ג'ו ונוטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ו ונוטי
לידה 16 בספטמבר 1903
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 באוגוסט 1978 (בגיל 74)
סיאטל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור ג'אז, כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וספה (ג'ו) ונוטי (Giuseppe (Joe) Venuti;‏ 16 בספטמבר 190314 באוגוסט 1978) היה כנר הג'אז הראשון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונוטי נולד במהלך הגירת הוריו מאיטליה לארצות הברית. הוא טען שנולד על האונייה שהובילה את המשפחה לאמריקה, אך ייתכן שנולד מיד לפני כן או מיד לאחר מכן.

בשנות העשרים החל לנגן ג'אז בכינור, והיה הנגן הראשון שאלתר בכלי זה באופן קבוע ולאורך זמן. יחד עם הגיטריסט וחברו מילדות אדי לאנג, השלים צמד שהיה פופולרי ביותר. גם כאשר ניגנו השניים בתזמורות ריקודים גדולות הם התבקשו לסיים כמעט כל קטע בסולו או בדואט סוחף. השניים גם הקליטו מספר תקליטים כצמד עד מותו של לאנג בשנת 1933. ונוטי עבד עם תזמורות ביג בנד רבות בהן עם בני גודמן, ביקס ביידרבק (בתזמורות של פרנק טראמבאואר ושל פול וייטמן), בינג קרוסבי, ג'ק טיגרדן ועוד והופיע גם כסולן במועדונים ועל גבי תקליטים של מוזיקה פופולרית של אותה עת. לאחר שקיעת סגנון הסווינג של התזמורות הגדולות שקעה הקריירה שלו והוא פרש מעיסוק במוזיקה.

לקראת סוף שנות השישים "התגלה" מחדש. הוא הקים צמד מצליח עם נגן הסקסופון זוט סימס והשניים הוציאו יחד מספר תקליטים. שיתוף פעולה נוסף שלו באותן שנים היה עם "ותיק" נוסף, הפסנתרן ארל היינס ובצמד כנרים עם סטפן גרפלי. הוא הופיע והקליט גם מוזיקת קאנטרי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sudhalter, Richard M. Lost Chords: White Musicians and their Contribution to Jazz, 1915-1945. Oxford, 1999. ISBN 0-19-514838-X
  • Baxter, James. The Blue Violin - privately published 1953 biography of Joe Venuti (acquired by AB Fable Archive in March 2001).
  • "Violin Rhythm, a School of Modern Rhythmic Violin Playing" by Joe Venuti, edited by the Dutch composer Eddy Noordijk, published by Robbins Music Corp, 1937.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ו ונוטי בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.