ג'יני (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יני
Genie
הופעה ראשונה אלאדין (סרט, 1992)
הופעה אחרונה אלאדין (סרט, 2019)
יוצרים אריק גולדברג
גילום הדמות ויל סמית' ("אלאדין")
דיבוב רובין ויליאמס (1992, 1996)
דן קסטלנטה (הופעות אחרות)
ג'ים מסקימן (הופעות אחרות)
דיבוב בשפה העברית טוביה צפיר (1993 - 1997)
דדי זהר (2019)
מידע
כינויים ג'יני מן המנורה
הג'יני הכחול
גזע ג'יני
אדם (2019)
מין זכר
כוחות הענקת רצון חופשי
שינוי צורה
חיקוי
דמויות קשורות
חברים אלאדין
הנסיכה יסמין
אבו
יאגו
אויבים ג'אפר
מוזנרט

הג'יניאנגלית: The Genie) הוא דמות בדיוניות מסרט ההנפשה "אלאדין" של חברת וולט דיסני. הג'יני נוצר על ידי אריק גולדברג ומבוסס באופן רופף על דמות הג'יני שהופיעה בסיפור "אלאדין ומנורת הקסמים" מתוך "סיפורי אלף לילה ולילה", שבו תוארה בתור עבד בלבד על אף חשיבותה. זאת לעומת העיבוד של דיסני, שהרחיב על אופייה ועל זהותה.

הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'יני היה כלוא בתוך מנורתו למשך 10,000 שנה. למרות היותו בעל כוחות קסם, אין הוא מסוגל להשתמש בהם ללא אישור מאדונו (המחזיק במנורה), אף שהוא נוהג לבצע קסמים לעצמו. הג'יני אוהב הומור, בדיחות והנאה. לג'יני המוכנות והיכולת למלא כל בקשה למעט הריגה, גרימה להתאהבות או החייאת מתים. בסוף הסרט "אלאדין" הפך הג'יני לחופשי בזכות משאלתו האחרונה של אלאדין. שמו האמיתי של הג'יני, אם קיים, אינו ידוע. בהופעותיו של הג'יני, הוא מרבה לשנות את צורתו ולבצע חיקויים של ידוענים ושל דמויות אחרות כגון ג'ק ניקולסון, רודני דיינג'רפילד, פלוטו, מיקי מאוס, פינוקיו, דמבו, פוקהונטס ואריאל.

צבעו של הג'יני הוא תכלת, ועיניו, שיערו וזקנו שחורים. בעת שלא היה חופשי ענד הג'יני צמידים מוזהבים שסימלו אזיקים.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלאדין (1992)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין (סרט, 1992)

בסרט "אלאדין" הג'יני הופיע לראשונה, שם הוא שוחרר ממנורות הקסמים על ידי אלאדין לאחר שמערת הקסמים התמוטטה. לאחר שהג'יני הציג לאלאדין, שהפך לאדונו, את החוקים של הג'יני באמצעות השיר "ג'יני - לא היה לך חבר כמותי", בניהם: שמגיע לו שלוש משאלות, אלאדין מבקש מהג'יני להשתחרר מן המערה. לאחר שהשתחררו, הג'יני החליט לא להחשיב את המשאלה הזו כמשאלה מפני שזאת הייתה משאלה משותפת לשניהם, ולכן נשארו לאלאדין עדיין שלוש משאלות. הג'יני ואלאדין גם מדברים, והג'יני מספר לאלאדין שהוא מעוניין להיות אדם חופשי. אלאדין מתחייב שמשאלתו השלישית תהיה להפוך את הג'יני לאדם חופשי, אבל לפני כן ביקש את משאלתו הראשונה: להפוך לנסיך על מנת להרשים את הנסיכה יסמין. הג'יני עושה זאת והופך את אלאדין לנסיך עלי, אותו הוא מציג בתהלוכה בעיר אגרבה. כשאלאדין נזרק מצוק על ידי השומרים של ג'אפר, הג'יני מציל אותו כמשאלה שנייה. לאחר שיאגו, התוכי של ג'אפר, גונב את המנורה של הג'יני, הג'יני הופך להיות אדונו של ג'אפר. הג'יני חסר הברירה העניק לג'אפר את המשאלה הראשונה להיות סולטאן אגרבה, ואת המשאלה שנייה להיות המכשף החזק ביותר. במהלך הקרב האחרון בין אלאדין לג'אפר, הג'יני מעניק לג'אפר את משאלתו האחרונה, להפוך לג'יני - דבר שכולא את ג'אפר במנורה. לאחר האירועים, הג'יני זרק את המנורה של ג'אפר לתוך המדבר. לאחר שהג'יני עושה זאת, אלאדין במקום לבקש לשנות חוק מן החוקים של הארמון, הוא מבקש מהג'יני להיות חופשי, כפי שהבטיח. בסיום הסרט, הג'יני יוצא לטיול ברחבי העולם.

שובו של ג'אפר (1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שובו של ג'אפר

בסרט "שובו של ג'אפר" חוזר הג'יני לאגרבה לאחר שהתגעגע לחבריו במסעו סביב העולם. כוחותיו נחלשים מאחר שהוא שוחרר מן המנורה, אבל הוא עדיין יכול לשנות את צורתו ולעוף. לאחר חיכוח בין יסמין ואלאדין בדבר השארת יאגו בארמון, משכנע הג'יני את יאגו לגרום להם להתפייס. בהמשך הסרט, כאשר אלאדין, יאגו והסולטאן יוצאים לטיול בלי הג'יני ובלי אבו הם עושים לעצמם פיקניק. אלא שהפיקניק נהרס כשג'אפר משתחרר וכולא אותם. בסופו של דבר, הם נכלאים ביחד עם הסולטאן, יסמין ומרבד הקסמים, שנלכדו אף הם על ידי ג'אפר. לאחר שחרורם בידי יאגו המבולבל מוסרית, מציל הג'יני את אלאדין מהוצאה להורג על ידי שומרי הארמון. לאחר האיחוד מחדש, הג'יני מגלה שאם הם יהרסו את המנורה של ג'אפר הוא יושמד לתמיד. כשהם לוקחים את המנורה מג'אפר בזמן שהם מסיחים את דעתו בקרב, הג'יני עוזר להם. בסופו של דבר אחרי שהם מצליחים להשמיד את ג'אפר, הם חושבים שיאגו מת. אחרי שהתברר שהוא חי, הג'יני שמח וחגג על ידי עשיית זיקוקים.

אלאדין (סדרת טלוויזיה, 1994-1995)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין (סדרת טלוויזיה)

בסדרת האנימציה "אלאדין" לג'יני יש תפקיד מרכזי. מפני שהג'יני איבד את רוב כוחו מפני שהוא כבר לא קשור למנורה, הוא לא יכול להציל את חבריו כמו תמיד, אבל הוא עדיין עוזר להם. במהלך הסדרה מתאהבת בג'יני שדה בשם עדן, שלא כמו הג'יני, עדיין יש לה אדון. במהלך מספר פרקים הג'יני נרדף על ידי מוזנרט ועל ידי מוכתאר שאחר כך נהיה חבר של הג'יני לאחר שהציל אותו.

אלאדין ומלך הגנבים (1996)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין ומלך הגנבים

בסרט "אלאדין ומלך הגנבים" אלאדין ויסמין עומדים להתחתן, דבר שגורם לג'יני להתרגש. הג'יני מקשט את העיר ומספר לכולם על החתונה. במהלך החתונה, החברים נתקפים על ידי 40 שודדים והג'יני עוזר לנצח אותם. כשאלאדין הולך לחפש את אביו, יסמין מתחילה לדאוג לו והג'יני מעודד אותה. כשהג'יני ראה לראשונה את אביו של אלאדין, הוא אמר שהוא מלך הגנבים וכיוון אליו נשק, אבל כשהבין שהוא אבא של אלאדין הוא כיבד אותו. בסרט הכוח של הג'יני שווה בדיוק לכוח שהיה לו בסרט הראשון, משמע העלמות הקסם הייתה זמנית.

הסרט מתחיל בפרודיה לפתיחת הסרטים של דיסני, בה רואים את הג'יני מחופש לטינקר בל מפזר אבקת פיות על ארמון אגרבה. בסיום הסרט הג'יני מופיע בכתוביות ואומר "המשחק נגמר בן אדם! המשחק נגמר" כפרודיה לסרט "שובו של הנוסע השמיני" בו ויליאם האדסון נעלם באורח פלא. דבר זה גם מציין שזה הסרט האחרון מסדרת הסרטים של אלאדין.

דיסני של שבת בבוקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך רצועת השידור "דיסני של שבת בבוקר" שהייתה בערוץ ABC, לג'יני הייתה תוכנית קצרה שנועדה להיות מעבר בין הסדרות בנוסף לפרסומות בשם "Great Minds Think for Themselves". בכל פרק בתוכנית הג'יני דיבר על דמויות ואירועים היסטוריים, ביניהם ג'ורג' וושינגטון קרבר ולואי ארמסטרונג.

אלאדין (2019)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלאדין (סרט, 2019)

בסרט "אלאדין" המשמש כגרסת לייב אקשן לסרט "אלאדין", הג'יני מגולם על ידי ויל סמית'. בסרט דמותו של הג'יני מקבלת יותר משמעות, והוא מתאהב בדליה, המשרתת של יסמין, שבסופו של דבר הוא התחתן איתה והביא איתה שני ילדים לעולם בזמן שהם יצאו למסע מסביב לעולם בספינה.

לסרט נכתבה על ידי דמיאן שאנון ומארק סוויפט גרסת פריקוול המתמקדת בחייו של הג'יני לפני שנכנס למנורה.

הופעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'יני עשה הופעת קמע בסדרה "דונלד דאק וצוות קוואק" בזמן שיואי, דואי ולואי ראו טלוויזיה.

בסדרה "101 דלמטים: הסדרה" הצל של אלאדין והג'יני הופיע ברכבת התחתית.

בפרק "הרקולס והלילה הערבי" מהסדרה "הרקולס" הג'יני עושה הופעת קמע שרואים את היד שלו בתוך המנורה.

פטיש של הג'יני מופיע על שולחן הציור של אריק גולדברג בסרט "פנטסיה 2000" בהקדמה ליצירת "קרנבל החיות".

הג'יני עושה הופעת קמע בסרט הקצר "Trail Mix-Up" המבוסס על הסרט "מי הפליל את רוג'ר רביט", בו רואים אותו כאחת הדבורות שרוג'ר יורק החוצה.

בסדרה "בית העכבר" הג'יני עושה הופעות קמע רבות שרואים אותו יושב ליד חבריו מהסרט "אלאדין". בסרט "Mickey's Magical Christmas: Snowed in at the House of Mouse" הג'יני שר על הבמה עם מיקרופון. במהלך הפרק "Goofy's Menu Magic" הג'יני צעק "לא!" אחרי שגופי הציע לו לאכול מהתבשיל שלו. בסרט "Mickey's House of Villains" הג'יני נלכד עם דמויות נוספות במטבח.

בשנת 2004, הג'יני הופיע בפרסומת לקידום קרן "משאלת לב".

הג'יני עשה הופעת קמע בצורת צל עם דמויות אחרות של דיסני במהלך סיום הסרט "מלך האריות 3: האקונה מאטאטה".

בסדרה "מסופר על ידי אימוג'י", דמותו של הג'יני מוצגת כאימוג'י כחלק מהצגת הסיפור של הסרט "אלאדין".

בסרט "ראלף שובר את האינטרנט", הטנק של יסמין נראה בצורת היד של הג'יני.

הג'יני הופיע במספר משחקי וידאו, בניהם: "אלאדין ונקמתה של נאסירה" ו-"Kingdom Hearts".

מדבבים ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעה מדבב באנגלית מדבב בעברית
אלאדין רובין ויליאמס טוביה צפיר
שובו של ג'אפר דן קסטלנטה
אלאדין (סדרת טלוויזיה)
אלאדין ומלך הגנבים רובין ויליאמס
Great Minds Think for Themselves לא דובב לעברית
בית העכבר דן קסטלנטה
משחקי וידאו ג'ים מסקימן (החל מהמשחק "Disney Think Fast")

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יני בוויקישיתוף