק מפקד מסדר האימפריה הבריטית
מקום לימודים האקדמיה למוזיקה ולאמנויות הדרמה של לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ניקול אנסרי (2002–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Alan Cox עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריאן דניס קוקס (אנגלית: Brian Denis Cox, נולד ב-1 ביוני 1946) הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון סקוטי זוכה פרס אמי על תפקידו בתור הרמן גרינג בסרט "נירברג". התפרסם בזכות הופעותיו בסרטים "הדרך המהירה ללונג איילנד", "טרויה", "אדפטיישן", "זהות כפולה", "זהות במלכודת", "כוכב הקופים: המרד", "X-מן 2" ו"זודיאק".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוקס נולד למשפחת פועלים קתולית בעיר דאנדי, סקוטלנד, והוא הצעיר מבין חמישה ילדים. אמו מרי אן הייתה אורגת בדי יוטה ואביו צ'ארלס מק'רדל קמפבל קוקס עבד כקצב. קוקס איבד את אביו כשהיה בן שמונה וגודל על ידי אחיותיו. הוא החל את דרכו כשחקן בתיאטרון הרפרטואר דאנדי והמשיך לפתח את כישוריו באקדמיה למוזיקה ולאמנויות הדרמה של לונדון. קוקס היה לתקופה חלק בחברת תיאטרון הרפרטואר ברמינגהאם.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוקס ערך את הופעתו הקולנועית הראשונה בדרמה התקופתית "ניקולאי ואלכסנדרה" בתפקיד המהפכן היהודי רוסי לאון טרוצקי. קוקס היה לשחקן הראשון שגילם את דמותו של הרוצח הסדרתי חניבעל לקטר בסרטו השני של מייקל מאן "צייד אדם". הוא זכה להערכה רבה בבריטניה בתחילת שנות ה-90 עם הופעותיו במותחן הפוליטי של קן לואץ' "תיק חסוי" בתור החוקר פיטר קאריגן ובדרמה הטלוויזיונית "השפה האחרונה של קארנס" בתור אוון בנג'מין - הומוסקסואל בארון, תפקיד עליו הועמד קוקס לפרס האקדמיה הבריטית. ב-1995 הופיע בדרמות התקופתיות "רוב רוי" בתפקיד קילרן ו"לב אמיץ" בתור ארגייל וולאס, דודו של המורד הסקוטי ויליאם וולאס (מל גיבסון). ב-1996 שיחק במותחני הפעולה "תגובת שרשרת" בתפקיד הנבל ליימן ארל קולינר, ראש צוות המחקר המתכנן לגנוב מקור דלק חדש, "מרדף הצללים" בתור מר סמית', חברו של הבלש ג'ק קול (סטיבן סיגל) ו"נשיקה ארוכה ללילה" בתור ד"ר ניית'ן וולדמן.

ב-1997 הופיע בדרמת האגרוף האירית "המתאגרף" בתור ג'ו האמיל, המפקד המתון בארגון ה-IRA, ובמותחן המשטרתי "חתום בנשיקה". ב-1998 שיחק קוקס במותחן הפעולה "צעדים נואשים" בתור מפקד משטרת סן פרנסיסקו ג'רמיה קסידי ובקומדיית הנעורים של וס אנדרסון ואוון וילסון "המרוץ לצמרת של מקס פישר" בתור ד"ר גוגנהיים, מנהל התיכון בו לומד הנער מקס פישר (ג'ייסון שוורצמן). ב-1999 שיחק בדרמת הספורט "בשם האהבה" בתפקיד גארי ווילר, הבעלים של קבוצת הבייסבול "דטרויט טייגרס" ובמותחן הפסיכולוגי "האיש החסר".

בשנת 2000 זכה קוקס בפרס אמי והועמד לפרס גלובוס הזהב על הופעתו בסרט הטלוויזיה "נירברג" בתפקיד פושע המלחמה הנאצי הרמן גרינג. כשנה לאחר מכן זכה קוקס לביקורות מהללות על הופעתו בדרמה העצמאית "הדרך המהירה ללונג איילנד" בתור ביג ג'ון האריגן והועמד לפרס אינדפנדנט ספיריט. הופיע כמו כן גם בקומדיה המשטרתית "המשטרה נפלה על הראש" בתור קפטן ג'ון או'הייגן, מפקד תחנת המשטרה של ורמונט ובדרמה התקופתית "התכשיט" בתור האריסטוקרט הצרפתי הברון דה ברטוויל. ב-2002 התפרסם קוקס בלהיטים "זהות כפולה" בתפקיד וורד אבוט, ראש צוות הסוכנות החשאית ו"הצלצול" בתור ריצ'רד, אביה של הילדה המקוללת סמארה מורגן. בנוסף השתתף בדרמה הקומית "אדפטיישן" בתור התסריטאי רוברט מקי, דרמת הפשע "השעה ה-25" בתור ג'יימס, אביו של הפושע הנמלט מונטי בורגן (אדוארד נורטון) ובדרמת הספורט "סיבוב חוזר" בתור אביו של שחקן הבייסבול ג'ים מוריס (דניס קווייד). ב-2003 הופיע בסרט גיבורי העל "X-מן 2" בתפקיד הנבל קולונל ויליאם סטרייקר. ב-2004 שיחק בתפקיד משמעותי באפוס המלחמה המצליח "טרויה" בתור השליט היווני האכזר אגממנון. בהמשך אותה שנה שב לגלם את וורד אבוט במותחן הריגול "זהות במלכודת" בתפקיד רחב יותר מאשר שיחק בסרט הקודם.

ב-2005 הופיע בסרטו של וודי אלן "נקודת מפגש" בתור אלק יואיט אביהם של טום וקלואי יואיט (מת'יו גוד ואמילי מורטימר), בקומדיה "מאותגרים" ובמותחן "טיסת לילה" בתור ג'ו אביה של ליסה רייסרט (רייצ'ל מקאדמס) שנחטף על ידי הזר המסתורי ג'קסון ריפנר (קיליאן מרפי). ב-2006 שיחק בדרמה הקומית "לרוץ עם מספריים" בתור הפסיכיאטר ד"ר פינץ'. ב-2007 זכה לביקורות טובות על הופעתו בתור עורך הדין מלווין בלי בסרטו של דייוויד פינצ'ר "זודיאק" והופיע בפנטזיה "סוס מים". ב-2008 זכה קוקס בפרס השחקן הטוב ביותר של האקדמיה הסקוטית הודות לתפקידו בתור אסיר העולם פרנק פרי בדרמת כותלי הכלא "ההמלטות". ב-2009 שיחק בהפקת האימה של בריאן סינגר "תעלולים נבזיים", בהפקתם של רידלי וטוני סקוט "סודות שבלב" וזכה להערכה על תפקידו בתור הברמן ז'אקוס בסרט הצרפתי "הלב הטוב". ב-2010 השתתף בקומדיית הפעולה "רד" בתור הסוכן הסובייטי לשעבר איוואן. ב-2011 התפרסם קוקס בשובר הקופות "כוכב הקופים: המרד" בתפקיד ג'ון לנדון, מנהל מתקן הכליאה לקופים בו נכלא קוף האדם סיזר. בנוסף, קוקס שיחק גם בדרמת הפעולה התקופתית "המבצר האחרון" בתור החייל האנגלי ויליאם ד'אוביגני מצבאו של המלך ג'ון (פול ג'יאמטי) ובסרטו של ראלף פיינס "קוריולאנוס" בתור הקונסול הרומאי מנניוס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקוקס ארבעה ילדים, השחקן אלן קוקס ובן נוסף מאשתו הראשונה, השחקנית קרוליין בארט, ושניים מאשתו הנוכחית, השחקנית ניקול אנסרי קוקס.

בשנת 2002 קיבל קוקס תואר אבירות ובכך הצטרף אל מסדר האימפריה הבריטית.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריאן קוקס בוויקישיתוף