ג'יין סימור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יין סימור
Jane Seymour
לידה בסביבות 1508[1]
פטירה 24 באוקטובר 1537
המפטון קורט, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קפלת ג'ורג' הקדוש, וינדזור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג הנרי השמיני, מלך אנגליה (30 במאי 15363 בנובמבר 1537) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת House of Seymour
אב ג'ון סימור עריכת הנתון בוויקינתונים
אם מרגרי ונטוורת' עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אדוארד השישי עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יין סימור (אנגלית: Jane Seymour; ‏בסביבות 1508[1] - 24 באוקטובר 1537) הייתה אשתו השלישית של הנרי השמיני, והיחידה שילדה לו בן, את אדוארד השישי.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יין נולדה בווילטשייר שבדרום-מערב אנגליה לסר ג'ון סימור ולמרגרט ונטוורת'. היא שירתה כבת לוויה לקתרין מאראגון ולאן בולין. עם הידרדרות מערכת היחסים בין אן להנרי, החל המלך לגלות עניין רב בג'יין. משפחתה של ג'יין עודדה אותה לחזר אחר הנרי. ג'יין סירבה להפוך למאהבתו, ונאמר כי היא אמרה לו שהיא "...נמוכה מדי במעמד כדי להיות אשתו, אך גבוהה מדי כדי להפוך לזונתו..". המלך הנרי נמשך לתדמית הילדה הטובה והתמימה שג'יין ומשפחתה הציגו בפניו. ג'יין השתדלה לבטא דמות הפוכה באופייה לזו של אן, שניחנה באופי חם-מזג וסוער. לאחר שאן הפילה את עוברה ב-1536, החלו היחסים בין ג'יין להנרי להתקדם, והיא קיבלה מערכת חדרים מפוארת בארמון, ליד הנרי. אחיה ואביה קיבלו תוארי אצולה ואחוזות. עם הוצאתה להורג של אן במאי 1536, נישאה ג'יין להנרי ב-30 במאי (עשרה ימים לאחר ההוצאה להורג) והפכה למלכת אנגליה.

היא הייתה בעלת גינונים רשמיים וטקסיים הרבה יותר מאשר אן, ועמדה על כך שכל כללי הטקס יישמרו בכל רגע נתון. היא לא התעסקה הרבה בענייני הממלכה ובפוליטיקה. ג'יין הייתה שמרנית, אך בהתקדם תהליך פירוק המנזרים והכנסיות שהחל עם ייסודה של הכנסייה האנגליקנית העצמאית, ניסתה להשתדל לטובת הקתולים אצל המלך, אך הוא קטע אותה בהסבירו שאל לה להתערב בענייני המלוכה, ובהזכירו לה כי גם המלכה הקודמת ניסתה להתערב בענייניו. מידע רב אודות פעילותה בחצר ויחסיה עם המלך נמסר בדיווחיו של שגריר האימפריה הרומית הקדושה, אסטאס שאפווי.

ג'יין נכנסה להריון בתחילת 1537. במהלך הריונה פיתחה תאווה לבשר שליו, והנרי שלח שליחים באופן מיוחד שירכשו לה אותו בקאלה בצרפת. ב-12 באוקטובר אותה שנה ילדה ג'יין בן, אדוארד השישי. היא פיתחה דלקת זיהומית כפי הנראה במהלך הלידה ומקץ שבועיים נפטרה. היא נקברה בטירת וינדזור. הנרי הורה כי לאחר מותו הוא ייקבר לצדה של ג'יין סימור, אותה הגדיר כאישה היחידה מבין נשותיו שילדה לו יורש זכר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יין סימור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מקורות שונים מזכירים תאריכים שונים, החל מ-1504 ועד 1509
    Jane Seymour – Facts, Biography, Information & Portraits, https://englishhistory.net/


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.