ג'ייסון אייזקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ייסון אייזקס
Jason Isaacs
אייזקס, 2014
אייזקס, 2014
לידה 6 ביוני 1963 (בן 60)
אנגליהאנגליה אנגליה ליברפול, אנגליה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Jason Michael Isaacs עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות מ-1989
מקום לימודים
  • אוניברסיטת בריסטול
  • בית הספר לבנים הרטפורדשייר אסק'ס
  • בית הספר המרכזי לנאום ודרמה בלונדון
  • תיכון קינג דייוויד עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג אמה יואיט
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • San Diego Film Critics Society Award for Best Supporting Actor
  • Satellite Award for Best Actor – Miniseries or Television Film עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ייסון אייזקסאנגלית: Jason Isaacs; נולד ב-6 ביוני 1963) הוא שחקן קולנוע וטלוויזיה יהודי-בריטי, אשר היה מועמד לפרס גלובוס הזהב. ידוע במיוחד כמי שמגלם את דמותו של לוציוס מאלפוי בסדרת סרטי "הארי פוטר", הנבל האפ בסדרה "The OA" וכקפטן גבריאל לורקה בסדרה "מסע בין כוכבים: דיסקברי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייזקס נולד בליברפול שבאנגליה, השלישי מארבעה ילדים. סביו יהודים ממוצא מזרח אירופי. הוריו עלו לישראל. כילד גדל במסגרת הקהילה היהודית בליברפול. הוא למד בבית ספר יהודי ובמוסד תלמוד תורה.

בגיל 11 עבר אייזקס עם משפחתו לצפון-מערב לונדון, שם למד בבית ספר "הברדשר". הוא מכנה את ילדותו "הכנה" לדמויות הרשעים והנבלים שאותם גילם אייזקס במרבית הקריירה שלו. אייזקס פגש את אשתו אמה יואיט (במאית סרטים תיעודיים של רשת ה-BBC) ב-1988, כשלמדו בבית הספר המלכותי המרכזי לדיבור ולדרמה. להם שתי בנות שנולדו ב-2002 ו-2005.

אייזקס הוא יהודי-חילוני, בעבר הצהיר בהומור על כך שהוא מכנה את עצמו "אדם יהודי שכמעט לא עושה אף מעשה יהודי במהלך חייו".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידו הראשון היה בסרט "הבחור הגבוה" בשנת 1989. אייזקס קיבל הכרה ציבורית בעיקר בזכות הופעות בטלוויזיה הבריטית, בהן ברשת ITV בסדרה "עיר הבירה" (1989), וברשת BBC בסדרה "Civvies" ‏(1992). כמו כן הופיע בתפקידי אורח בסדרות הבריטיות הפופולריות "טאגארט" ו"המפקח מורס".

אייזקס הופיע גם על בימות התיאטרון, בין השאר גילם בשנים 1992–1993 את היהודי ההומוסקסואל המתוסבך לואיס איירונסון בהצגה זוכת פרס פוליצר "מלאכים באמריקה" מאת המחזאי היהודי-אמריקאי (שזכה גם הוא בפרס) טוני קושנר.

ב-1996 שיחק אייזקס בתפקיד קטן בסרט ההרפתקאות "לב הדרקון". תפקידו המשמעותי הראשון בהוליווד היה בסרט האימה "סיוט בקצה האופק" ב-1997.

שנה לאחר מכן השתתף אייזקס בשובר הקופות של מייקל ביי "ארמגדון", בסרט גילם אייזקס את דוקטור רונלד קווינסי. באותה שנה שיחק בסרט המדע בדיוני "חייל קטלני" ובקומדיית המתח "להתגרש מג'ק".

ב-1999 השתתף בדרמה "סוף הרומן". בשנת 2000 שיחק בסרט המלחמה של רולנד אמריך, "הפטריוט", בסרט גילם אייזקס את קולונל ויליאם טאבינגטון. גם בשנת 2001 שיחק אייזקס בדרמת מלחמה, "בלאק הוק דאון"; בסרט גילם אייזקס את דמותו של קפטן מייק סטיל, מפקד הכוחות של יחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית במהלך קרב מוגדישו. כמו כן שיחק בקומדיה הרומנטית "נובמבר המתוק".

אייזקס, 2005

בשנת 2002 גילם את דמותו הספרותית של לוציוס מאלפוי בסרט "הארי פוטר וחדר הסודות". אייזקס גם שיחק בקומדיית האקשן "טוקסידו". ב-2003 גילם את קפטן הוק בעיבוד המודרני לסרט "פיטר פן". בשנת 2005 חזר אייזקס לגלם את דמותו של לוציוס מאלפוי בסרט הרביעי בסדרת סרטי הפנטזיה האפית "הארי פוטר", "הארי פוטר וגביע האש".

בשנת 2006 קיבל אייזקס מועמדות לפרס גלובוס הזהב על תפקידו בסדרה הבריטית "The State Within". באותה שנה שיחק בדרמה הקומית "חברות עם כסף" לצד ג'ניפר אניסטון.

ב-2007 השתתף אייזקס בסרט נוסף בסדרת "הארי פוטר", הארי פוטר ומסדר עוף החול, בסרט המשיך אייזקס לגלם את דמותו של לוציוס מאלפוי, ולאחר היעדרות של סרט בסדרה הוא חזר לתפקיד בסרט השביעי שפוצל לשני חלקים שיצאו ב-2010 ו-2011.

בשנת 2009 היה מועמד לפרס באפט"א על תפקידו בסדרת הטלוויזיה "The Curse of Steptoe".

ב-2012 גילם את דמותו של הבלש מייקל בריטון בדרמה האמריקאית "להתעורר".

בשנת 2013 שיחק במותחן הפשע "ירייה אחת" את דמותו של וויילון בכיכובו של סם רוקוול. בשנת 2014 שיחק בדרמת המלחמה "שדה נעליים אבודות" ובסרט "אחרי הנפילה" של הבמאי הישראלי סער קליין.

ב-2015 הגיע לישראל, כדי לשחק את סוכן הבולשת הפדרלית פיטר קונלי בסדרה "דיג". שיחק בשנה זו, גם בסרט "סטוקהולם, פנסילבניה" בכיכובה של סירשה רונן.

בשנת 2016 שיחק בדרמת הפשע "המסתנן", ושיחק בסרט המסתורין "התרופה לשלמות" בבימויו של גור ורבינסקי.

בשנת 2017 בסאטירה הפוליטית "סטלין מת!", וכן דיבב בסרט האנימציה "משפחה בהחלפה". עוד ב-2017, היה לאחד מכוכבי הסדרה החדשה ביקום מסע בין כוכבים, כששיחק את מפקדה של ספינת החלל דיסקברי, קפטן גבריאל לורקה.

בשנת 2018 שיחק במותחן הבלשי "שדות לונדון", אשר מבוסס על ספרו באותו השם של מרטין איימיס משנת 1989.

בשנת 2019 שיחק בסרט "מלון מומבאי", ובשנת 2020 דובב את דמותו של סופרמן בסרט האנימציה "סופרמן: הבן האדום". בנוסף, דובב את דמותו של דיק דאסטרדלי (אנ') בסרט "סקובי דו!" באותה שנה.

בשנת 2021 שיחק בעונה השלישית של הסדרה "חינוך מיני" את דמותו של פיטר גרוף, ושיחק בסרט הדרמה האמריקאי "Mass". בהמשך תרם את קולו לסרט בהנפשה ממוחשבת "משפחה בהחלפה 2" את דמותו של דרקולה. באותה שנה התארח בעונתה השנייה של הסדרה ההיסטורית "קתרינה" של רשת הולו, בדמותו של פיוטר הגדול.

בשנת 2022 החל לשחק בתפקיד ראשי בסדרת הדרמה הרפואית "Good Sam" ברשת CBS, את דמותו של ד"ר רוב "גריפ" גריפית', אביה של סאם (הילרי ברטון) ואחד ממנתחי הכירורגייה הטובים במדינה. באותה שנה, גילם את האדמירל ג'ון גודפרי בסרטו של ג'ון מאדן "האיש שלא היה", וגילם את ארצ'י בסרט הדרמה-קומי "גברת האריס נוסעת לפריז". באותה שנה, השתתף במותחן הריגול "משחק הסוכן".

בשנת 2023 הופיע במיני-סדרה "החדר הצפוף" מבית אפל TV פלוס. באותה שנה שיחק בסרט הדרמה הביוגרפי "Spinning Gold".

בינואר 2024, לוהק אייזקס לעונה השלישית של "הלוטוס הלבן" שצפוייה לעלות לשידור בשנת 2025.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]