ג'ון לאסיטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. חסר מידע על פעילותו בפיקסאר. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. חסר מידע על פעילותו בפיקסאר. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
ג'ון לאסיטר
John Lasseter
לידה 12 בינואר 1957 (בן 67)
הוליווד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים גלן אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • בית הספר לאמנות קליפורניה (1979)
  • אוניברסיטת פפרדיין
  • Whittier High School עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1978 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק פיקסאר, אולפני ההנפשה של וולט דיסני, אולפני וולט דיסני, לוקאס פילם, Skydance Media עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ון לאסיטר, 2009

ג'ון אלן לאסיטראנגלית: John Alan Lasseter;‏ נולד ב-12 בינואר 1957) הוא אנימטור, יוצר סרטים, במאי ולשעבר מנכ"ל של חברת פיקסאר ואולפני ההנפשה של וולט דיסני. זוכה פרס אוסקר לסרט המונפש הקצר הטוב ביותר (1989), ופרס אוסקר על הישגים מיוחדים עבור הסרט צעצוע של סיפור (1996).

ב-1 בנובמבר 2011 קיבל לאסיטר כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאסיטר נולד בהוליווד שבקליפורניה, בן לג'ול מאה, מורה לאמנות, ופאול איואל לאסיטר. לאסיטר גדל בוויטאר שבקליפורניה. עיסוקה של אמו תרם להתעמקותו באנימציה. מדי פעם היה מצייר קריקטורות בטקסי כנסייה שבהם השתתפו הוריו. כילד, היה לאסיטר רץ הביתה לראות סדרות מצוירות של צ'אק ג'ונס בטלוויזיה. השכלתו התחילה באוניברסיטת פפרדין. אולם, הוא שמע על תוכנית חדשה להפוך לאנימטור. אמו עודדה אותו להתחיל קריירה באנימציה, וב-1975 הוא נרשם כתלמיד לקורס החדש לאנימציה במכון לאנימציה בקליפורניה. את לאסיטר לימדו שלושה חברים מתשעת הזקנים של דיסני - אריק לארסון, פרנק תומאס ואולי ג'ונסטון. בין חבריו לכיתה היו בראד בירד, ג'ון מסקר וטים ברטון.

דיסני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום הלימודים הצטרף לאסיטר לאולפני וולט דיסני כרב-חובל ב"מסע בג'ונגל" בדיסנילנד באנהיים. כעבור זמן, קיבל לאסיטר משרה של אנימטור באולפני וולט דיסני, אבל הרגיש שמשהו חסר; אחרי "על כלבים וגנבים", שלפי דעתו היה הסרט שבו דיסני הגיעו לשיא של העדר התקדמות, האולפנים החלו לגווע כשהם חוזרים על עצמם בלי הוספת שום רעיונות חדשים או חדשנות. ב-1980 או ב-1981 הוא נתקל במקרה בקלטות וידאו באחד מחדרי הוועידות של גרפיקה ממוחשבת, שהראו חלק מהאנימציה הממוחשבת הראשונה, כמו כדור צף וכדומה, מה שלפי דעתו היה חשיפה. באותו הזמן, הוא הוזמן על ידי חבריו ג'רי ריס וביל קרויר לראות את העלילה לסרט הבא, "טרון", שיוצג על ידי Computer-generated Imagery. באותו רגע הבין את הפוטנציאל של הטכנולוגיה הזאת באנימציה. לאסיטר הבין שמחשבים יכולים לשמש לעשיית סרטים עם רקעים בעלי שלושה ממדים וליצור עומקים ויזואליים כמו שלא נראה לפני כן.

פרישה מתפקידו בפיקסאר ובדיסני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב 21 בנובמבר 2017, הודיע לאסיטר על פרישה זמנית של 6 חודשים מתפקידו בפיקסאר ובדיסני, לאחר פרסום האשמות על הטרדות מיניות מצדו. תחקיר של המגזין הוליווד ריפורטר הביא עדויות של עובדים בפיקסאר הטוענים כי הוא ידוע במנהגו "לנשק ולגעת". עובדים בחברה סיפרו כי לאסיטר היה נוהג "לתפוס, לנשק, ולהעיר על מאפיינים פיזיים". נטען בתחקיר כי "חלקן השתמשו בשיטה אותה כינו 'הלאסיטר', כדי למנוע מהבוס שלהן להניח את ידיו על רגליהן". לפי הצהרתו של המנכ"ל, "זה אף פעם לא קל להתמודד עם הטעויות שלך, אבל זאת הדרך היחידה ללמוד מהם". עובדים אחרים סיפרו לעיתון שלאסטר נוהג לשתות בכבדות באירועים חברתיים של החברה, כגון מסיבות של פרמיירות, אולם על פי המקור אלה לא היו ההזדמנויות היחידות שבהן לאסטר הפגין התנהגויות כאלה. מאז שפורסמה הידיעה על עזיבת התפקיד, יצאו ידיעות רבות על התנהגותו לכאורה, ובמגזין "הוליווד ריפורטר" פורסמו שמועות הטוענות כי "צעדים מיניים לא רצויים" מצד לאסיטר גרמו לשחקנית והכותבת ראשידה ג'ונס (מחלקת גנים ונוף) לעזוב את תפקידה כתסריטאית בהפקת צעצוע של סיפור 4. עם זאת, בהצהרה שמסרו לעיתון הניו יורק טיימס, ג'ונס ושותפה לכתיבה הכחישו את הדיווח ומסרו שהפסיקו לעבוד על התסריט בגלל היחס הכללי של החברה לנשים ובני מיעוטים. דובר חברת דיסני מסר בתגובה: "אנחנו מחויבים לשמירה על סביבה בה כל העובדים מקבלים כבוד ומועצמים לעשות את העבודה הטובה ביותר. אנחנו מעריכים את ההתנצלות הכנה של ג'ון ותומכים באופן מלא בשבתון שלקח".

ב-9 ביוני 2018 מנכ"ל דיסני, בוב אייגר, הודיע שלאסיטר יפרוש מתפקידו באופן סופי בסוף השנה, לאחר שהודה ב"התנהגות לא ראויה" כלפי הנשים שעבדו איתו במשך השנים, ובשל התנגדות צוות העובדים והעובדות לחזרתו. לאסיטר מסר בתגובה: "בששת החודשים האחרונים ניתנה לי הזדמנות להרהר מחדש בחיי, בקריירה שלי ובסדרי העדיפויות שלי, והחלטתי שסוף השנה הזו הוא הזמן המתאים להתחיל להתמקד באתגרים יצירתיים חדשים".[1]

סקיידאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2019, נשכר לאסיטר להיות המנכ"ל של סקיידאנס הנפשה, והפיק סרטים יחד עם אולפני ההנפשה של פרמאונט Ilion Animation Studios (אנ'). סרטו הראשון באולפן זה נקרא "מזל", והוא יצא לאקרנים ב-5 באוגוסט 2022, באפל TV פלוס.[2][3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבנר שביט‏, בעקבות סקנדל ההטרדות המיניות: ג'ון לאסטר יעזוב את דיסני, באתר וואלה!‏, 09 ביוני 2018
  2. ^ McNary, Dave (20 ביולי 2020). "Skydance Animation's 'Luck', 'Spellbound' Scheduled for 2022 Release". Variety. Penske Media Corporation. נבדק ב-20 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Giardina, Carolyn (26 בינואר 2022). "Skydance, Apple Push Back 'Luck' to August, Set Additional Voice Cast". The Hollywood Reporter. נבדק ב-26 בינואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)